Filtteripyörä

Aloittaja dirty, 23.02.2007, 22:56:48

« edellinen - seuraava »

dirty

Mites on, kannattaako hankkia moottoroitu pyörä vai onko manuaalinen yhtä hyvä?
Jälkimmäiseen kastiin kuuluu ainakin tämä Atikin pyörä. Mitä foorumi suosittelee?
Harri Hytönen

Vesa Kankare

Moottorista on hyötyä jos haluaa automatisoida kuvaussession tai etäkäyttää putkea. Muuten se on mielestäni hieman turhaa yleellisyyttä.

Automaatiossa sillä on paljonkin sitten hyviä puolia. RGB filttereillä kuvatessa esimerkiksi voi ottaa vuorotellen kuvia kaikilla filttereillä, jolloin esim. pilvien keskeyttäessä kuvauksen lyhyeen, on kaikilla filttereillä otettuja kuvia tallessa. Manuaalisesti täytyisi joko koko ajan vaihdella tai ottaa riski, että jää jotain värejä kuvaamatta jos pilvet tulee väliin.

Itse käytän Gerd Neumannin filtteritaskua, joka on mun budjetille sopiva 2" filtterinvaihtoratkaisu.
Vesku
www.vkastronomy.com

dirty

Kiitti vinkeistä Vesku. Automatisoinnista olisi varmaan hyötyä. Taidanpa tarkistaa mitä moottoroituja vaihtoehtoja on tarjolla.
Harri Hytönen

PetriKe

Moottoroitu filtteripyörä helpottaa suuresti elämää. Parhaimmillaan kaikkien L,R,G ja B-suodinten vaihdot voi ohjelmoida etukäteen PC:llä ja kuvata näin kaiken kerralla ilman että täytyy itse käydä suodinta vaihtamassa. Itselläni on Astronomikin (Gerd Neumann) moottoroitu FR-03 filtteripyörä, jota voi ohjata ainakin MaximDL- ja CCDSoft-ohjelmilla.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

dirty

Aika isolta muuten näyttää hintaero manuaalisen ja moottoroidun välillä. Vähän mietityttää kun erotuksella saisi vaikka robofokuserin...
Harri Hytönen