Aukon valinta?

Aloittaja poksu, 08.02.2007, 10:50:37

« edellinen - seuraava »

poksu

Moi kaikille!
Olen vasta aloittelemassa kuvailemista digijärkkärillä, jonka laitan kaukoputkeen kiinni. Kuvaus on toistaiseksi mahdollinen vain okulaarin läpi, olen vasta rakentamassa putkeeni sellaista "siirtosysteemiä" jolla voin aikanaan kuvata myös suoraan kameran kuvatasolle ilman okulaaria ja kameran objektiivia.
Joten ajattelin tässä sopivia kelejä odotellessa kysäistä seuraavaa:
Kannattaako aina esim. planeettoja kuvatessa valita järkkärin aukko suurimmaksi mahdolliseksi (maksimi valovoima), jolloin vain valotusaikaa vaihdellaan tarpeen mukaan?
Kuuta kuvatessahan tilanne on toki toinen, mutta en ole vielä ehtinyt planeettoja kokeilemaan, joten kertokaapa kokeneempina omista kokemuksistanne.

t.poksu

Lauri Kangas

Jos tosiaan on tarkoitus laittaa kamera kaukoputken polttotasolle, et voi säätää aukkoa lainkaan. Kaukoputkessahan ei ole samanlaista himmennysjärjestelmää (eli aukon himmennintä) kuin kameran objektiiveissa.
Tällöin aukko riippuu kaukoputkesta ja f-luku on sama kuin kaukoputken aukkosuhde, eli putken polttoväli jaettuna objektiivin halkaisijalla.

Vesa Kankare

Ja okulaarin läpi kuvatessa kannattaa kameran objektiivin aukko avata kokonaan. Varsinkin, jos putkessa on jonkinlainen keskipeitto.
Vesku
www.vkastronomy.com

poksu

Tarkoitatko tuolla aukon avaamisella sitä että aukko säädetään suurimmaksi mahdolliseksi?
Entä mitä tarkoittaa se putken keskipeitto?

poksu

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: poksu - 10.02.2007, 17:53:58
Tarkoitatko tuolla aukon avaamisella sitä että aukko säädetään suurimmaksi mahdolliseksi?
Kyllä.
Lainaa
Entä mitä tarkoittaa se putken keskipeitto?
Mistähän minä tuonkin termin keksin...  ??? Tyypillisesti Newtoneissa ja Cassegraineissa apupeili peittää osan aukosta keskeltä. Jos objektiivin aukkoa himmentää niin, että se rajoittaa okulaarista tulevaa valokimppua, alkaa apupeilin varjo näkymään kuvassa ikävänä tummana läiskänä okulaarin läpi kuvatessa.
Vesku
www.vkastronomy.com