Vinkkejä jupiterin pokkarikuvaukseen ja käsittelyyn?

Aloittaja Lithos, 08.09.2011, 11:48:06

« edellinen - seuraava »

Lithos

Hei vaan kaikille.

Olen miettinyt kovasti miten saisin tuolla SX 220HS digipokkarillani jupiteria kuvattua. Sain viimein adapterin ja pitihän sitä sitten viimeyönä huonolaatuisen 10mm skywatcherin perusokulaarin kautta kuvata. Tiedän toki että varustuksen parantaminen auttaisi kovasti myös mutta olen varma että jo ihan perus säätöjä muokkaamalla / jotenkin syntyneitä videoita editoimalla pitäisi saada jotain parannusta kuvaan aikaan. Pistän tähän nyt videon joka tulee olemaan uskomattoman ruma mihin tahansa tällä foourumilla näkyvään verrattuna mutta kysyisin että olisiko tämän tyylisestä videosta mahdollista saada esimerkiksi jotenkin käsittelemällä mitään irti ja olisiko muita asetuksia joilla parempaa jälkeä voisi yrittää jo kuvausvaiheessa saada. Olin todella väsynyt kun näitä otin niin fokuksessa ja muussakin on vielä varmasti parantamisen varaa, mutta ajattelin että kun jotain materiaalia nyt on niin voisi alkaa jotakin käsittelyä opeteelemaan että myöhemmin voisi parantaa.

Tässä olisi tuo editoimaton video youtubeen uploadattuna.. uploadikin muokkasi sitä jotenkin ja hävitti kuut ainakin kuvasta.

http://youtu.be/0QcBNFnL-xg

Eli voisiko tuollaisella editoimista alkaa harjoittelemaan vai onko tuo niin huonolaatuista materiaalia että millään ei saisi mitään näkyvää parannusta aikaan? Tarkoitus olisi oppia mitä ohjelmaa moiseen kannattaisi käyttää ja ihan sellaisen softan peruskäyttöä.

- Mika
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Lauri Kangas

Et kertonut millä putkella tuo on kuvattu, mutta ihan hyvältä videolta näyttää muut laitteet huomioiden. Tarkennus näyttää ok:lta ja valotus on oikein, ja tärinäkin lakkaa heti videon alun jälkeen. Tuskin raakadataa enää saa ainakaan paljon paremmaksi ilman investointeja.

Sitten vain video registaxiin ja pinoon, tältä foorumilta löytyy sekä palikka- että guruohjeita.

Lithos

Juu tosiaan putkena on aikalailla vasta hankittu Celestronin NexStar102 SLT eli tuollainen 102 / 660mm linssiputki jossa dielektrinen diagonaali ja fringe killeri NexStar SLT jalustalla. Tuon jalustan tukevoittaminen on vielä pahasti kesken, ja minun täytyy kehitellä joku viritelmä jolla saan tuubin tasapainoon silloin kun siinä on kamerat takana (alkuperäinen prism rail on tuollainen surkea 10cm mittainen jolla sitä ei kertakaikkiaan saa liikutettua kiinnityspuristimessa tarpeeksi). Olin empivä kun se akromaatti on mutta ainakin visuaalisesti on ollut huomattavasti vaikuttavampi planeettojen katselussa kuin minun 130mm peiliputkeni koskaan oli.

Ja nyt kun tuo registax on tiedossa ja rupean pikkuhiljaa lukemaan noita palikkaohjeita, niin jospa vaikka ihan ensimmäisen planeettakuvan saisin vielä aikaiseksi :)
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

TeroP

Nopeasti katsottuna video on kyllä aivan pätevä, joten eikun Registax6:sta homma läpi vaikka aluksi ihan "vakioasetuksilla" ja sitten katselemaan wavelettien avustuksella mitä kuvasta irtoaisi.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

Lithos

Tässä muutaman palikkaguiden jälkeinen tuotos, väreissä miltään näyttävää tavaraa ei saa vielä aikaan, tämä edes jotenkin paremmalta näyttää kuin tuo suttuinen video vaikka pieni onkin:


Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

TeroP

Olisiko mahdollista että linkkaisit tuon videon johonkin alkuperäismuodossa (esim pakkaa WinRAR tai 7zip, se menee kyllä aika hyvin pakettiin) niin katsoisin omalla koneella minkälaista tulosta voisit saada aikaiseksi.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal