Tietoa tästä putkesta?

Aloittaja Nikke, 21.02.2011, 15:41:47

« edellinen - seuraava »

Nikke

Hei, otin kuvan tuosta pienestä putkestani mutta itsellä ei ole hajuakaan minkä valmistajan putki on kyseessä eli jos joku kaikenlaisia putkia nähneenä saattaisi tietää enemmän.

Kuva: (ImageShack.us)


"Astronomical telescope, Japan"
Linssi: 60mm
Polttoväli: 415mm
Okulaarin polttoväli: 20mm
Okulaarin halkaisija näyttäisi olevan tuo 0,925" joka taitaa olla yleinen näissä halvoissa malleissa. Onkohan muuten tuolle halkaisijalle olemassa edes mitään barloweja tms.?

Putkihan on todella huono varmasti samankokoisten putkien luokassakin. Jupiterin näkee pienehkönä kirkkaana pisteenä ja Galilein kuut erottaa juuri ja juuri. Värivirheet ovat todella suuria.

Sain tuon putken aikanaan ilmaiseksi entiseltä naapuriltani, joka tykkäsi tupakoida sisällä putken vieressä, joten linssien päällä on varmasti ohut kerros tervaakin. Putken pintakin on värjäytynyt ruskeahkoksi paikoittain. Kaukoputken pohjassa on kamerakierre. Sitäkään ei taida olla muissa paitsi näissä pienimpien (ja ehkä vain kaikista halvimpien) luokissa?

Eräässä tähtitaivaasta kertomassa kirjassa näin kuvan putkesta, joka näytti olevan identtinen oman putken kanssa mutta luultavasti 250-300mm luokkaa. Viitteissä ei ollut mitään tarkempaa tietoa. Tämä sai kuitenkin miettimään, että putki saattaisi olla tunnetumman valmistajan valmistama.

Hienoa olisi jos joku pystyisi asiaa valaisemaan. Asiahan ei ole järin merkittävä mutta utelias kun olen enkä itse googlaamalla ole löytänyt mitään niin päätin kysäistä täältä jos joku sattuisi tietämään.

Edit: En ollut täysin varma oliko tämä sopiva aihealue tälle jutulle vai olisiko Yleinen keskustelu-alue ollut parempi? Jos sopii paremmin muualle niin voisikohan joku moderaattori siirtää tämän sinne? Kiitos!
Skywatcher Evostar 102
Nikon D3100
Panora 8x40

Nurinniska Observatory

No mutta, tuohan on Astronomical Telescope, mahdollisesti Anttilasta ostettu joskus ajat sitten. Tuttu minulle ja varmaan monille muillekin palstan jäsenille. Ikävä kyllä.
Hyvä että sait ilmaiseksi. Tuunaamalla saa vaikka etsinputken, okulaariksi kannattaa laittaa vaikka kiikarin okulaari.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

ppk

Kyllä tuo on  Astronomical Telescope itse olen hankkinut ko putken vuonna 1983 Antilasta. Putki on viellä tallessa ja  joskus huvikseni sillä katselen ja jalustaa on käyttänyt joskus kameran jalustana. Minulla on kyllä tuo objektin halkaisija 50 mm ja polttoväli 300 muuten ihan samanlainen  .  Kyllä tuolla putkella katselin Jupiteria ja sen kuuta, jopa Saturnuksen renkaat näin , myös kuuta katselin paljon .
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Nikke

#3
Nurinniska kiitos vinkistä toistamiseen! Kiinnitin 8x40-kiikarista okulaarin tuohon ja polttoväli molemmissa taisi olla sama, joten sen suhteen ei muutosta tullut mutta huomattavasti mukavampi katsoa tuohon kameran okulaariin kun tihrustaa siihen 3mm kokoiseen reikään vakio-okulaarissa. Isommissa kiikareissa okulaarin halkaisija onkin sitten millin verran liian suuri mahtuakseen kaukoputken koloseen.

Pkk - Ilmeisesti jotain vikaa on sitten jossain oman putken kanssa. Saturnusta en ole katsonut vielä putken läpi mutta se tuskin näkyy suurempana kuin Jupiter, päinvastoin. Tuohon varmaan auttaisi ainakin lyhyemmän okulaarin löytäminen jostain. Kirppikseltä ehkä jostain kiikarista sellaisen voisi löytääkin mutta tuleeko muita paikkoja mieleen?
Skywatcher Evostar 102
Nikon D3100
Panora 8x40

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Nikke - 21.02.2011, 18:56:56
Kiinnitin 8x40-kamerasta okulaarin tuohon ja polttoväli molemmissa taisi olla sama, joten sen suhteen ei muutosta tullut mutta huomattavasti mukavampi katsoa tuohon kameran okulaariin kun tihrustaa siihen 3mm kokoiseen reikään vakio-okulaarissa.
Millainen on kameran okulaari?

Kaizu
Kai Forssen

Nikke

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 21.02.2011, 19:05:32
Millainen on kameran okulaari?

Jos polttoväliä tarkoitat niin 20mm.
Skywatcher Evostar 102
Nikon D3100
Panora 8x40

Meade-mad

Kaizu kyseli ilmeisen kierosti onko kyseessä kameran vai kiikarin okulaari.

Teknofokuksen sekatavaralaatikossa on ollut sellaisia kulmapeileja, jotka käyvät näihin putkivanhuksiin ja toiseen päähän käy nykyaikaiset 1 1/4" okulaarit. Jos ostat joskus modernin putken, nuo okulaarit käyvät silloin myös siihin. Eli en näe järkevänä etsiskellä noita pikkuruisia okulaareja, hintaa kun on niilläkin ja laatu on todella arveluttava.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Nikke

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 21.02.2011, 19:14:38
Kaizu kyseli ilmeisen kierosti onko kyseessä kameran vai kiikarin okulaari.

Teknofokuksen sekatavaralaatikossa on ollut sellaisia kulmapeileja, jotka käyvät näihin putkivanhuksiin ja toiseen päähän käy nykyaikaiset 1 1/4" okulaarit. Jos ostat joskus modernin putken, nuo okulaarit käyvät silloin myös siihin. Eli en näe järkevänä etsiskellä noita pikkuruisia okulaareja, hintaa kun on niilläkin ja laatu on todella arveluttava.

jk

Anteeksi, oli taas ihan muut asiat mielessä ja kirjoitin kamera vaikka tietenkin tarkoitin kiikaria.

Täytyykin ottaa selvää tuosta kulmapeilistä.
Skywatcher Evostar 102
Nikon D3100
Panora 8x40

Meade-mad

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Nikke

Eli pyöreästi 27€ + pk, nopeesti googlattuna löytyi 40€+ maksavia lähinnä eikä tainnu sisältää postikuluja.

Pistin sähköpostia Teknofokukseen jos siellä miljoonalaatikossa tai varaston nurkassa olisi jäänyt yksi kappale jäljelle. Huomenna saa tietää.

Ei taida olla itseasiassa vaikea homma rakentaa itse tuollaista esim. pleksistä jonka hioo ja maalaa mattamustaksi tai sitten päällystää kankaalla. Maali tosin kai voi heijastaa vähäsen joissain tapauksissa.
Skywatcher Evostar 102
Nikon D3100
Panora 8x40

Kaizu

Jos Teknofokuksessa ei ole niin kerro. Minä ostin niitä sieltä aikanaan muutaman kappaleen ja muistelen että en olisi vielä kaikkia tuhonnut. Tarkistan illalla liiteristä, josko tuollainen kulmapeili löytyisi. Tuo Astronomical telescope ei ole 40€ sijioituksen arvoinen.

Kaizu
Kai Forssen

ppk


Minun käsittääkseni putkea myydään viellä maailmalla vähän pidempänä versiona nimellä: Twinstar AstroMark 50mm objektiivi 600mm polttoväli . Ainakin  tuo linkin putki on hyvin samanlainen.
http://www.shopping.com/360-x-50-mm-telescope/products
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Marko.J

Mulla oli joskus 1980-luvulla ensimmäisenä putkena varsin saman näköinen 60-millinen linssiputki, mutta oli Tasco merkiltään.  Olisikoos ollut periaatteessa sama värkki, mutta vain eri tuotemerkillä? Valitettavasti putki on jo poistunut keskuudestamme...  :cry:
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

ppk

Uskon että kyseessä on sama , kun Tasco putki .  Minulle omalla putkella on se tunnearvo jonka vuoksi olen putkea säästänyt , kun tuolla putkella ja hyrrä kirjalla aloin harrastuksen 1983 Tammikuussa .

Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi