Valosaaste

Aloittaja Jonne, 25.09.2011, 19:00:26

« edellinen - seuraava »

Jonne

Pienestä pennusta asti on avaruuden mystisyys kiinnostanut, mutta nyt kun kaupungissa suurimman osan ajasta joutuu viettämään oli päässyt maan ulkopuoliset asiat unohtumaan.
Appivanhempien maatilalla käydessä innostus taas nousi, kun kerrankin näki tähtiä kunnolla.

Eli mitenkäs kaupunkialueella olisi mahdollista tähtiä tarkkailla ja opetella?
Ulkona seisten ei oikein muita tähtiä näe kuin Altair ja Vega. Katuvaloista kun ei oikein eroon pääse, kun autoa en omista.
Parvekkeen nurkassa istuen rupesi jo vähän tähtiä näkemään kun katuvalot jäivät parvekkeen kaiteen taakse.
Auttaisiko esim. pieni newton putki tähän ongelmaan vai onko ongelmaan ylipäätänsä mitään parannusta?

calster

Itse asun Tampereen keskustan kupeessa, planeettoja olen katsellut Galileoscopella muutamia vuosia hyvällä tuloksella.
Parvekkeelta katselin edellisessä asunnossa joka toimi erittäin hyvin (kaupungissa siis).
Viimeviikolla sain kotiin 127 mm SW putken jolla katsoin kerrostalon kulmalta, pizzerian vieressä Jupiteria ja todella mallikkaasti näkyi planeetta + kolme kuuta. Huom. että vieressäni sojotti katuvalo noin kolmen metrin päässä.
Verrattaen valosaasteettomaan paikkaan tietenkään ole samanlaista, MUTTA jokatapauksessa itseäni tyydyttää aivan hienosti näkymät valosaasteenkin keskeltä.
Syväntaivaan kohteet ilmeisestikkin jäävät näkymättömiin tai ainakin hankalaksi menee jollei mahdottomaksi?....

Omat suunnitelmat:
Aijon merkata jalustaan valkoisella maalilla merkin, kohtaan jossa kaukoputki on oikeassa kohdassaan (tasapainossa) ja sitten vaan kaksi ruuvia irti ja kake irtoaa.
Jalusta pyöräntarakalle vyöllä kiinni ja itse putki rinkkareppuun.
Pyörällä sitten hipasta vähän syrjempään, kolmijalka vaateriin -> putki kiinni ja eikun tiirailemaan.

Mutta varmasti tulee tunteja ja tunteja tuossa kerrostalon parkkiksella tiirailtua tälläkin kaudella.


Timpe

Lainaus käyttäjältä: Jonne - 25.09.2011, 19:00:26
Eli mitenkäs kaupunkialueella olisi mahdollista tähtiä tarkkailla ja opetella?

Valosaasteesta on itse asiassa sen verran hyötyä, että se jättää kaikkein himmeimmät tähdet taakseen ja näin tähdistöt erottuvat samalla tavoin kuin ne on usein merkitty esim. T&A:n tähtikartastoon. Tämä helpottaa tähdistöjen opettelua, mutta silti edes näennäisen pimeä havaintopaikka olisi hyvä olla olemassa silmän hämärä-adaptaation takia. Mennään siis sopivasti talon pimeälle puolelle tai kuten huomasitkin, niin esim. kaiteen taakse valosuojaan. Tavallisen kiikarin käyttö auttaa myös hahmottamaan kuinka kirkkaimmat ds-kohteet (kuten monet avonaiset tähtijoukot) näkyvät taivaalta valosaasteen seasta. Kuun ja planeettojen tarkasteluun tarvitaan toki kaukoputken suurempia suurennuksia.
- Timo Inkinen