Canonin pokkarit digiscopingissa

Aloittaja hoptari, 28.02.2011, 19:19:43

« edellinen - seuraava »

hoptari

Kun Kaizu asettaa kameravalintani kyseenalaiseksi niin muutama perustelu:
Tein pienen kauppakierroksen tutustuakseni tarjontaan. Myös nuo mainitsemasi kamerat olivat näytillä,
eikä niissä mitään suurempaa vikaa ollut. Tosin tuo IXUS tuntui mekaanisesti heppoiselle. Pääsin sitä
jopa testaamaan okulaarin kanssa ja tuntui kohtuulliselta. Pääosin kaupoissa testaus oli mahdotonta,
kun esillä oli vain muovisia näköisjäljitelmiä tai sitten akut olivat pakkauksissa joita ei haluttu avata.

Huuto.netin kameran sain käydä putken (Optica zoom 20-60x60) ja okulaarien kanssa testaamassa,
ja kun vinjetointi oli olematonta ja netistä etukäteen katsomani arvostelut olivat olleet kunnossa,
niin otin kamera haltuuni. Olisin ehkä saanut saanut kameran kympin pari halvemmalla odottamalla
huutojen sulkeutumista, mutta en halunnut tehdä sen takia uutta hakumatkaa, joten kamera on nyt minulla,
ja on ainakin toistaiseksi toiminut CHDK:n kanssa ihan kelvollisesti.

Kaizu

En kyseenalaista kameravalintaa merkin osalta, olen itse ostellut kirpputoreilta chdk-kelpoisia Canoneita (digic 3 tai 4). Sadan euron hintaa tuotannosta poistuneesta käytetystä kamerasta pidän melko korkeana. En itse myöskään ostaisi digiscoping vehkeitä, minusta digiscopingiin joudutaan kun pohdiskellaan miten olemassa olevia värkkejä voisi hyödyntää. Jos ei vielä ole mitään hankittu, voi saman tien hypätä järkkäri- tai CCD-kuvaukseen.
Hienoista tähtikuvista suurin osa on otettu CCD:llä, joitain järkkäreillä mutta eipä juuri pokkareilla. Planeetta- ja kuukuvauksessa näyttäisi taas valta olevan videokameroilla.

Kaizu
Kai Forssen