Kyselen viisaammilta, sillä itse en tiedä minkä valoilmiön eilen näin illalla. Haluaisin kuulla mielipiteitänne.
Olen nähnyt elämäni aikana elosalamoita eikä tämä sellaiselta yhtään vaikuttanut. Eilen 6.9. noin kl 22-23.30 välillä näin pari lyhyttä välähdystä - mitään salamaa ei näkynyt eikä ääntä kuulunut. Se ei näyttänyt myöskään elosalamalta. Välähdyksen jälkeen sähköt asunnosta menivät hetkeksi.
Eka outo valovälähdys oli väriltään vaalea (kesto tosiaan maksimissaan sekunnin), mutta näytti kuin valo olisi tullut pikemminkin maasta (kuin jätti-isolla spotilla olisi valaistu taivaalle). Taivas valaistui alhaalta (ei ylhäältä) melko suurelta alalta täysin. Saman tien sähköt menivät hetkeksi poikki. Pian sähköt palasivat, mutta tuli uusi välähdys edellisen valovälähdyksen sijainnin vierestä. Nyt valo oli täysin kirkkaan oranssi - kuin todella korkean tulipalon lieskat olisivat nousseet hetkeksi maasta ylöspäin ja laajalla alueella. Tämäkin kesti hetken vain (max. sekunnin). Tälläkin kertaa sähköt katkesivat hetkeksi, mutta palasivat pian takaisin. Taivaalla näkyi kirkkaita tähtiä selkeästi, joten ilma oli melko kirkas. Myös siellä päin, mistä valoilmiöt näyttivät tulevan, ilma oli jopa vieläkin selkeämpi. Puolisoni oli siellä päin työmatkalla ja kertoi, että taivas on pilvetön ja kuu valaisee todella hyvin. Hän ei nähnyt näitä valoilmiöitä. Minun lisäksi kaksi lastani näkivät tämän jälkimmäisen oranssin lieskamaisen valoilmiön.
Myöhemmin illalla vielä tuli joitakin vastaavia valovälähdyksiä ja sähköt katkesivat hetkeksi. Harmittelin etten saanut ilmiöstä kuvaa, sillä se oli aika vaikuttavan ja mielenkiintoisen näköinen.
Jos joku osaisi kertoa mistä kyse, olisin kiinnostunut tietämään. Ikinä en ole lähes 40 vuotisen elämäni aikana vastaavaa nähnyt... Asun Keski-Suomessa.