Outo valoilmiö ennen auringon nousua

Aloittaja _Henri, 18.04.2011, 22:47:14

« edellinen - seuraava »

_Henri

Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä hiippailin vessaan ja bongasin ikkunasta erikoisen ilmiön.
En tiedä mikä oli kyseessä, toivottavasti täältä saan vastauksia.

17.4.2011 n. klo 4.20
Jotakuinkin suunnassa länsi-luode
Kirkas valopallo, jonka ylä- ja alapuolella "tolppa". Valoa hohti myös ympäröivälle taivaalle ja näyttäis tuossa jonkinlainen halokin syntyvän.
Noin kahden minuutin sisällä otetut pari kuvaa näyttävät muutoksen ("tolppa" katosi ja valo heikkeni, samalla se laajeni suuremmaksi).
Aurinko ei ollut vielä noussut ja se sijaitsee päinvastaisessa suunnassa. Kuu oli myös reilusti eri suunnassa ja paljon korkeammalla.
En seurannut, kuinka valo katosi lopulta, mutta se tapahtui ehkä 20 minuutissa.

Kuvat otettu pikkupokkarilla ja ne jäi vähän suuriksi...

Kysykää, jos tarvitsette jotain muuta tietoa... Tää on aika hassua ja uutta mulle:)



_Henri

Ja tosiaan: Kuvauspaikka on Puuppolassa, Jyväskylän pohjoispuolella.


_Henri

Kuu sijaitsi aivan eri suunnalla ja korkeammalla, kuten totesin tekstissä ennen kuvia.

Never

Jos suuntana oli länsi-luode, valoilmiön korkeus valokuvien luokkaa ja kellonaika oikein niin kuu on noin 3 asteen korkeudella havaintopaikaltasi ja vielä oikeassa suunnassakin. Sopii ainakin minusta hyvin em. ilmiöön. Kuupilari + kuun ja pilvien taivaalle säröämä "valoilmiö".

_Henri

Nyt on nolo... Minä siis. Länsi-lounaasta piti puhua.

Never

Lainaus käyttäjältä: _Henri - 19.04.2011, 00:25:48Nyt on nolo... Minä siis. Länsi-lounaasta piti puhua.

Sanon edelleen että kuupilari. Kuu tosiaan oli matalalla länsi-lounaassa (SW) tuohon aikaan aamusta. Mutta jos ei uskomuksia synny niin odotellaan rauhassa asiantuntijoiden mielipiteitä.

/Jake

Lauri Kangas

Ihan ilmiselvä kuunpilari. Kuu on siellä altocumuluksien takana ja pilari syntyy altocumulus virgassa eli noista Ac:stä lähtevissä sadejuovissa.

Niin emäselvä tapaus ettei tuolle oikein voi mistään muusta edes yrittää etsiä selitystä. Matalalla olevan kuun pilarit näyttävät täsmälleen tuolta.