Uv - Pass suotimista

Aloittaja HL, 14.08.2011, 23:08:53

« edellinen - seuraava »

HL

Olen testaillut IR-pass suotimella otetun kuvan yhdistämistä värikameralla otettuun tavalliseen IR-suodatettuun kuvaan, ja olen tyytyväinen tulokseen. Kamerana on ollut Imagin Source DBK 31, ja kuvauskohteena on kuu ja planeetat.

Eli: suosittelen tätä muillekin!

Mutta, kannattaisiko planeetta- ja kuu kuvaamiseen hankkia myös UV-pass -suodin, jolloin olisi jotain uutta yhdistettävää? Onko kenelläkään kokemuksia UV-pass suotimen käytöstä. Olen lukenut jostain, että sellaista käyttämällä voi saada vielä uusia yksityiskohtia planeetoista.


einari

Aika moni täällä foorumilla käyttää IR-pass suodatinta planeettakuvaukseen (allekirjoittanut mukaan lukien).
Itse hommasin äskettävin myös Astrodonin UVenus-suodattimen jolla toivon mukaan saa Venuksen pilvivyöhykkeistä jotain yksityiskohtia kuvattua.
http://www.astrodon.com/products/filters/uvenus_filter/
___
Tapio

Mare Nectaris

Lainaus käyttäjältä: einari - 14.08.2011, 23:37:31
Aika moni täällä foorumilla käyttää IR-pass suodatinta planeettakuvaukseen...

Toisaalta täällä ja täällä suositellaan, että käytettäisiin ir/uv -CUT -suodatinta, jos järjestelmässä on yhtään linssiä (esim. barlow). Ilmeisesti vain pelkän diagonaalin peilin läpi tulevat (n)ir/uv -säteet fokusoituvat kennolle ok, mutta kaikki linssit on kai optimoitu näkyvälle valolle. Siksi ir ja uv fokusoituvat eri paikkaan aiheuttaen kontrastin vähenemistä kuvassa.

Pitääkö siis yleisesti ottaen kuvata ir/uv -cut -suodattimella, ja sitten lisäksi jotenkin summata ir-pass -suodattimen kuva mukaan, vai miten tämä oikein menee? Pitäisikö ir/uv -cut -filtteriä käyttää myös peiliputkessa, kun barlow on kuviossa mukana?


Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

einari

uv/ir-cut suodattimen käyttö on nyt vähän eri asia ja sitä on edelleen suositeltava käyttää kun kuvataan putken läpi jossa on linssielementtejä (en tiedä kuinka oleellinen on jos lasketaan okulaari/barlow sellaiseksi).
Mutta siis ir PASS ja uv PASS on erikoistapaus, jossa halutaan saada pelkästään ir-kaista tai pelkästään uv-kaista kuvaan mukaan.
___
Tapio

Mare Nectaris

Lainaus käyttäjältä: einari - 15.08.2011, 11:50:48
uv/ir-cut suodattimen käyttö on nyt vähän eri asia ja sitä on edelleen suositeltava käyttää kun kuvataan putken läpi jossa on linssielementtejä (en tiedä kuinka oleellinen on jos lasketaan okulaari/barlow sellaiseksi).
Mutta siis ir PASS ja uv PASS on erikoistapaus, jossa halutaan saada pelkästään ir-kaista tai pelkästään uv-kaista kuvaan mukaan.

Käsittääkseni barlowin kanssa juurikin olisi oleellista käyttää ir/uv -cut -filtteriä, jotta säilytettäsiin paras mahdollinen kontrasti?

Miten tuon kapeakaistan (ir tai uv -pass) sitten yhdistää muuhun kuvaan? Onko se vastaavaa kuin muodostettaessa LRGB -kuvaa?
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Timpe

Lainaus käyttäjältä: einari - 14.08.2011, 23:37:31
Aika moni täällä foorumilla käyttää IR-pass suodatinta planeettakuvaukseen (allekirjoittanut mukaan lukien).

Kannattaa myös muistaa, ettei tuolla IR-pass filsulla tee yhtään mitään, jos kuvauskamerana on tavallinen modaamaton digijärkkäri. Tämä tuli testattua kantapään kautta ja siksipä einarilla on nyt myymäni IR-pass suodin oikeassa käytössä CCD-kameran parina. (Tässä on ko. suotimen läpäisykäyrä ja kun tuohon asettaa päälle modaamattoman DSLR-kameran päästökäyrän, niin saadaan aikaan sellainen "no-pass" suodin :tongue:).  Ja yleensä käy niin, että aika kaupitsee tavaran, koska nyt tuo samainen IR-pass kävisi omistamaani CCD-kameraan. Mitään ei pitäisi myydä pois tarpeettomana... höh!
- Timo Inkinen

einari

IR-kanavaa olen itse käyttänyt ihan valoisuuskanavana (L).

Timpellä hyvä huomio tuo että modaamattoman järkkärin kanssa ei ole IR pass filsusta iloa.
Piti sitten lueskella lisää ja ilmeisesti lähi-UV:ta pääsee digijärkkärin kennolle mutta pääseekö tuollaisen varsinaisen UV pass-filtterin läpi jotain...?
http://savazzi.freehostia.com/photography/schuler.htm

Muuten, oletko Timpe nyt varma että minulla on sinun IR-pass suodin ?
Muistan että olisin ostanut sen jostain ulkomailta aikoja sitten (vuonna 2008)
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: einari - 15.08.2011, 23:14:07
Muuten, oletko Timpe nyt varma että minulla on sinun IR-pass suodin ?
Muistan että olisin ostanut sen jostain ulkomailta aikoja sitten (vuonna 2008)

Juu en ole... oman 2" IR-passini myin Hauhon ekassa digijärkkäri-tapaamisessa, mutten muista enää tarkemmin kenelle...  :grin:
- Timo Inkinen