SW 254/1200 dobukka

Aloittaja mika, 09.02.2007, 19:40:36

« edellinen - seuraava »

mika

Tämmönen putki sitten tuli hommattua,ja aika iso putki verattuna noihin aikasempiin "mehupilleihin".Heti alkuunsa huomasi putken olevankin suht hankala liikuteltava,heräsikin seuraavanlainen kysymys?.Putken peilinpuoleisessa päässä olevevasta ulkopuolisesta kehyksestä saa otteen nostettaessa putkea,mutta vääntääkö se peiliä puoleen tai toiseen,varsikin kun tuo putki myös painaa jonkin verran?.

Reijo Teränen

 Ei väännä , huoleti voit nostella .
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

LyraB

mika, kumpi se on? Toi missä tulee mukana EG-6-jalusta ja maksaa 1295€, vai toi jossa tuloo EG-5-jalusta ja maksaa 755€. (hinnat vk:sta) http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/index.php?nayta=tuote&kategoria=54

Oscuro

Eikös tässä ole kysymys siitä 10" dobsonista.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Reijo Teränen

Minä ilmanmuuta oletin että se on dobson , mulla on ollut muutaman vuoden 200 dobson ja olen kanniskellut sitä putkea molemmista päistä , ei mitään ongelmia. Jos se on joku muu putki ,en ota kantaa.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

mika

Niin... päädyin tähän dobson putkeen,kun jotenkin epäilyttää nuo isojen putkien EQ jalustat tukevuuden kannalta ajatellen. Onpahan tuo edullinen putki  suht tukevalla dobson jalustalla.

xpro

Paljonko tommonen Dobson painaa? pakko kysyä kun en ite ole koskaan nähny tai päässy kokemaan Dobbaria!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

mika

Yhteispaino putkella ja jalustalla lienee olevan jossain 30 kg paikkeilla,eipähän sitä havaintovalmiina enään kauheesti liikutella.

Reijo Teränen

Mun 200 dobsonin jalusta painaa 13 kg ja putki 9 kg ,siis 22 kg koko hoito , kyllä sitä pienen matkan kantaa , mulla on kyllä sellainen auto johon se mahtuu purkamatta , ole paljon tarvinnut kanniskella kun autolla pääsee hyville paikoille .
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

tide

Miten on? Noissa dobson putkissa kun okulaarin paikka on tietyssä katselukulmassa niin miten hyvin putken vieressä istuessa luonnistuu visuaalihavainnointi pitempiä aikoja.  Vieläpä jos katselu tapahtuu jonnekin 60-70 asteen korkeudelle.  Löytyykö luonnollista katseluasentoa helposti? Muutoin tämäntyyppinen ratkaisu kiinnostaisi kun haluaa maksaa "vain" suurehkosta optiikasta.

tahkis

Lainaus käyttäjältä: tide - 10.04.2007, 09:12:48
Miten on? Noissa dobson putkissa kun okulaarin paikka on tietyssä katselukulmassa niin miten hyvin putken vieressä istuessa luonnistuu visuaalihavainnointi pitempiä aikoja.  Vieläpä jos katselu tapahtuu jonnekin 60-70 asteen korkeudelle.  Löytyykö luonnollista katseluasentoa helposti? Muutoin tämäntyyppinen ratkaisu kiinnostaisi kun haluaa maksaa "vain" suurehkosta optiikasta.

Se varmaan riippuu omasta pituudesta ja tuolin koosta. Minulta löytyy tuota pituutta 196cm ja käytössä on tuollainen keittiöjakkara niin matalalla olevien kohteiden katselusta ei selkä oikein tykkää, mutta vähän korkeammalla olevien katselu sujuu ihan mukavasti. Tuo 60-70 asteen tienoille menee vielä hyvin.

Tässä on nyt pari vuotta ollut hankinnan alla katselua varten tuoli, jossa olisi mahdollisuus säätää korkeutta, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi edes käydä etsimässä sellaista. Vaikka olisi varmasti erittäin käytännöllinen.
Joni Tahkoniemi

danran

#11
Voin kertoa että tilasin itselleni Villen Kellosta tämän putken hieman yli 3 viikkoa sitten ja minulle tuli ilmoitus että nämä ovat loppuneet ja lisää saadaan 2-3 viikon päästä. Nyt kun on 3 viikkoa kulunut niin sen pitäisi lähipäivinä saapua.
Miika L.
Skywatcher Skyliner 250PX
Skywatcher Star Adventurer
Canon EOS 1100D

Pekka Moisio

Itsellä 10" SW dobsoni. Putken kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, niin katselun, kuin liikuteltavuuden kanssa. Putki on täyttänyt mielestäni kaikki odotukset ja voin sitä suositella ainaki kaikille alottelijoille, koska itsekkin sillä alotin vähän aikaa sitten. Ainoa miinus on putken mukana tulevat okulaarit, jotka mielestäni ovat lähes käyttökelvottomat, kun vertaa parempii/kalliimpiin.

tahkis

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 10.04.2007, 17:59:44
Itsellä 10" SW dobsoni. Putken kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, niin katselun, kuin liikuteltavuuden kanssa. Putki on täyttänyt mielestäni kaikki odotukset ja voin sitä suositella ainaki kaikille alottelijoille, koska itsekkin sillä alotin vähän aikaa sitten. Ainoa miinus on putken mukana tulevat okulaarit, jotka mielestäni ovat lähes käyttökelvottomat, kun vertaa parempii/kalliimpiin.

Loistava putki todellakin. Olen tosin hieman eri mieltä tuon liikuteltavuuden kannalta. Vaikka menee se putki melko helposti huoneen nurkasta ulos kahdessa osassa niin yhdessä osassa tuollaista yli metrin pituista, 20kg painavaa mötikkää on vähän vaikeahko siirtää, vaikka sekin onnistuu.

Villen Kellosta putkea tilattaessa tuotteen tiedoissa puhuttiin kyllä 10mm ja 25mm okulaareista, mutta niiden sijaan sainkin 35mm 2" okulaarin. Olen ainakin tuohon okulaariin ollut erittäin tyytyväinen, ehkä parempi ettei tullut noita kahta pienempää.
Joni Tahkoniemi

Pekka Moisio

Mulla ollut putki takapenkillä ja jalusta peräkontissa. Sitten kotona roudaan nurkka -> parveke  väliä siten että putki täysin ylös ja kahvoista kiinni, hienosti menee.