Kiinnostaisi tietää millaista valotusaikaa olet käyttänyt ?
Miten seuranta pelittää ?
Käytätkö autoguidausta ?
Saatko jalustan suunnattua kuinka hvyin parvekkeella ?
Kuvatiedoston "FITS headerin" mukaan kokonaisvalotusaika oli 791 s eli hieman yli 13 minuuttia. HEQ5 Pron seurantatarkkuus tuntuu olevan erinomainen, mutta en ole vielä testannut yli 30 s valotuksia koska yöt eivät vielä ole riittävän pimeitä. Löysin netistä artikkelin
http://www.skynewsmagazine.com/pages/reviews/skywatchertelescopesmj06.pdf), jossa kerrotaan jalustan avulla saatavan 2 minuutin valotuksia ilman autoguidausta ja muutoinkin kehutaan jalustaa erinomaiseksi ja vastaavan kuvauskäytössä hinnaltaan kolminkertaisia jalustoja (Losmandy G8 ?).
Autoguidausta en ole vielä käyttänyt, mutta olen jo kolvaillut adapterin, jonka avulla jalustaa voi autoguidata rinnakkaisportin kautta esimerkiksi K3CDDTools ohjelman avulla. Minulla on DSI Pro kameran lisäksi vanhempi DSI color kamera, jota olen aikeissa käyttää tähän tarkoitukseen. Autoguidausta arvelen kuitenkin tarvitsevani jos ja kun alan kuvata digijärkkärillä tai käytän kuvaukseen pitempää putkea, jolloin valotusajat kasvavat huomattavasti. DSI Pro:lla hyviä tuloksia saa pinoamalla 15-60 sekunnin valotuksia.
HEQ5 Pron suuntaus toimii erinomaisesti jalustan käsiohjaimen 1 tai 2 tähden suuntauksella. Näin kesällä olen käyttänyt 1 tähden suuntauksessa Arcturusta ja 2 tähden suuntauksessa Alkaidia ja Mizaria. Suuntauksessa en ole käyttänyt okulaaria vaan DSI Pro kameraa ja tietokoneen näyttöä. Suuntauksen jälkeen kohteet ovat aina löytyneet goto toiminnolla keskeltä näyttöä. aivan erinomaista! Olen kuitenkin tehnyt aina ensin tarkan "polar alignment" suuntauksen.
tapio e.
===========
SW ED80
SW Mak102
HEQ5 Pro
DSI Pro