Starlight Xpress Lodestar autoguider

Aloittaja Timpe, 02.04.2011, 14:01:54

« edellinen - seuraava »

Timpe

Pitänee laittaa pystyyn ketju Starlight Xpress Lodestar Autoguiderillekin, kun sellaisen tulin vuodenvaihteessa hankkineeksi.
Laite on kallis seurantakamera, joka vaatii lisäkseen myös ST4-yhteensopivan jalustan ja USB2-portillisen kannettavan tietokoneen. Telescope Service kehuu sivuillaan laitteen herkkyyttä näin:
"The Lodestar is the most sensitive auto guider we know. Even with small apertures you'll have normally no problems with finding guide stars..."
Suhtauduin tuohon lauseeseen hiukan skeptisesti, koska käytän tätä OAG-portissa, jossa ei ole kovin kummoisia tähtiä valittaviksi. Nyt parin kuukauden käytön jälkeen en enää ole skeptinen, sillä laite tekee juuri sen mitä lupaakin! :laugh:

Käytännössä voin sommitella kameran vapaasti pääputken näkymän mukaan ja jättää OAG-portin osoittamaan kohti kameran pohjaa, missä sille on eniten tilaakin. Tähän mennessä olen vain pari-kolme kertaa joutunut pyörittämään kameraa ympäri tarkennuslaitteessaan (noin 10...20 astetta riittää) tai ajamaan putkea hiukan sivuun pääkohteesta, mutta muutoin Lodestarin näkymästä on aina löytynyt sopiva tähti seurattavaksi. Käyttämäni valotusajat ovat olleet 1...4 sekuntia PHD Guidingilla. Jos seurantakamera yksinään maksaa 1,5...2x niin paljon kuin nuo SynGuiderit tai SmartGuiderit JA tarvitsee sen lisäksi vielä kannettavan tietokoneen, niin tällöin sen hankintaan tarvitaan riittäviä perusteita. Tuo yllä mainittu CCD-kennon herkkyys oli minulle riittävä syy tähän tuhlaamiseen.

Lisään tähän alle kuvat Lodestarista ja sen kiinnityksestä putkeeni. Ensimmäisessä kuvassa näkyy käyttöön tarvittava kalusto (en viitsinyt raahata putkea jalustaan kiinni, mutta homma selvinnee tästäkin).



Toisessa kuvassa on Loden kiinnitys tarkennuslaitteeseen. Lodestar on 1.25" kokoinen putkilo, joka uppoaa tavalliseen 1.25" tarkennuslaitteeseen vaikka kokonaisuudessaan. Tämän takia sen tarkennukseen ei tarvittaisi tuollaista määrää erilaisia T2-loittoja OAG-portin etäisyyden säätämiseen, ainoastaan 1.25" visual back olisi riittänyt sopivan pitkän T2 loiton kera, niin tuon olisi voinut säätää fokukseen vaivattomasti okulaaripitimessä liikuttaen. Minulla on tuossa nyt lisänä erillinen 1.25" okulaaripidin, jonka olen kiinnittänyt Lodeen oikealle etäisyydelle rajoittimeksi, jolloin tarkennus löytyy helposti kun vain asentaa kameran OAG-portin okulaaripitimessä pohjaan saakka. Nippusiteet ja teipit tarvitaan kaapelien vedonpoistoon, sillä USB/ST4 liittimet ovat turhan hentoja käytössä ja pakkasessa jäykistyvät kaapelit irtoavat muutoin runkoliittimistään (tämä on laitteen heikoin puoli!).



Ja viimeisessä kuvassa on vielä näkymä irroitettuun Lodestariin kaapeleineen ja lisämodauksineen.



Edit: päivitin linkit... (hukkuivat mm. Kuvat.fi versiopäivitykseen ja omaan kansiomuutokseeni)
- Timo Inkinen

mickut

Lodestarin kummalliset ongelmat ovat vaivanneet minua ja Vostokia, välillä osa ruudusta on merkittävästi kirkkaampi kuin yläosa. Tänäyönä ongelmia setviessä vaikuttaa siltä että esim QHY5 samassa virroitetussa hubissa on todennäköinen syyllinen, edes sen softa lopettaminen ei riittänyt, mutta ongelmat katosivat kun QHY5n otti irti kokonaan. Vostokilla vastaavia ongelmia oli DFK21:n ollessa kytkettynä samaan hubiin lodestarin kanssa.
Tietääkö kukaan onko Lodestarin luku bufferoitua, vai lukeeko se dataa suoraan rivi kerrallaan USBiin?

-Antti