DSS kohdistusongelma

Aloittaja Ransu, 05.03.2011, 11:57:04

« edellinen - seuraava »

TuRe

Merkillisiä vaikeuksia.
Mielestäni DSS on yksi parhaimmista pinoamisohjelmista, kun kohdistus tapahtuu tähtiin, ts. kuvassa ei ole selväpiirteistä yksittäistä kohdetta.
Se hyväksyy yhtäaikaa varsinaiset kuvat, flätit,biasit ja darkit (jos on tarvis) käsittelyyn. Myös eri pituiset valotusajat onnistuvat jne. Minulla on 9-sivuinen suomenkielinen ohje
"DeepSkyStacker- lyhyt oppimäärä tähtikuvien käsittelyyn". Taitaa olla kotoisin Einarin käsistä foorumilta, jos muistan oikein. Mitään vaikeuksia ei ole ollut.
Ne valkoiset kuvat häviävät, kun siirtää väripylväät vino-katkoviivan nousukohdan viereen (vasen reuna) ja painaa Applyä. DSS tekee myös yhden 32 bittisen pinotun kuvan, jos omistaa ohjelman, joka hyväksyy sen.
Piti vielä lisättävän, että jos käyttää bias-kuvia käsittelyssä, niin tulee heti oikean värisiä pinoja.
Tuomo Repo

Kaizu

Minulla ongelmana oli DSS:n näyttämä valkoinen kuva johon käyrien säädöt eivät vaikuttaneet. Tallennetussa kuvassa muilla ohjelmilla katsottuna näkyi tähdet mutta ei DSS:lla. Säädöt eivät tietenkään olleet kovin hyvin kohdallaan koska DSS:lla ei saadon yhteydessä näkynyt mitään vaan piti käyrien paikoista arvata milloin kuva olisi hyvä. DPP:ssa  on saman tapainen säätötyökalu paitsi että siinä säädön vaikutuksen näkee ruudulta heti. Ei tuo DSS:n toimimattomuus maailmaa kaada, sain pinon tehtyä MaximDl:lla. Viimeistelyyn ja flattien tekoon pitää vielä löytää ohjelma joka säilyttää kuvan loppuun asti 16-bittisenä ja jossa olis hyvät säätötyökalut.

Kaizu
Kai Forssen

Kaizu

Kokeilin vielä uudelleen asennusta, josko virhe poistuisi. Ei poistunut. Pinoaa kuvat OK mutta ei osaa näyttää ei suoraan eikä edes levylle tallennettua versiota. Sama kuva nökyy Xnview ohjelmalla ja DPP:lla ja MaximDl:lla. DSS ei myöskään osaa pinota eri kokoisia kuvia, kaikkien ruutujen pitää olla saman mittaisia.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 17.03.2011, 23:40:25
Minulla ongelmana oli DSS:n näyttämä valkoinen kuva johon käyrien säädöt eivät vaikuttaneet. Tallennetussa kuvassa muilla ohjelmilla katsottuna näkyi tähdet mutta ei DSS:lla. Säädöt eivät tietenkään olleet kovin hyvin kohdallaan koska DSS:lla ei saadon yhteydessä näkynyt mitään vaan piti käyrien paikoista arvata milloin kuva olisi hyvä.

Olet kai huomannut, että DSS:ssä ei ole "WYSIWYG preview" toimintoa, vaan käyrien säädön jälkeen pitää aina klikata "Apply" nappia, jolloin DSS alkaa tekemään säätöä auki olevalle TIF-kuvalle pala kerrallaan keskustasta lähtien?
- Timo Inkinen

Kaizu

Huomasin kyllä. Kun DSS luki uuden kuvan ruutuun, se ilmestyi siihen hitaasti pala kerrallaan. Jo tämä on riittävä syy etsiä jokin toinen ohjelma kuvan säätöön.

Kaizu
Kai Forssen

Ransu

Tuohon minun alkuperäiseen ongelmaan liittyen, sain koko kasan pinottua CCD Stack ohjelman kokeiluversiolla. Antoi valita kohdistustähdet. Mutta mutta, en saanut ohjelmassa millään liitettyä flattia kuvapinoon, kirjallisesta ohjeesta ja ihan ohjeen mukaan etenemisestä huolimatta. En tiedä oliko siitä kokeiluversiosta tarkoituksella jätetty ominaisuus pois.
Jos noin oli, niin huono mainos ohjelmalle, en aio 200$ hintaa maksamaan ohjelmasta jonka toimimisesta ei ole varmuutta.
Minun tähänastiset DSS ongelmat on kaikki olleet C8:lla otettujen kuvien kanssa, ilmeisesti kaluston seurantatarkkuus ei ole riittävä, pitäisi ehkä hommata pitempi guideriputki. Tosin voi olla ettei tuo CG5 ole enää riittävä jalusta 2000mm polttovälillä kuvaukseen. Equinoxin 900mm polttovälillä DSS pinoaa vielä ihan hyvin.
Koposen Jussille kiitokset avusta kuvien kokeilun kanssa :azn:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/