Celestron CGEM ja talvikäyttö

Aloittaja Markku Forsman, 20.09.2011, 09:59:15

« edellinen - seuraava »

Markku Forsman

Tervehdys,

Ostin Celestron CGEM jalustan ja sille kaveriksi Celestronin 8" SCT hiilikuituputken. Millaisia kokemuksia CGEMin omistajilla on talvikäytöstä. Eli millaisissa pakkasissa jalustan vakiorasvat vielä toimii?

Onko kukaan purkanut ja vaihtanut rasvoja tuohon jalustaan, onko mistään löytynyt ohjetta kuinka tuo tehdään. Edelliseen jalustaani (Celestron CG-5 GT goto) laitoin SuperLuben rasvat ja jalusta toimi kovaemmassa pakkasessa kuin itse havaitsija  :wink:

Muutenkin jos on vinkkejä tuon CGEMin käyttöönotosta niin kuulisin niitä mielelläni!

Ransu

Ensinnäkin onnittelut hankinnan johdosta, minulla on myös CGEM käytössä ensmmäistä vuotta, toukokuussa hommattu joten talvikokemusta ei vielä ole.
CGEMissä on varmaan sama heikkous kuin kuin CG5GT:ssä pakkasella, eli käsikapula muuttuu lähestyttäessä kahdenkympin pakkasia erittäin hitaaksi ja lähes lukukelvottomaksi. Rakentelin lopputalvella CG5 kapulaan lämmityksen, mutta tähän toiseen on vielä tekemättä.
Superlubet vaihdoin tähän CGEMiin elokuussa, jalustalle ei suoraan löytynyt purkuohjeita, mutta astrobabyn EQ6;n ohjeilla pärjää mainiosti, käytännössä kyseessä on on ainakin rakenteeltaan samanlainen, ellei peräti lähes sama tuote.
http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild%20guide/EQ6%20Strip%20Down%20Home.htm
Pesin liuottimella ja hammasharjalla matopyörät ja hammasholkit, ja moskaa kertyi astian pohjalle, kokonaan en purkanut matopyöriä laakereineen irti pesistä, vaan suihkuttelin liuottimella matopyörän.  Kaikkein hankaln kohta purkaessa olivat pienet 2mm kuusiokolot joilla akselien lukitusholkit on kiinni, jos aiot tehdä homman, niin kannattaa hankkia hyvälaatuinen avain.
Rasvojen puoleen en tiedä oliko tuota tarvetta tehdä, mutta pesu ei ainakaan pahentanut tilannetta.
Tässä jalustassahan on se etu CG5GT verrattuna, ettei perustietoja tarvitse aina syöttää startatessa.
Myös goton tarkkuus on selkeästi parempi kuin cg5:ssa.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Teemu

Onneksi olkoon täältäkin. Kelpo hankinta. Itse en rasvoja ole vaihtanut, mutta eipä ole kovaa tarvettakaan ilmennyt. Viime talvena kovin keli oli -21 - -23 paikkeilla, enkä havainnut jalustan osalta mitään isoja ongelmia vielä tuossa pakkasessa kapulan näyttöä lukuun ottamatta, vaikka kyllähän rasvat jäykistyivätkin jonkin verran. Jalusta on nyt vuoden vanha ja samoilla alkuperäisillä rasvoilla mennään vielä tämäkin kausi. Uskoisin, ettei rasvojen vaihto kuitenkaan hukkaan menisi, täytyy ehkä hifistellä se ensi kaudeksi.

Ainakin sellaisen homman tekisin jos jalustani olisi uusi, että lisäisin tipan pikaliimaa tms ilmakuplan holkin ympärille. Itselläni se vatupassi putosi paikaltaan ja olisi saattanut harmittaa jos jonnekkin lumihankeen tai heinikkoon se olisi kadonnut.
Telescopes: Newton 254mm/f4.7, SW 80ED
Mounts: SW HEQ-5
Cameras: Nikon D5000mod & D7000, AlCCD5

Markku Forsman


Kiitos vastauksista Ransu ja Teemu!

Tuo yli 20 asteen pakkasen kesto on minulle varmaan ihan ok. Eli en ainkaan tälle havaintokaudelle rasvoja lähde vaihtamaan. Aika kovaa ääntä tuo jalusta pitää, ihan pelottaa onko siellä kaikki kunnossa. Onko muut kiinnittänyt kovaan ääneen huomiota?

Minulla tuo "vatupassi" on kyllä liimattu hyvin kiinni, mutta kun kunnon vatupassillaa laittaa jalustan suoraan niin tuo jalustan oma on ihan pielessä, eli muillekin tiedoksi että kannattaa tarkistaa onko omassa jalustassa tuo puoli kunnossa ennenkuin luottaa siihen.


rintape

Jalusta huutaa mullakin suurella nopeudella niin että vähän pahaa tekee. Tai ei se ääni niin älyttömän kova ole, mutta se kuulostaa juuri siltä kuin jotain olisi rikki. Mutta ilmeisesti se vaan on ominaisuus.

Kerran mulla jalusta hyytyi n. -15 asteessa. Syy on jäänyt epäselväksi. Useita kertoja sitä ennen ja sen jälkeen se on vastaavassa pakkasessa pelannut ihan hyvin. Jos ei kuvaa kotipihalla tai jossain missä pääsee välillä lämpimään niin mulle ainakin tuo 15 pakkasastetta alkaa olemaan ihan maksimi.

Sen kovemmalla pakkasella käännän sohvalla kylkeäni ja nautin kodin lämmöstä.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Ransu

Minun CGEM on CG5:een verrattuna paljon hiljaisempi, kyllähän tuosta ääni toki lähtee, mutta ei tuo minun jalusta ainakaan kuulosta epäterveeltä, tai että ikäänkuin jotain olisi hajoamassa.
Näissä taitaa olla yksilökohtaisia eroja, tai sitten olen vaan tottunut vanhan auton omistajana mitä omituisempiin ääniin ja kolinoihin :azn:
Kannattaa varmaan kokeilla onko jalustaan jätetty yhtään "klappia" hammaskosketuksiin, jos ääni on epäilyttävän kova. Lukitukset kiinni varovasti heiluttelee deklinaatioakselista kiinni pitäen molempioen akselien liikesuunnat. Näissä olisi parasta olla ihan pieni, juuri havaittava välys. Jos kosketukset on vedetty liian tiukalle, se voisi selittää kovempaa ääntä. Moottorit joutuvat tiukemmalle, pahimmillaan toimintasavu saattaa karata ulos. Voi myös kokeilla tyhjiltään ajaa deklinaatioakselin ympäri, muuttuuko ääni missään kohtaa vai onko koko kierroksen ajan samanlainen. Sama tuntiakselille, siinä vaan ei voi koko kierrosta ajaa ympäri, koska liikerajat pysäyttää toiminnan. En tiedä saako tuntiakselin liikerajaa kytkettyä pois jostain valikosta.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Markku Forsman

Eilen juuri tuota kokeilin. Molemmissa liikesuunnissa on aika iso välys. Pitäisiköhän tuolle tehdä jotain ?

Kun ajaa nopeaa siirtoa moottoreilla ääni on toiseen suuntaan paljon hiljaisempi kuin toiseen, onko tuo normaalia?

Markku Forsman

Eilen illalla perehdyin terkemmin tuon jalustan kummankin suunnan "välyksiin". Putki suunnattuna pohjantähteen, eli aloitusasennossaan kummassakin suunnassa on mielestäni aika paljon "klappia". Sitten kun siirsin noin sentinverran kerrallaan (moottoreilla) niin välykset muuttuivat kummassakin suunnassa tiukemmiksi, paikkapaikoin välystä ei ollut ollenkaan. Tästä tein johtopäätöksen että koneistossa/koneistuksessa täytyy olla aika paljon toleranssia.

Tein kummallakin suunnalla tuon toimenpiteen monta kertaa ja tulin siihen tulokseen ettei välyksiä voi kiristää, vaikka jossain kohdissa välystä tuntuu olevan minun mielestä aivan liikaa. Tiukemmissa kohdissa voi muuten tulla liian pienent välykset.

Edellisessä jalustassani (Celestron CG-5 GT goto) oli myös vähän saman suuntaista ongelmaa, mutta ei kuitenkaan noin isoa heittoa. Onko muilla CGEMin omistajilla havaittavissa vastaavaa ongelmaa, eli onko kyseessä maanantaikappale vai ominaisuus.

Kaizu

Tuo viittaisi siihen että matoruuvi on joko vääntynyt tai epäkeskeinen. CN foorumin juttujen perusteella tuo olisi Celestronin jalustojen ominaisuus ja vasta kun teettää "super charged" rattaat, saa laitteen toimimaan kunnolla. Tämä on toisen käden tietoa eli sen perusteella ei ole syytä ryhtyä toimenpiteisiin.

Kuinka paljon on "aika paljon"? Olen säätänyt oman jalustani niin että vastapainoakselin päässä tuntuu välystä 1-2mm. Olen epätasapainottanut jalustan itään niin että moottori tekee seurannan aikana koko ajan töitä. Välys pysyy koko ajan samalla puolella.

カイズ
Kai Forssen

Ransu

Minulla tuntuu olevan myös hiukan muotovirhettä, eli jossain kohtaa välys on tiukempi kuin muualla. Kovin pajon tuota eroa ei tosin ole, mutta juuri havaittavassa määrin. CG5:ssa on sama juttu, mutta vielä  enemmän kuin tässä.
Kesällä putsattiin kaverin meaden vastaava ekvatoriaalinen halpagoto ja siinä oli vielä paljon enemmän tuota muotopoikkeamaa, välystä piti jättää reilusti, ettei hirtä kiinni toisessa kohtaa. Omasta CGEM:stä lähti ainakin aika paljon likaa noista hammasholkeista ja matopyörästä. Likapartikkelit tuolla välissä pyöriessään eivät ainakaan helpota välysten säätämistä optimiin.
Visuaalikäytössä tuolla ei ole paljon merkitystä, ja valokuvatessakin kannattaa pitää jalusta hiukan epätasapainossa, jotta välykset jäävät vain toiselle puolelle.
Itse olen yrittänyt jättää painoa hiukan enemmän itäpuolelle kuvatessa, aina ei ole kyllä mennyt nappiin..
Halvalla ja nopeasti Kiinassa väsättyjä vehkeitä ja näissä kaikissa varmaan on isohkoja yksilökohtaisia eroja, veikkaan että laadun tasaisuudessa on aika iso toleranssi.
Nelinkertaisen rahamäärän sijoittamalla saa tietysti jo sitten laatua, mutta pilvisyyden ja sateiden edelleen jatkuessa tulee välillä mieleen kannattaako täällä Suomessa satsata näihin laitteisiin tätäkään rahaa.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 23.09.2011, 12:30:42
Nelinkertaisen rahamäärän sijoittamalla saa tietysti jo sitten laatua, mutta pilvisyyden ja sateiden edelleen jatkuessa tulee välillä mieleen kannattaako täällä Suomessa satsata näihin laitteisiin tätäkään rahaa.

Toinen näkökulma olisi, että laatuun kannattaa panostaa, niin ei mene ne harvat hyvät kelit pilalle kaluston kanssa taistellessa ;-)


Panu "halpiskalustolla mennään" L.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Markku Forsman - 23.09.2011, 09:13:39
Tein kummallakin suunnalla tuon toimenpiteen monta kertaa ja tulin siihen tulokseen ettei välyksiä voi kiristää, vaikka jossain kohdissa välystä tuntuu olevan minun mielestä aivan liikaa. Tiukemmissa kohdissa voi muuten tulla liian pienent välykset.

Tätä ongelmaa on ratkaistu unkarilaisessa Gemini G41:ssä eräänlaisella jousitapilla. Tässä ratkaisussa matopyörän kotelon kiinnitys on toisesta päästä kiinni "kiinteällä" ruuvilla (kiinnitysruuville on kotelossa reikä ilman klappia) ja toisesta päästä matopyörän kiinnitykselle on varattu tietty liikuntavara (kiinnitysruuvilla noin 1-2mm liikevara sivuttain kotelon reiässä + tuolla on jousialuslevy ruuvinkannan alla). Idea tässä "kelluvassa" matopyörän kiinnityksessä on, että matopyörä voidaan säätää kiinni rattaaseen rungossa sijaitsevan jousitapin vasteeseen saakka, jolloin välys on nolla. Sitten kun RA akselia pyöritetään täydet 360 astetta ympäri, on mahdollinen epäkeskoisuus tuon jousiterästapin liikeradan (taipuman) sisällä ja näin matopyörä on koko ajan täydessä kontaktissa rattaaseen tuon jousitapin voimalla. Myös tuntiakselissa on yritetty virittää saman suuntaista ratkaisua, mutta siinä ei ole enää käytetty jousiterästappia vaan tavallista kierrejousta, jolla saadaan DEC-akselista "löysät pois" ruuvisäädöllä joka liikuttaa deklinaatio-matopyörää sivuttain. Kummatkin jousisäädöt edellyttävät putken hyvää tasapainotusta toimiakseen suunnitellulla tavalla oikein, mikä on käyttämälläni kookkaalla Newton-putkella sangen haastava toimenpide.
Tuosta kertomastani ei välttämättä ole apua ongelmaan, mutta vastaavaa pulmaa on kalliimmissakin laitteissa :undecided: (Ai niin, tämä jalusta on ns. direct drive -mallia, mikä saattaa selittää hiukan tuota kertomaani logiikkaa.)
- Timo Inkinen