DSS kohdistusongelma

Aloittaja Ransu, 05.03.2011, 11:57:04

« edellinen - seuraava »

Ransu

Darkkivälilehdellä oli ruksi kohdallaan, darkkeja en tosin ole ottanut, olin siinä käsityksessä ettei niitä kannata ottaa canonilla?
Pitää koittaa keksiä jotain näille kuville, onnistuuko käsin pinoaminen jollain toisella ohjelmalla?
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

naavis

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 09.03.2011, 21:57:39
Darkkivälilehdellä oli ruksi kohdallaan, darkkeja en tosin ole ottanut, olin siinä käsityksessä ettei niitä kannata ottaa canonilla?
Pitää koittaa keksiä jotain näille kuville, onnistuuko käsin pinoaminen jollain toisella ohjelmalla?

Darkkeja ei tosiaan kannata useimmissa tapauksissa Canonilla ottaa. Yritä pinota kuvat Iriksellä?

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 09.03.2011, 21:57:39
darkkeja en tosin ole ottanut, olin siinä käsityksessä ettei niitä kannata ottaa canonilla?

Lyhyillä valotuksilla (alle 10 minuuttia) darkkeja ei välttämättä tarvitse ottaa, mutta tällöin pitää huolehtia että ennen flättikorjausta sekä varsinaisista kuvista että flättiruuduista on jollain muulla tavalla poistettu bias-taso.

Siitä miten homma hoituu DSS:llä tai onko se ylipäänsä mahdollista, ei ole mitään käsitystä.

Kaizu

Eilen kun pinosin DSS:lla vaaleanruskeita taivaskuvia, sain aikaan lopputuloksen jossa jokaisen tähden viereen ilmestyi saman muotoinen kaaren pätkä.
Kun katselin listasta kuvasta löydettyjen tähtien määriä, yllätyin. Tähtiä löytyi 2000-4000 joka kuvasta. Osa pohjakohinasta oli rekisteöitynyt tähtijoukoiksi.
Laitoin aamulla töihin lähtiessä koneen mutustelemaan samaa satsia uudelleen, katsotaan saanko saman tuloksen. Jos saan, pitää sitten yrittää uudelleen säätämällä tasot ennen pinoamista.

Kaizu
Kai Forssen

einari

Säädit sitten varmaan sitä säädintä mikä vaikuttaa löydettyjen tähtien määrään ?
http://www.ursa.fi/wiki/Havaintov%e4lineet/DSSLuku5
___
Tapio

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: einari - 15.03.2011, 09:35:52
Säädit sitten varmaan sitä säädintä mikä vaikuttaa löydettyjen tähtien määrään ?
http://www.ursa.fi/wiki/Havaintov%e4lineet/DSSLuku5
En säätänyt mitään, ihan oletusarvoilla laitoin automaatilla pinoamaan kuvat ja lähdin ulos kuvaamaan lisää. Sisään tullessa oli tuo epäonnistunut pino valmiina. Täytyy tuo kohta tarkistaa, mikä arvo siinä onb oletuksena.

Kaizu
Kai Forssen

Kaizu

Sain DSS:n pinoamaan kuvat 13 tähden perusteella. Nyt lopputuloksena oli vitivalkoinen kuva. Ei oikein vaikuta toimivalta.

Kaizu
Kai Forssen

einari

Ehkä kannattaa hieman perehtyä ohjeisiin (linkki minkä laitoin).
Joka tapauksessa DSS tekee enemmänkin raakakuvan jota pitää sitten vielä käsitellä jollain muulla ohjelmalla.
___
Tapio

Kaizu

Luin kyllä ohjeen (jota en kyllä yleensä tee ja varsinkaan jose on "viki"-muotoinen) mutta siitä ei ollut juurikaan apua. Jostakin syystä ohje alkaa kohdasta neljä eikä "alkuun" nappula vie yhtään mihinkään. Ohjeessa ei ole mitään vinkkiä sellaisen tilanteen varalle että lopputulos ei olekkaan viimeisellä sivulla näkyvä hieno kuva sumusta. Minun kuvassani tuli näkyviin eri värikanavien käyrät sekä luminanssikäyrä. Kuvaa vain ei tullut. Autosave.tif kuvaa eivät muut ohjelmat osanneet avata, siinä on liikaa bittejä niille.
Ohjeessa kerrotaan että DSS pinoaa valitut kuvat, todellisuudessa näin ei käynyt. Valitsin kaikki kuvat (77kpl) siitä huolimatta ohjelma pinosi vain 17 kuvaa.
Erikseen tallennetusta 16 bittisestä "valkeasta"tif-kuvasta Canonin DPP-kyllä näyttää että siellä on tähtiä. Vika siis on DDS:n kyvyssä näyttää kuva ruudulla.
Käyttöliittymä on surkea. Kun säätelee pinoamis- rekisteröintiparametrejä, ohjelma lähtee kesken säätöjen touhuamaan kuvien pariin eikä toimintaa saa loppumaan kuin "crtl-alt del" näppäimellä jolloin tietysti jo tehdyt säädöt häviävät.
Olen varautunut viimeistelemään kuvat Photoshopilla mutta sekään ei osannut muokata DSS:n tuottamaa tiffia pudottamatta sitä ensin 8-bittiseksi (llian vanha versio).
Kuvat ovat kuitenTIF-formaatissa, katsotaan selviäisivätkö muut ohjelmat näiden pinoamisesta vaikka eivät CR2:sta ymmärtäneetkään mitään.

Kaizu
Kai Forssen

einari

Olisi pitänyt laittaa tämä otsikkosivu:
http://www.ursa.fi/wiki/Havaintov%e4lineet/DSSOpas

Jos pinosi vain 17 kuvaa niin silloin sulla varmaan oli pinoamisautomatiikka päällä ja valittuna arvo joka valitsi pinoamiseen tuon verran kuvia, siis tällä sivulla:
http://www.ursa.fi/wiki/Havaintov%e4lineet/DSSLuku5
'Select the best xx% and stack them' Oletuksena siinä taitaa olla 80%. Jos haluaa pinota kaikki niin silloin laittaa tuohon 100%.

Kun DSS on pinonnut niin Luminance-käyriä voi säädellä jos kuva näyttää liian vaalealta, varsinkin Midtones-käyrää.
___
Tapio

Kaizu

#25
Huomasin kyllä tuon prosentin ja vaihdoin siihen 100% mutta sillä ei ollut vaikutusta. Arvaisin että ohjelma arvioi kuvien laadusta, mitkä ansaitsevat tulla pinotuksi riippumatta siitä käyttäjä komentaa. Säädöt ovat siinä vain jotta käyttäjä voi tuntea osallistuvansa prosessiin mutta ei oikeasti pääse häiritsemään sitä :evil:.
Värejä ja luminansia pystyi säätämään ja käyrätkin näyttivät ihan järkeviltä ja käyttäytyivät säätöihin nähden loogisesti, kuvaa vain ei näkynyt - pelkkä valkoinen ruutu.
Kuvan säätäminen sopivaksi pelkkien käyrien perusteella on minulle liian vaikeaa.
Poistin ohjelman koneelta ja yritän löytää jonkin helpomman työkalun.

Kaizu
Kai Forssen

Jussi Koponen

Itse olen huomannut että valkeita kuvia tulee yhdessä tietyssä stackin modessa. (yllättäen muistiinpanoja ei löydy eri stackin modejen tuloksista)

Kappa-sigma clipping on jostain syystä toiminut parhaiden 550D:n raw -kuvien kanssa, varsinkin isojen kuvamäärien kanssa.

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 16.03.2011, 21:02:25
Itse olen huomannut että valkeita kuvia tulee yhdessä tietyssä stackin modessa. (yllättäen muistiinpanoja ei löydy eri stackin modejen tuloksista)

Hätäinen arvaus täysin DSS:ää tuntematta: summa kaikista kuvista. Suurella kuvamäärällä tulee varmasti 16-bittisen kuvan rajat vastaan, jolloin kuvasta tulee (ainakin lähes) täysin valkoinen.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

einari

Yleensä valkoinen kuva kyllä johtuu siitä että 'käyrät ei  ole kohdallaan'.
Täällä selitystä DSS.n eri pinoamistavoista:
http://deepskystacker.free.fr/english/technical.htm#stackingmethods
___
Tapio

Timpe

Ja saa sillä "valkoisia" kuvia valosaasteiselta paikalta otettuja minuuttivalotuksia pinotessakin (=erityisesti JPG-ongelma). Tällöin loppukuvan histogrammikäyrän huippu on jossakin "90% arvossa" eli hyvin lähellä kirkasta päätä. Tasoja ja käyriä venyttelemällä voi pelastaa mitä pelastettavissa on, mutta parempi olisi tarjota aina pinottavaksi kirkkaudeltaan "keskiharmaita" tai tummia RAW-kuvia. Pinoamistavoissa olen käyttänyt aina ohjelman Recommended settings -suosituksia (tai Median johdannaisia, jos on tarve hukata satelliittiviiruja tai komeettakuvien tähtiä).
- Timo Inkinen