Celestron Astromaster 90 AZ vs EQ

Aloittaja Lithos, 16.08.2011, 11:15:29

« edellinen - seuraava »

Lithos

Hei ja hyvää päivää kaikille

Tämä on ensimmäinen postaukseni tällä foorumilla, vaikka tämän harrastuksen parissa on tullut vuosia jo touhuttuakin.

Eli ongelmani on tämä. Olen suunnitellut tuota Astromaster 90 kaukoputkea suhteellisen keveäksi planeettaputkeksi, mieltäni kaivertava ongelma liittyy jalustaan. Tuo perus AZ jalusta näyttää miellyttävän helpolta mutta miten katsomisesta tulee mitään ilman hienoliikuntoja? Toisaalta miten on 90EQ mallin tukevuuden laita, eikai tuohon rahaan voi toimivaa EQ jalustaa saada. Ja ennen kaikkea, asettuuko tuon jalustan tuntiakseli 65. leveyspiirin vaatimaan kulmaan. Olen saanut pari kertaa tuntiakselin säätövaraan karvaasti pettyä vuosien saatossa. Olisin todella kiitollinen jos joku putken omistaja voisi kertoa näistä asioista. Tuosta kirkan hienosta threadista tähän putkeen liittyen en vastausta juuri näihin kysymyksiin löytänyt.

Käyttämäni maksimisuurennos olisi jossakin 120 - 140 paikkeilta hyvällä seeingillä ja normikeleillä matalampi, mutta jonkin sorttista putken tukeahan tuokin jo vaatii. Kirkan aiemmin postaamassa threadissa oli todella kivaa palautetta tästä putkesta yleensä, mutta mikäli putkesta on sellaista tietoa / materiaalia / kuvia / videota jota ei tuossa threadissa ollut, sellainenkin kiinnostaa. Erityisesti jos putki on ollut käytössä pitkään, kiinnostaa ovatko osat kestäneet ja se kuinka paljon muovia tuossa rakenteessa yleensä on. Suunnittelen pitäväni putken pitkään joten jonkin verran kestävyyttä se tarvitsisi. Nämä muoviosat kun eivät tuppaa tykkäämään tästä pohjoissuomea silloin tällöin vaivaavasta pakkasesta.

Viimeinen kysymyksien suunta liittyisi filttereihin. Toimisiko baaderin fringe killer vai semi-apo paremmin tämän putken kanssa, ja tuleeko kenenkään mieleen muita suotimia mitkä kannattaisi mahdollisesti hankkia. Yksi syy tämän putken houkuttelevuuteen oli että sunteellisen halpa tuubi ja jalusta antaisi minun keskittyä vähän paremmin tarvikkeisiin. Sen jo tiedän että linssiputki minulle sopii, jo 70 millin putkella on tullut paljon katselua aurinkokunnan isoimpia kohteita ja messierin tuhnujakin on tullut käytyä sillä läpi, kun tuokin putki oli vuosia niin suunnittelen tässä katselukumppanin hankintaa pitkäksi ajaksi ja tiedän 90 - 100 mm apertuurin riittävän minulle joten putkityypistä tai kokoluokasta itsestään en niinkään tarvitse ohjeita.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Timpe

Kyse siis näistä kahdesta putkesta:
Astromaster 90eq
Astromaster90az

Niin hentoja kuin nuo Celikan jalustat ovatkin, niin ottaisin noista ilman muuta tuon EQ-mallin. Tällöin planeetan liikettä voisi seurata vain yhtä akselia liikuttaen, mikä lisää katsomismukavuutta. Oikeasta napakulmasta en olisi niinkään huolissani, koska tuollaisen pikkuputken visuaalipystytyksen tekee silmämääräisesti napasuunnaten ja planeetta pysyy aivan riittävän hyvin näkökentässä tälläkin tavalla toimien (vaikkei napakulma olisikaan asteelleen oikein). Valokuvaamiseenhan tuollaista ei voi oikein suositella.

Ja kun mainitsit tuossa pitäväsi putkea pidempään, niin rohkenen kysyä josko investointi esim. hiukan kalliimpaan Skywatcher Evostar 102 malliin olisi paikallaan? Tuollainen putki kun olisi monessa suhteessa Astromasterin malleja asiallisempi hankinta... (ks.erot jalustassa, tarkennuslaitteessa, etsimessä jne.). Kelvollinen jalusta suhteessa käytettävään putkeen on kumminkin paljon tärkeämpi osatekijä kuin kokonaissummaan mahtuva lisävarusteiden määrä.

(TS:n kuvassa nähty kolmijalka ei ole toimituksessa mukaan tulevaa mallia vaan sellainen taitaa löytyä tästä kuvasta, kun TS huomauttaa kuvan vieressä näin "(Delivery with aluminium tripod)".)
- Timo Inkinen

Lithos

#2
Mietin sitä että tuubi voisi olla halpa jotta sille voisi sitten ainoastaan jalustaa vaihtaa. Katselin tuota evostar 102:sta itsekkin mutta asia joka kaivelee on juurikin tuo alumiininen kolmijalka. Alaosan pidikkeet ovat muovia ja laukesivat omasta pienestä peiliputketani ensimmäisenä talvena (myös eq2 käyttää tuota samaa tripodia). Käytettynä kun löytäisi TAL-100RS putken niin siinä olisi todennäköisesti loppuelämäksi laite mutta ihmiset eivät tunnu hyvistä linssiputkista kovin usein luopuvan. Eihän tässä mitään hengenhätää vielä hankinnan kannalta ole mutta alkavat nuo havaintokelit jo lähellä olla.

Joudun kanniskelemaan systeemiäni siis hyvän matkaa havaintopaikalle ja nimenomaan kanniskelemaan joten kovin hirvittävän järeää jalustaa en voi missään nimessä hankkia ja se on minulla karsastanut pelkän järeän jalustan hankinnassa. Jos hankkisin sanotaan vaikka jonkin HEQ5 Jalustan niin sen kohtalo olisi kerätä ruostetta parvekkeella. Ajattelin että ehkä minun nyt on vain tingittävä tukevuudesta, kaikkea kun ei voi saada. Olen pakotettu kompromissiin ja toistaiseksi nuo astromasterit vaikuttavat parhaalta kompromissiltä vaikka yhdyn mielipiteeseen että etsin on hirveä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Celest1al Sphere

#3
Moi,

Olin keväällä hankkimassa itselleni linssiputkea, ja harkitsin myös em. astromastereita. Päädyin kuitenkin hankkimaan Celestron Omni XLT 102 -putken, joka on varustettu 102 mm linssillä ja todella tukevalla ekvatoriaalisella jalustalla. Jalustan tukevuus on kuitenkin havaitsemisen kannalta erittäin tärkeä asia. Nimittäin jos yrittää katsoa ylipäätään mitään kohdetta huteralla jalustalla varustetulla putkella, lopputuloksen ei ole muuta kuin muuta kuin paha meili ja turhautuminen.  Itse joudun myös kantamaan putkea, mutta kannan sen osissa, jolloin kantaminen käy vaivattomammin. Celestron Omnin akselistossa on toki pieniä puutteita, mutta käytännössä ne eivät ole suuremmin havaitsemista haitannet. Kaiken kaikkiaan olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani, voin suositella! Täältä löydät lyhyen raapustuksen em. putkesta: http://celest1alsphere.wordpress.com/2011/04/02/a-new-telescope/


/Juha

Lithos

Tuon jalusta on käytännössä nimenomaan se EQ5, celestronille tehty versio. Kyllähän tuota kantamalla tuonne reilun puolen kilometrin päähän peltoaukiolle ainakin lihaskunto kasvaisi kohisten, mutta olen sen verran laiska että suunnitelmissa on tosiaan systeemi jonka saisin vähän mofoidulla rinkalla kulkemaan kerralla havaintotuolineen ja säleineen ilman uutta reissua ja tuo halvempi celekka on siinä rajoilla. Ymmärrän kyllä enemmän EQ2:n pohjautuvan jalustan rajat mutta pakko se kompromissi on jossakin tehdä. Olen kuullut paljon juttua siitäkin kuinka liian raskaan laitteen hankkiminen on sitten harrastusinnon tappanut, olkoonkin että suurin osa niistä on ollut dobson miehiä. Ja pienempää budjettia on paremmalle puoliskollekkin helpompi perustella, minä kun en ole oppinut vielä niitä taikoja joita nuo raskaampien vermeiden käyttäjät kotirauhan säilyttämiseksi tekevät  :grin:
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Jarkko.A

Itselläni oli kahden vaiko peräti kolmen kauden ajan Celestronin 150/750 Omni Newton. Jalusta ei vastaa Eq-5 mallia, vaan on lähinnä paranneltu Eq-3 järeällä 2" tuuman pelti(?)-jalkaisella tripodilla. Jalusta painaa noin 15kg ja kannoin sen jalustapää tetsarissa kiinni tuossa oikean lonkan kohdalla, kolmijalka vasemmalla puolella tetsarissa kiinni roikkuen ja putki oikeassa kädessä ja okulaarit sun muut olivat sitten tetsarien lipastaskuissa ja muissa taskuissa. Painoa tuolla yhdistelmällä oli vähemmän kuin armeijan täysvarustuksella, joten tetsarit jakoivat painon mukavasti, eikä kävely ollut laahaavaa tai hidasta. Tetsarit olivat mallia bundeswehr, saapi esm. varustelekasta n. kympin hintaan. Mukavampia malleja löytyy esm. Yhdysvaltain armeijalta, ja näiden kiinalaiskopioita saa useista ulkomaalaisista airsoft-liikkeistä.

Matkaa tuli autolta maksimissaan sellaiset 5km jonka taittoi tuolla kuormalla maastosta riippuen kuitenkin alle tunnissa.

Tuohon paremman puoliskon tyytyväisenä pitämiseen on monia taktiikoita. Helpointa on käyttää 1,2 kertaisesti varusteostojen määrä yhteisiin lomamatkoihin, koruihin ja hajuvesiin. Paremmilla puhelahjoilla varustetut saavat tuota kerrointa tiputettua alaspäin kunhan muistavat päivittäiset niska- ja jalkahieronnat sekä kukkien tuomisen vähintään kerran viikossa. Merkkipäivän unohtaminen vähintäänkin tuplaa kertoimen seuraavalle kalenterivuodelle.

Lithos

Siinä on kyllä pysynyt lihaksisto timmissä kunnossa harrastuksen ohella, tiedän tuon jalustan ja ei tosiaan ole mikään hento liikuteltava, 150mm newtonista puhumattakaan. Ja juu, itsellä on pyörinyt mielessä juurikin ajastus rinkan putkistosta selässä johon on kursittu paikat putkelle ja tripodille ja sitten erinäisiä taskuja muuta kamaa varten. Jossain välissä kävi mielessä pieni maksutovikin mutta tiedän kaverin jolla on 90mm linssi ja 105 millin maksu molemmat ja kyllä siinä linssiputkessa vain parempi kuva on pienemmästä aukosta huolimatta. Ns. raahattavuus toki pienessä masutov putkessa olisi huomattavasti parempi.

Ajattelin törsätä sen useamman tonnin sitten järeämpiin kamoihin kunhan asun paikassa jossa niistä olisi jotain hyötyä, nyt kun metsäreissuiksi menee kuitenkin pärjää halvemmallakin.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

mistral

Kävi mielessä sellainen polkupyörä viritys jossa olisi rungon molemmilla puolilla hyllyt. Pyörä voisi olla joku kirpparilta ostettu, vaikka viallinen, kunhan vaan renkaissa pysyy ilma. Joko hitsaamalla tai pulttaamalla voisi kiinnittää hyllyt, ja tarkoitus olisi vain taluttaa sitä. Kyllä se kantaisi ainakin 30kg. Se ei vaan saisi kaatua. Kuinka tuollainen kulkisi maastossa?

Jarkko.A

Rinkalla kuljettaminen on itselle ainakin mahdottomuus, sillä painojakauma menee liikaa taakse. Pitäisi siis kasvattaa kaljamaha kompensoimaan selän puolelle tulevaa lisäpainoa. Hyvä (eli kallis) rinkka tosin jakaa remmeillä painoa eteenpäin jonkin verran. Pidän kuitenkin tuota sivulle tulevaa painoa helpommin hallittavana maastossa kävellessä ja taisteluliivit maksavat murto-osan rinkkaan verrattuna. Tuon edellämainitun putkijalustakombon kuljetuskin oli oikeasti helppoa vaikka painoa koko järjestelmällä oli runsaasti.

chilimieli

Morjesta!
Jos tosiaan tahdot tuon putken hankkia, omista kokemuksistani voisi olla hyötyä:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=5265.45

Olen kuvannut myös putken läpi, eikä se mikään mahdottomuus ole. Putki ei ainakaan az-jalustalla ole paras mahdollinen raskaammille kameroille, pieni pokkari kulkee vielä kivasti kiinnikkeen varassa.
Kuvaaminenkin onnistuu, luulen, että tolla saa jo jupiteristakin kivoja kuvia oikeanlaisella kameralla(ok, ei mitään vastaavia kuin foorumilla on ollut esillä), itse sain muutaman kuun ja itse planeetan kuvattua, tosin puhkipalaneina valopilkkuina . Itse onnistuin kuvaamaan myös saturnuksen renkaat loppukeväästä. Erotuskykyä löytyy ihan kivasti esim. kuun katseluun ja kaksoistähtien etsiskelyyn, mutta ymmerrettävästi nälkä kasvaa syödessä. Putki on kevyt, mutta vaatii tosiaan molempien akselien liikuttelua az-jalustan kanssa ja tämä tuottaa toisilla tuskaa jos on lyhyt pinna. Etsimessä olisi parantamisen varaa.

Mielestäni hinta/laatu suhteeltaan ihan kiva vempele. Isompi aina parempi, mutta putki ajaa asiansa helppouden nimissä.


En ainakaan sanoisi huonoksi hankinnaksi, vaikka samalla rahalla varmasti saisikin paremman putken ulkomailta.

+hinta
+paino
+helppo kasata ja purkaa
+ valovoimaisuus suhteessa kokoon (jupiterin ja saturnuksen kuitakin tällä erottaa)

-jalustan heiluminen etenkin tuulessa
-etsin
-pieni heilumavara (löysää) pystysuunnassa, tosin tästä on apua kohdetta etsiessä
-az-jalustan kiristys ennen kohteen seurantaa sivuttaissuunnassa (joudut tähtäämään kohteen alle, jotta kohde jäisi keskelle kiristäessä korkeusakselia)

Itse teen siis viimeisessä kohdassa aina siten, että kohdistan putken kohteen alapuolelle, kiristän putken korkeutta säätävän akselin kiinni ja jätän sivuttaisen akselin auki. Putki ei nimittäin heilu sivuttaisessa suunnassa huomattavasti ja sitä on helppo käännellä kohteen mukana niin kauan, kuin se on vähäänkään näkökentässä.

Toivottavasti saatte tolkun tekstistäni. :grin:
Sateliitit realiajassa:
http://www.n2yo.com/whats-up/?c=w

Celestron Astromaster 90 AZ
Skywatcher Skyliner-200P  Parabol Dobson
Canon 600D

Lithos

#10
Tuo minulla edelleen tuossa AZ mallin hankinnassa tökkii, onko tosiaan niin että siinä ei ole muuta hienoliikuntaa tuossa AZ mallissa kuin vaan kahvasta kääntely?

Olen tottunut säätämään tuon oman wanhan putkeni EQ jalustan ihan vaan kulmamittaa ja luotilankaa käyttämällä ja sitten kännyn gps:n mukaan akseli osoittamaan todelliseen pohjoiseen ja kyllä siinä sitten kaapelia hennolla otteella kääntäen putki ihan kiitettävästi seuraa. Jos az jalustassa ei sellaista mahdollisuutta ole niin tuntuisi että ainakin planeettojen katselussa olisi vähän hankala.

Mielessä kävi vielä sekin että jos hommaisin dovetailin tuohon 130 mm putkeeni niin ehkä voisin käyttää EQ mallia molemmissa putkissa. Tuon vanhan tripodi vammaisen EQ jalustan seurantamoottorin pitäisi muistaakseni käydä melkein heittämällä tuohon Astromaster 90 EQ jalustaan. Sitten kun jostakin saisi vielä wanhan mallin TAL puutripodin niin paketti alkaisi olla kasassa :P

On tutuilla ollut aika huonoja kokemuksia käytettyjen kamojen suhteen ainakin ebayssä mutta pistin tuonne basaariinkin täkyn siltä varalta että jollakulla olisi putki myynnissä minua kiinnostavilla spekseillä. Hyvin pidetty optiikka on kuitenkin melkein ikuista.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: mistral - 17.08.2011, 14:54:32
Kävi mielessä sellainen polkupyörä viritys jossa olisi rungon molemmilla puolilla hyllyt...

Kuinkas olisi nokkakärry tai maitokärry? Ja talvella ahkio.   :cool:

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Lithos

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 18.08.2011, 11:02:46
Kuinkas olisi nokkakärry tai maitokärry? Ja talvella ahkio.   :cool:

Jostain kun saisi sellaisen intin ahkion jolla kamoja revittiin eteenpäin, siinä kulkisi hiukan järeämpikin putki vaikka muistot masentaisivat. Maitokärry tyylisiä virityksiä muistan joskus maailman foorumeilla nähneenikin mutta ahkio voisi olla ennen ainakin laajassa mittakaavassa kokeilematon idea :P

Inttikamppeista tuli vielä mieleen ITKK:n jalusta ja kehto... siinä olisi kaukoputken jalustan tekijälle mallia tukevuudesta ja painosta :P
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

TopiH

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 18.08.2011, 11:16:22
Jostain kun saisi sellaisen intin ahkion jolla kamoja revittiin eteenpäin, siinä kulkisi hiukan järeämpikin putki vaikka muistot masentaisivat. Maitokärry tyylisiä virityksiä muistan joskus maailman foorumeilla nähneenikin mutta ahkio voisi olla ennen ainakin laajassa mittakaavassa kokeilematon idea :P

Inttikamppeista tuli vielä mieleen ITKK:n jalusta ja kehto... siinä olisi kaukoputken jalustan tekijälle mallia tukevuudesta ja painosta :P

Varustelekalla on myynnissä läntisen naapurin ahkioita:

http://www.varusteleka.fi/product/jotain-ihan-muuta/ruotsalainen-norjalainen-ahkio-kaytetty/_3510O68LV

Meade-mad

Näille kuljetusjärjestelyille löytynee foorumilta myös oma ketju.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas