Okulaari GSO 8'' - putkeen?

Aloittaja Villem, 31.08.2011, 17:40:17

« edellinen - seuraava »

Villem

Moi,

Tänään tuli kotiin kyseinen putki: http://www.gs-telescope.com/content.asp?id=116
ja nyt tarvittaisiin laadukas (halpa) okulaari, millä voisi katella DS-kohteita ja vähän planeettoja ja Kuuta. (Kotona on jo Celestron Omni 6mm ja super pössl 25mm + 2x-barlow)
Ehdotuksia?  :tongue:
Tähtiharrastusta jo vuodesta 2009

Lithos

Ei ole oikein yhtä okulaaria joka sopisi molempiin ellet sitten toista putken hintaa ja vähän päälle baaderin hyperion zoomiin pistä.

Itse olen sitä mieltä että joku hyvälaatuinen 2" laajakulma okulaari jolla saa komean näkökentän pienellä suurennoksella olisi loistava kaveri tuolle putkelle. Tuolla kuusimillisellä mikä sinulla jo on näkyisi kuu ja planeetat jotenkuten mutta hyvää wide field okulaaria ei tunnu valmiina olevan. Jos havaintopaikallasi on komea ja tumma taivas niin joku m31 ekaa kertaa sellaisella on aika orgastinen kokemus, tai oli ainakin minulle kun tutun putkella pääsin näkemään.

Jos planeettoja haluat tutkia vakavammin niin william opticsin super planetaryt ovat aika kovassa maineessa ja ylvalla ainakin valikoimassa. Laajakulmaokulaariksi joku saman valmistajan SWAN okulaari voisi olla nätti, nuo kaikki ovat satasen pinnassa hinnoiltaan joten eivät varmasti useimpien mielestä kovin hyviä mutta parasta mitä minulla on koskaan ollut varaa käyttää ainakin. Ero sky-watcherin perusokulaareihin oli aivan järkyttävä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Timpe

Kävisikö laadukas 20mm Plössl okulaari tuohon tarpeeseen. Saisit sarjaan 25mm -> 20mm-> 12.5mm -> 10mm -> 6mm polttovälit (osa Barlowilla). Vaihtoehtoinen malli olisi 15mm polttovälillä ja sopisi sekin hyvin sarjaan, varsinkin jos kaipaat suurempia suurennuksia käyttöösi (tulisi 7.5mm Barlowilla). Nuo täyttävät käsitykseni "laadukkaasta ja halvasta" omassa luokittelussani... :lipsrsealed:

Laajakulmat ovat sitten asia erikseen, joten en niitä ehdotellut. Voit valita näistä kolmesta kaksi samaan lauseeseen: laadukas/halpa/laajakulmainen (muttet kaikkia kolmea!)
- Timo Inkinen