Kokemuksia järkkärien salamatriggereistä, kaupalliset ja tee-se-itse-vehkeet?

Aloittaja JVO, 14.02.2011, 16:20:36

« edellinen - seuraava »

monni

Lainaus käyttäjältä: JVO - 15.06.2013, 03:56:05
Taitaa olla halvin kaupallinen: http://www.ebay.co.uk/itm/Highly-Sensitive-Lightning-Thunder-Sound-Trigger-MJKZZ-LSTRIG-KIT-/390582809076

25 taalaa.

Tilasin 60D:n kaveriksi tämän. Koitan saada kesän aikana jotain arviota aparaatista linjoille, on nimittäin 20 eurolla aika halpa kapine.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Tero-LP

Rakensin ton arduino version koekytkentälevylle mutta ei toimi niinkuin videossa  :angry: en oikein tiedä missä mättää! Oli vähän hengetön  :angry:

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Tero-LP - 14.08.2013, 15:51:31
Rakensin ton arduino version koekytkentälevylle mutta ei toimi niinkuin videossa  :angry: en oikein tiedä missä mättää! Oli vähän hengetön  :angry:

Kuvailisitko mitä laite tekee? Kun esim. kääntää potikkaa tai väläyttää anturille kameran salamavaloa. Onnistuiko koodin lataaminen arduinolle ilman virheilmoituksia?
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Tero-LP

Ledi ei villku ollenkaan ja potikasta ei sano yhtään mitään ja en ole kokeillut vielä salamavaloa. Koodin sain ajettua ilman ongelmia ja toistaseks mulla ei ole muuta salamaa kun mikä kamerassa on.

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Tero-LP - 14.08.2013, 19:04:48
Ledi ei villku ollenkaan ja potikasta ei sano yhtään mitään ja en ole kokeillut vielä salamavaloa. Koodin sain ajettua ilman ongelmia ja toistaseks mulla ei ole muuta salamaa kun mikä kamerassa on.

No voi huoh, olihan eksynyt hieno bugi koodiin. Päivitin alkuperäiseen postauksessa korjatun koodin. Lisäsin myös debug-version, jossa on printtauksia joita voi seurata kun triggeri on kiinni arduinossa ja arduino-IDE:stä avaa Serial Monitor -ikkunan ja asettaa baud rate -valintaan arvon 9600. Tällöin patterin on hyvä olla (varulta) kytkettynä irti.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

pnuu

Josko yrittäisi viimein saada jonkinlaisen dokumentoinnin aikaiseksi uusimmasta DIY-salamatriggeristä. Demosin tätä jo syksyllä myrskybongarimiitissä (jolloin sain sen melkein toimimaan), mutta on taas jäänyt edistäminen jalkoihin, kunnes viime viikolla kolvailin itselleni samaa periaatetta hyödyntävän version attiny85-mikrokontrolleripiirin ympärille ja paketoin sen filmipurkkiin. Tässä kerron seikkaperäisesti Arduinon ympärille kasattavasta systeemistä.

Aikaisempiin tässäkin ketjussa keskusteltuihin DIY-versioiden suhteen erona on se, että tätä ei tarvitse säätää valaistusolojen mukaan, sen kun pistää piuhan kiinni kameraan ja laitteen päälle. Läpimurtoidea tähän tuli Antti J. Niskaselta, joka kysyi "mites olisi alipäästösuodatin?". Nerokasta.

Ainakin nimim. Mikro on tällaisen jo kasannut osalistan ja kytkentäkaaviokuvan pohjalta, mutta sattuneesta syystä ei ole vielä tullut kuvia näytille ;-)

Osalista:

  • Arduino (mikä tahansa malli käy)
  • 2 x 1 megaohmin vastus
  • 1 x 10 kilo-ohmin vastus
  • 2 x 150 ohmin vastus
  • 1 x 10 nF - 22 nF kondensaattori (itselläni 22 nF, ei ole niin tarkkaa)
  • 2 x ledi, kannattaa ottaa esim. punainen ja vihreä
  • 1 x NPN-transistori (esim. 2N3904)
  • 1 x fototransistori (esim. 700-900 nm aallonpituus, ei ole niin tarkkaa)
  • 1 x 9 V paristopidike tai kotelo
  • 1 x virtakytkin
  • 1 x kotelo
  • pala kytkentälevyä
  • piikkirimaa (jos haluaa laittaa piirikortin Arduinoon "shieldiksi", eli tytärkortiksi. Tämä kannattaa Uno/Duemilenove/yms. isokokoisempien Arduinojen kanssa!)
  • lankalaukaisimen piuha käyttämällesi kameramallille

Lisäksi tarvitaan kolvi, tinaa, ohutta piuhaa (esim. lattakaapelista), satunnaisia työkaluja (koteloinnista riippuen), liimaa, USB-piuha Arduinon ohjelmoimiseen. Ja yleismittari on aina hyvä olla käytettävissä. Jos sinulla on koekytkentälevy ja hyppylankoja, kannattaa kytkentä kasata ensin sellaiselle, testata toimivaksi, ja vasta sitten alkaa kolvailupuuhiin. Testaillessa on kätevintä antaa Arduinolle sähköä USB-piuhalla ja jättää paristo kytkemättä.

Liitteenä piirikaavio (ja toistaiseksi myös täällä jos ei ole kirjautuneena eikä kuva näy), sekä koodi Arduinolle. Jos joku haluaa attiny-koodin, niin senkin saa.

Koodin lataaminen Arduinoon:

  • Hae Arduinon kehitysympäristö täältä
  • Kytke Arduino kiinni tietokoneeseesi USB-piuhalla
  • (Tappele Windowsin kanssa)
  • Kopioi liitteen koodi Arduinon ikkunaan
  • Valitse valikosta "Tools -> Board" käyttämäsi Arduino-malli
  • Paina yläpalkista oikealle osoittavaa nuolta (Upload)
  • Jos alareunan mustapohjaiselle alueelle ei tule punaisia varoitustekstejä, kaiken pitäisi softan puolesta olla valmista
  • Jos tulee jotain virhetekstejä, vilkaise ensinnä Arduinon kotisivuilta asennusohje, googlaa virhetekstiä tai jos ei muuten löydy ratkaisua niin kysy täällä

Hyvin reilusti karsittu rakennusohje:

Kytkentäkaaviossa kaikki +5 V -merkityt kohdat kytketään Arduinon vastaavaan pinniin, samoin maadoitusmerkilliset (kolme vaakasuoraa viivaa) tulee saattaa yhteyteen Arduinon GND-pinnin kanssa (ei ole väliä mihinkä niistä).


  • Tökkää piikkirimaa molemmin puolin Arduinon riviliittimiin (huomaa että kytkentä tarvitsee liitynnät ainakin Vin, 5 V, GND sekä pinneihin 3, 4, 5, 6 ja 7) laita kytkentälevyn pala piikkirimojen kantoihin ja katso minkä kokoinen pala levyä on sopiva. Leikkaa/sahaa levystä ylimääräiset pois.
  • Sijoittele suoraan kortille tulevat komponentit piirikortille, ja suunnittele miten ne ovat kytkentäkuvaa vastaavasti kaikkein järkevimmillä paikoilla. Toivottavasti edellisessä kohdassa leikattu piirikortti on riittävän iso.
  • Fotodiodi/fototransistori, ledit, kamerapiuha (ylläri...) sekä paristo+virtakytkin (puuttuu kuvasta, sijoitetaan paristoliittimen punaisen piuhan ja Vin -pinnin väliin lisäpiuhan avulla) kannattaa laittaa sopivien piuhojen päähän. Fotodiodi/fototransistori sekä ledit tulevat kotelon ulkopuolelle, esim. kurkistamaan koteloon poratusta reiästä ulkomaailmaan.
  • Kun suunnitelma paikoista on valmis, kolvaa komponentit sekä mahdolliset hyppylangat kytkentöjen tekemiseen paikalleen
  • Jos käytit liuskarasterilevyä, katso mitkä yhteydet pitää katkoa että yhteydet ovat vain kytkentäkaavion mukaisiin paikkoihin (esim. mikään liuska ei saa olla Arduinon puolelta toiselle yhtenäinen)
  • Testaa alkaako diagnostiikka-LED vilkkua (kerran sekunnissa) kun laittaa virrat päälle. Jos ei, etsi missä kohtaa kytkentöjä voisi olla vikaa. Jos ledi vilkkuu, kokeile räpsäyttää kameran salamaa (puhelimien led-salamat tuskin toimivat) ja seuraa välähtääkö myös toinen ledi. Jos kyllä, kiinnitä kamerapiuha järkkäriisi (laita objektiivi manuaalitarkennukselle) ja toista salamaväläytyskoe (jollakin muulla laitteella kuin ko. järkkärillä). Jos kamera laukesi, siirry seuraavaan kohtaan.
  • Tee jostakin sähköäjohtamattomasta materiaalista salamakenkäkiinnike kotelolle. Itse käytin edellisessä versiossa kahta pleksinpalasta ja pikaliimaa. Vaihtoehtoisesti kiinnikkeen voi tehdä pelkälle tunnistinelementille (fototransistori), jolloin kotelon voi sijoittaa johonkin muualle kuin kameran päälle.
  • Sijoita hässäkkä valitsemaasi koteloon, poraa läpiviennit ledeille, fototransistorille, virtakytkimelle sekä kamerapiuhalle, kiinnitä tarvittavat asiat paikalleen. Arduino kannattaa laittaa kiinni siten, että siihen saa tarvittaessa USB-piuhan kiinni, tai sen saa helposti irti, mahdollisia softa-päivityksiä varten.
  • Laita kuva vimpaimesta näytille
  • Odota ukkosia, mene kytikseen, kuvaa.
  • Laita kuvahavainnot vahtiin, ja maininta tännekin onko tullut onnistumisia. Jos on tullut epäonnistumisia tämän virityksen kanssa, niin mainitse toki niistäkin!

Täydennellään ja selkeytetään tätä ohjeistusta tarvittaessa. Olen melkolailla toivoton ohjeistamaan, joten varmasti moni asia on hölmösti sanottu. Saatan kirjoitella yksityiskohtaisemman artikkelin johonkin tuosta attiny-rakennelmastani, mutta se menee väkisinkin syksyyn. Kuvan laitan näytille kunhan saan salamakenkäkiinnikkeen ja piuhan vielä tehtyä.

Niin joo, disclaimeriksi vielä, että värkkäily sitten omalla vastuulla :-)
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

pnuu

Ja tässä pari kuvaa.

Triggerin sisukset ennen piuhojen liimaamista. Filmirullakotelon kannen läpi tulee virtakytkin/kamerapiuha-liitin, punainen ledi vilkkuu kerran neljässä sekunnissa kertoakseen että vimpain on hengillä, ja triggeröidessä palaa vähän pidempään. Oikealla alhaalla oleva tumma ledin näköinen on itse sensori eli fototransistori. Takimmaisena oleva musta kiekko on paristopidin 3 V CR2032 -paristolle. Tällä jaksaa olla päällä yhtäjaksoisesti reilut 5 vuorokautta.



Tässä sitten melkein valmis (vain salamakenkäkiinnitys puuttuu) systeemi odottamassa ensimmäisiä testimahdollisuuksia. Voi olla että jotain komponentti- tai ohjelmapäivityksiä vielä tulee. Vimpain käynnistyy kun kamerapiuhan laittaa kiinni triggeri-pöntön liittimeen, erillistä virtanappia ei ole.



Ja tämä on siis attiny-pohjainen versio, Arduinon kanssa tulee väkisin vähän isompi laite.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

JVO

Patchmaster oli syönyt talven aikana pariston tyhjäksi, ei ole hyvä tuommoinen keinukytkin laitteen yläpinnalla.  :angry:

Mikro

Pistetääs näitä omia kuviakin kun onnistui hyvin


Piuhat valmiina ja kolvattuna ennen koteloon laittamista


Valmis versio


Salamakengän tein jäljelle jääneistä piirilevyn palasista kun ei muuta keksinyt, myöhemmin pitää tehdä parempi kun tuntuu hieman löysältä. Virtakytkin ei ihan ylttänyt kotelon läpi niin piti liimata siihen sukkapuikon palanen.


Kameran päällä triggeri näyttää hyvältä, joskin salamakenkäkiinnitys pitää pistää sitten hieman edemmäs.
Ja kokoa on kyllä selvästi enemmän kuin tuossa attiny versiossa.

Nyt vaan pitää ootella ukkosia että pääsee testailemaan käytännössä. Eikä pahan hintainenkaan ollut, suurin osa hinnasta meni arduinoon ja koteloon.
Mirko Lahtinen

Canon EOS 600D, 18-55mm IS II, Samyang 8mm, Tamron SP 70-300mm VC USD, AF-S 10-18mm

KEW

Tekisi entisenä/vanhana elektroniikkasuunnittelijana sanoa jotain rumaa kummankin laitteen mekaanisesta toteutuksesta, mutta olkoon, jos kerran toimivat.
Eikös testaukseen kelpaa keinotekoinen salama?

Mittaus- ja säätöteknikko vm. -77

pnuu

Lainaus käyttäjältä: KEW - 24.04.2014, 21:15:33
Tekisi entisenä/vanhana elektroniikkasuunnittelijana sanoa jotain rumaa kummankin laitteen mekaanisesta toteutuksesta, mutta olkoon, jos kerran toimivat.

Anna palaa vaan ;-) Jos olisi 3D-printteri niin voisi tehdä järkevämmän koteloinnin, mutta mentiin niillä mitä sattui pöydillä lojumaan.

Lainaa
Eikös testaukseen kelpaa keinotekoinen salama?

Juu. Kameran salamalla olen testaillut mitenkä herkästi triggeröi. Ne välähdykset vaan ovat niin hitaita, ettei itse kamera ehdi niihin mukaan. Lopulliseen testiin tarttee kuitenkin sen oikean salaman.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

pnuu

Ensimmäiset kokemukset ulkoilmasta. Tuntuu olevan vielä turhan häiriöaltis, joten pitänee nostaa suodattimen rajataajuutta. Sade ja välillä ihan pelkkä taivaskin saivat sarjatulitriggeröinnin aikaiseksi. Martin A. Umanin kirjan The Lightning Discharge mukaan askeltavan esisalaman askeleen kirkastuminen maksimiin kestää noin yhden mikrosekunnin, joten tuossa yo. skemassa olevassa suotimessa on vielä pari kertaluokkaa kiristämisvaraa. Testailen lisää ja ilmoittelen minkälaisiin vastus- ja kapasitanssiarvoihin päädyin.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"


JVO

Bongasin mielenkiintoisen proggiksen paromuketista: http://murobbs.plaza.fi/elektroniikka-ja-hw-modifiointi/1126724-300khz-salamadetektorin-triggerin-suunnittelua.html

Eli tarkkailemalla radiotaajuuksia saisi vähän ennakkoa ja salamoinnin esisalamineen kuvaan.

einari

Tuosta tuli mieleen ekana suuntaus.
Elo jos 90 astetta sivulla välähtää niin tämä triggeröi laukaisun mutta salamakuvaa ei tule paitso jos on tarpeeksi laajis objektiivi.
___
Tapio