Pari selvennystä termeihin ensin, sillä kuvauksen perusteella et ole yrittämässä digiscopingia. Mahdollisia tapoja kuvata järkkärillä ja linssiputkella:
1) Polttotasokuvaus (prime focus): Kamera suoraan kiinni kaukoputkeen esim. T-kierteellä. Välissä ei barlowia, okulaaria eikä kameran objektiivia.
2) Polttotasokuvaus barlowilla: Barlowi kiinni kameraan T-kierteellä ja kaukoputkeen okulaariholkilla (ilmeisesti suunnittelet juuri tätä)
3) Okulaariprojektio: Okulaari kiinni järkkäriin okulaariprojektorilla tai okulaarissa olevilla kierteillä, kiinnitys kaukoputkeen okulaariholkilla.
4) Afokaalinen kuvaus (digiscoping): Kuvataan kaukoputken perässä olevan okulaarin läpi kameralla, jossa on sen oma objektiivi.
Näistä kannattaa aloittaa vaihtoehdolla 1). Mikäli yrität käyttää barlowia vain saadaksesi kameran jotenkin kiinni putkeen, voit tarkistaa joko onko putkessa sittenkin valmiina T-kierteitä tai saisiko barlowistasi kierrettyä irti sen linssiosan, jolloin voit käyttää barlowin runkoa kiinnitysadapterina mutta ilman barlowin suurentavaa vaikutusta.
Vaihtoehdolla 2) saat kaksi kertaa suuremman kuvan kuusta, mutta myös kaksi kertaa (tai enemmän) suuremmat ongelmat, varsinkin halvalla huteralla kalustolla.
3) on hieman vanhanaikainen kuvaustyyli ja varma tapa saada suttuista jälkeä. Huolellisesti toteutettuna ei kuitenkaan ihan kuolleena syntynyt idea ja lyhyillä kaukoputkilla ainoa tapa saada järkevän kokoista kuvaa koko kenno täyteen.
4) ei sovellu järkkäreille mutta mikäli omistaa kevyen pokkarin, kannattaa kokeilla (itsekin aloitin kuvaamisen näin, kuten melkein kaikki muutkin).
Kamera painaa 500g, kestääkö muovinen tarkennuslaite ko. painon murtumatta (1,25", muovin paksuutta en osaa sanoa)? Eli onko tuo mötikkä vaan yksinkertaisesti liikaa halvoille laitteille.
Murtuminen tuskin on realistinen uhkakuva, mutta hulju fokuseri voi kuitenkin olla vaikea käyttää mikäli se ei pidä tarkennusta paikallaan tai taipuu painon alla (vaikea saada kohde pysymään kuvassa). Selviää kokeilemalla.
T-rengas on halpa, mutta en halua kuitenkaan riskeerata tuota fokuseria tässä hommassa, rahatilanne kun ei ole hyvä.
En ole juuri nähnyt kuin yhdenlaisia T-renkaita, jotka kaikki maksavat sen pari kymmentä euroa. Ne ovat yleensä tarkoitukseensa ihan riittävän jämäkkiä ja laadukkaita.
Onko konkreettista hyötyä ottaa Saturnuksesta kuvia esim. 5-10sek. valotuksella? Palaako puhki vai voiko saada näkyviin jotakin mitä ei silmällä näe. Laatu ei tässä varsinaisesti merkitse; en odota saavani renkaita hyvin näkyviin alkuunkaan tuolla putkella, mutta kuva olisi mukava saada, jotta voin vaimollekin näyttää, että uusi halpa kaukoputki ei ollut turha ostos vanhaan verrattuna.
Jos ei ole seurantaa niin 5-10 sekuntia on auttamatta liikaa. Seurannallakaan pidemmästä valotuksesta ei Saturnuksen yksityiskohtien näkymisen kannalta ole mitään apua, mutta sen sijaan saturnuksen ympärillä näkyvät kuut pomppaavat esiin muutaman sekunnin ajoilla. Itse Saturnusta varten valitse niin lyhyt valotusaika kuin systeemisi valovoima antaa myöten ja ota sillä monta kuvaa, niin jokin niistä voi onnistua.
Ei muuta kuin kokeilemaan ja tulokset rohkeasti esiin foorumille.

Kiinnitä erityistä huomiota tarkennukseen, johon voi kulua aikaa vaikkapa parikymmentä minuuttia.