Jaksollisen virheen ja yleensä virheen mittauksista

Aloittaja jaava, 11.02.2007, 11:56:36

« edellinen - seuraava »

jaava

Onkohan amatööripiireissä, tai nyt missään piireissä, käytetty PE:n mittaamiseen tarkkoja kulmamittareita, niin kuin nyt autokollimaattoreita http://www.micro-radian.com/Principles.html, joilla näkyy päästävän jopa 0.01 kaarisekunnin resoluutioihin.

Jos haluaisin tallettaa ohjaavan uP:n haihtumattomaan muistiin koko kierukkavaihteen kulmavirheen (siis matoruuvin PE:n että matopyörän 360 kokonaisvirheen), niin tähdistä mittaamalla ja kameralla tarkkailemalla se on melkoisen hankalaa (kokoympyrälle).

Tuollaisella autokollimaattorilla saisi melkoisen tarkkaa tulosta. Tuli sellainen käsitys että mm. työstökoneessa pyörivän pöydän kulmatarkkuus voitaisiin tällä menetelmällä tarkistaa. Pistetään vaan prisma tai peili, jolla on sopivasti tahoja, pöydälle ja katsotaan montako kulmasekunnin sadasosaa on heittoa missäkin kohti koneen digitaalinäyttöön verrattuna.

Ja sovellettuna toisaalla mainittuun 30cm matopyöräprojektiin:
Kiinnitetään vastavalmistettu matopyörä (+ matoruuvi, pääakseli, koppa, elektroniikka, siis kaikki roinat koottuna) (RA tai Dec, ovat samanlaiset) ruuvipenkkiin ja asetetaan sen päälle, pyörivälle laippaosalle yo. prisma ja autokollimaattori tarkkailemaan prismaa. PC-ohjelma joka ajaa matopyörän DC-servoa saa autokollimaattorilta mittaustulokset. Koko matopyörän kierroksen jälkeen talletetaan tulokset (virhe kussakin kulmamittauspisteessä) uP:n nonvolatile-muistiin. Tai ajetaan 360 astetta muutama kerta ja poistetaan satunnaisuudet tuloksista.

Ja näin lähtee valmiiksi 0.1 kaarisekuntiin tarkennettu osanen liitettäväksi kaukoputken kääntöpään RA tai Dec osaksi.

Pitääkö tästä polkasta nyt sitten myös autokollimaattoriprojekti pystyyn?

JV

PS. Jäin miettimään autokollimaattorin mittausaluetta - se ollee korkeintaan kaariminuutin luokkaa. Tämän jälkeen tulisi matopyörä palauttaa kollimaatorin mitta-alueen alkuun ja jatkaa. Tästä syntyy virhettä joka mahdollisesti kumuloituu. Kuinkahan noissa työstökonehommissa tuosta selvitään.

PS2. Tämä vaikuttaa hommalta johon kuluu aikaa aivan liian paljon jotta sarjatuotannossa olisi taloudellista. Mutta amatöörin autotallissa voisi hyvinkin raksutella ueamman päivänkin per matopyörä.
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

jaava

#1
Saattaa olla että minäkin vielä kutittelen Mandyä joku päivä, mutta koskaan en taida mielenkiintoisten innoitusten vallasta päästä.

No, ymmärränhän minä tuon kaarisekunnin pienuuden, mutta henskeliä on mukavaa paukuttaa. Kun ei o Mändyä tilauksessa. Ehkä mä saan vielä jotain kuviakin aikaiseksi tällä innoituksella. Kiehtoo tuo ajatus identtisistä RA ja Dec osista jotka vaan pultataan toisiiinta - kun kerran hyvin sopivat. Niin ja kummankin omaan prosessoriin on ohjelmoitu matopyörävaihteen kokonaisvirhe ... 0,01 kaarisekunnin tarkkuudella:). Ja vaihteesta otetaan välitystä sen verran ettei matoruuvin ja moottorin välinen pieni virhe juuri vaikuta. Ainakaan 5m polttovälillä ja autoguiderilla.

Olen myös kehitellyt tuota ajatusta autokollimoinnin käyttämisestä. Silla kun tuota mittausaluetta riittää vaan kulmaminuutin tai viisi korkeintaan, on mittauksen tapahduttava kääntöpöydällä jota voi kääntää vastapäiseen suuntaan. Tuo muutaman kaariminuutin sektori mitataan laserilla ja detektoidaan vastaanottimella joka heuristisesti päättelee oikean paikan noin 0,001 kaarisekunnin tarkkuudella.

JV

PS. Käytännössähän tuon vasta näkee, ensimmäisiä kuvia ottaessa protolla, mihin oikeasti pääsee. Kuitenkin on niin ettei mikään autoguideri auta, jos virheet ovat nopeita ja sitähän ovat melkein kaikki liikkeet kun kuvataan 5m polttovälillä.

PS2. Tässä on syntymässä vehje joka on kaupasta hankittuna isomman mersun hintainen ja tekijälleen maksaa maastopyörän verran. Käytetyn. Ilman ventiileitä.

PS3. Ne lupailee takymetreillekin, niille joita kuskaavat pitkin mäkiä tietyömailla ja rakennuksilla hirveitä ominaisuuksia, sekä kulmanmittaus että etäisyys - mainosmiehet.

If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.