Auringon plasmapurkaus ja revontulet?

Aloittaja TuomoL, 10.06.2011, 00:31:58

« edellinen - seuraava »

TuomoL

Olen leikkinyt viimeaikoina intervallikuvauksen kanssa ja koostanut kokeilumielessä ns. time-lapse videoita. Viime yönäkin tuli kuvattua ensimmäistä neljännestään lähestyvää kuuta. Latailin videon nettiin ja nyt vasta katselin videon loppupuolta koko näytön kokoisena. Lieneekö kyseessä vain pikseleiden leikkiä, vai olisiko taivaalta jäänyt jotain muutakin kennolle? http://www.youtube.com/watch?v=XHq1eq7xM3I

Mitä mieltä olette?
Kuvauskalustoa: Olympus Pen E-P1 & E-PL1 & E-PM1 + M.Zuiko 14-42mm / ED 70mm APO "lintuputki" / Samyang 7.5mm F3.5 Fish-eye / Meade ETX-90AT

naavis

Hieno video! En kyllä nähnyt videon loppupuolellakaan mitään revontuliin viittaavaa. Taivaalla näkyi kyllä komeita pakkausartefakteja. :grin:

TuomoL

Joo... Täytyy tänään tutkia tarkemmin asiaa kuvista. Mulla 19" näytössä nykyisillä valoisuus/kontrasti säädöillä erottuu jonkinlaista valoisuuden muutosta, joka 1080p HD versiossa näyttää varsin erikoiselta. Todennäköisesti kyseessä on vain valkotasapainon automaattisäädöstä tai sitten Movie Makerin kuvanpakkauksesta syntynyttä pikselimössöä. :)
Kuvauskalustoa: Olympus Pen E-P1 & E-PL1 & E-PM1 + M.Zuiko 14-42mm / ED 70mm APO "lintuputki" / Samyang 7.5mm F3.5 Fish-eye / Meade ETX-90AT

jtbo

Itse pakkaan filmin aina VirtualDub ohjelmalla, käytän yleensä Xvid pakkausta, jolloin pystyn määrittämään pakkauksen siten, ettei sitä näe kuvasta, vain tiedoston koosta. Movie Makeristä otan filmin ulos samalla laadulla, kuin siihen sisään laitankin, jos vain mahdollista, pyrin ottamaan siitä ulos kuitenkin mahdollisimman vähän muutettua kuvaa.

En tuosta filmistä itse kyllä erottanut kuin kuun, mutta tämä oma näyttöni elääkin jatko-ajalla, päälle saaminen on työn ja tuskan takana jne.