Bahtinovin hämähäkki

Aloittaja TuRe, 13.09.2011, 08:58:15

« edellinen - seuraava »

TuRe

Fokusointi teettää aina työtä ja riippuu vaatimuksesta, kuinka paljon. Bahtinovin maskilla on helppo päästä johonkin tarkennustasoon. Entä, jos haluaisi tarkennusta vielä lisätä, näkeekö hämähäkistä, esim. oheisesta kuvasta, kumpaan suuntaan mikronuppia pitäisi kiertää. Jos hämähäkistä ei pysty silmällä sanomaan enää poikkeamaa, niin joudutaanko toimenpiteeseen - koekuva - säätö - koekuva - jne ja kirjanpitoon siirroista.
Toinen kuva on Vegasta samalla tarkennuksella. Onko kuva "tarpeeksi" tarkka, vai kaipaisiko se vielä lisää tarkennusta.    
Tuomo Repo

jmantyla

Minusta tuo on aiven erinomaisen tarkka kuva.
Itse olen tehnyt digijärkkärillä niin, että otan muutaman testikuvan ja suurennan ne esikatselulla 16x. Kun tupla-X:n keskimmäinen viiva on keskellä, kuva on tarkka.
Saman voi tehdä CCD-kameralla.
Mutta sitten pitää muistaa pari asiaa:
-Tarkennus saattaa muuttua ja usein muuttuukin lämpötilan vaihdellessa, kaukoputkea liikutettaessa jne.
-CCD-kameralla joka värikanava pitää tarkentaa erikseen.

Jorma M.
Kangasala


einari

Hyvältähän tuo näyttää mutta jos haluaa hifistellä niin voi käyttää Bahtinov grabberia (taisi olla täällä foorumilla joskus olla siitä juttua):
http://www.njnoordhoek.com/?m=200903
___
Tapio

Murtsi

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 13.09.2011, 08:58:15
näkeekö hämähäkistä, esim. oheisesta kuvasta, kumpaan suuntaan mikronuppia pitäisi kiertää. Jos hämähäkistä ei pysty silmällä sanomaan enää poikkeamaa, niin joudutaanko toimenpiteeseen - koekuva - säätö - koekuva - jne ja kirjanpitoon siirroista.

Kyllä näkee, kun muistaa laittaa maskin aina samaan asentoon niin tarkennuksen ollessa pielessä voi siitä jo päätellä että kumpaan suuntaan. Itse tosiaan otan muutaman sekunnin koe valotuksia ja suurennan sitten kameran näytöllä jolloin näkee onko tarkennus kohdallaan, ja jos on pielessä niin osaan kuvasta päätellä että mihin suuntaan tarkennusta olisi korjattava, tämän oppii ajan myötä ja esim. sen kirjanpidon kautta. Oheisessa kuvassa tarkennus näyttää olevan kohdallaan.

Lauri Kangas

Pari huomiota:

- pitkään valotetut pitkäsakaraiset bahtinov-kuvat ovat näyttäviä, mutta ainakaan tuosta ruudusta ei mielestäni voi sanoa onko tarkennus ihan täsmälleen kohdallaan. Kohtuullisen lähellä toki näyttää olevan. Myös toinen kuva tukee oletusta että kuva lienee aika tarkka.

- oletan Tuomon ottaneen kuvan järkkärillä (olikos se 40D?) jolloin livekuvalla noin kirkkaan tähden kaikkein lähimmät sakarat kyllä näkyvät ruudulla reaaliajassa. Tarkennus katsotaan näistä kaikkein lähimmistä sakaroista ja ne reagoivat välittömästi tarkennusnupin kääntelyyn, jolloin on samalla ilmiselvää kumpaan suuntaan nuppia pitää käännellä. Riippumatta siitä mihin asentoon maski on laitettu tällä kertaa.

Olen ainakin itse tottunut siihen että bahtinovilla fokusointi kirkkaan tähden avulla on niin nopea toimenpide, etten oikein käsitä missä vaiheessa siinä pitäisi alkaa pitää kirjaa jostakin. Jos tarkennustähti on himmeä tai välissä on vaikkapa H-alphasuodin, niin muutaman sekunnin koekuvat ovat paikallaan ja niihinkin saa aika nopeasti perstuntuman, kumpaan suuntaan keskimmäinen piikki liikkuu myötäpäivään fokustaessa.

TuRe

Kiitoksia kommenteista.
Joo järkkärikuvia 40D:llä ja Bahtinovin valotusaika ISO 400:lla oli 7s CLS-filsulla. Kuten Lauri totesi, niin Vega- kuvaus Bahtinovilla on nopea toimenpide ja oheisen tarkkuuden saa muutamassa sekunnissa. Parilla koekuvalla on varmistettava. Aina ei vain ole aivan varma, onko keskimmäinen sakara aivan keskellä. Mikään ei turhauta niin paljon, kun yön kuvat osoittautuvat aamulla epäteräviksi.
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Aamuisten epäfokuslöytöjen syypää voi myös olla muuttunut lämpötila tai muuten valunut tarkennus. Tunnin tai puolen välein kannattaa aina käydä varmistamassa tarkennus, hyvin suunnatulla goto-jalustalla se on nopeaa huidella vaikka Vegaan. Erityisesti syksyllä on petollista, kun tarkentaa lämpimänä iltana ja yöllä lämpötila onkin tippunut 15 astetta.

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 13.09.2011, 20:24:10
Aina ei vain ole aivan varma, onko keskimmäinen sakara aivan keskellä. Mikään ei turhauta niin paljon, kun yön kuvat osoittautuvat aamulla epäteräviksi.

Jos katsot tuota bahitnovin läpi kuvattua Vegaa, niin sen alapuolella ( kello 7 suunnassa kirkkain noista himmeistä) on tähti, jonka ydin ei ole palanut puhki - kun suurennat sen kuvan - näet tarkkaan onko fokus kohdallaan. Tuosta hieman epäselvästä (kun suurentaa maksimiin) kuvasta voisi arvailla että on karvanverran poskellaan.
Timo Kantola

Ransu

Bahtinovilla pystynee myös testaamaan kameran kohtisuoruuden ja fokuksen tasaisuuden koko kuva-alalla. Otetaan tähtirunsaalta alueelta hiukan pidempi valotus ja verrataan kuvassa näkyvien hämähäkkien muotoja, jos kenno ei ole kohtisuorassa, niin hämähäkit on erinäköisiä eri puolilla kuvaa. Täytyy testata kun pilvet väistyvät.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

TuRe

Timon havainto on mielenkiintoinen. Klo 3 suunnalla oleva Bahtinovin pieni kuva on "prikulleen" kohdillaan ( kolme valopistettä puolellaan tasaisin välein ) , mutta klo 7 suunnalla oleva on pielessä, kuten Timo totesi. Näitä pieniä kuvia ei pystyne kuvaustilanteessa kuitenkaan havainnoimaan.
Tästä pääsemmekin Ransun oivalliseen päätelmään kuva-alan tasaisuudesta Bahtinovin avulla. Nyt epäilenkin, että minulla saattaa olla joku klappi kameran ja fokuserin välissä, täytyy tarkistaa.    
Tuomo Repo

Timo Kantola

Itse tarkennan siten että karkea tarkennus ensin  pitkillä - parinsekunnin valotuksella ja kirkaskohde kohde keskellä kuvakenttää, sitten lyhennetään valotusaika - jonnekkin puolensekunnin tuntumaan , niin että kohteesta näkyy piste ja ympärillä Bahitnovin tekemät diffraktiot - kolme pistettä kummallakin sivulla - ja niiden mukaan tehdään hienosäätö tarkennukselle. Joskus huono seeing suttaa lyhyiden valotusten kuvia, joten pitää ottaa varmennuskuvia..
    Vega saattaa olla hieman liiankirkas siihen hommaan , yleensä kohteen kun kohteen lähistöltä joidenkin asteiden päässä löytyy myös paljainsilmin näkyvä tähti - suoritan tarkennuksen aina kuvattavan kohteen lähistöltä. Jos tarkennus tehdään kaukana kuvattavasta kohteesta , saattaa tarkennus hieman muuttua kun tehdään putkella laaja kaarros kohteeseen.
Timo Kantola

TuRe

Kuten epäilin, klappi löytyi T2 adapterista. Rungon pienet ruuvit olivat hieman löysällä ja kamera painoi valoakselin vinoon. Aina ei muista tarkistaa kireyttä. T2-runko saisi olla yhtä valua, niin pääsisi hankalasta valumasta eroon.
Täytyy ottaa uudet kuvat, kun pilvirakoa löytyy.
Tuomo Repo

JuhaK

Törmäsin ohimennen tällaiseen softaan josta voisi olla Bahtinovin käyttäjile hyötyä!???

Tällä voi siis tarkentaa maskin avulla automaattisesti tai manuaalisesti ohjelman avustamana.



Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

naavis

Itse olen käyttänyt tuota välillä, se on ihan näppärä ohjelma.