Josko yrittäisi viimein saada jonkinlaisen dokumentoinnin aikaiseksi uusimmasta DIY-salamatriggeristä. Demosin tätä jo syksyllä myrskybongarimiitissä (jolloin sain sen melkein toimimaan), mutta on taas jäänyt edistäminen jalkoihin, kunnes viime viikolla kolvailin itselleni samaa periaatetta hyödyntävän version attiny85-mikrokontrolleripiirin ympärille ja paketoin sen filmipurkkiin. Tässä kerron seikkaperäisesti Arduinon ympärille kasattavasta systeemistä.
Aikaisempiin tässäkin ketjussa keskusteltuihin DIY-versioiden suhteen erona on se, että tätä ei tarvitse säätää valaistusolojen mukaan, sen kun pistää piuhan kiinni kameraan ja laitteen päälle. Läpimurtoidea tähän tuli Antti J. Niskaselta, joka kysyi "mites olisi alipäästösuodatin?". Nerokasta.
Ainakin nimim. Mikro on tällaisen jo kasannut osalistan ja kytkentäkaaviokuvan pohjalta, mutta sattuneesta syystä ei ole vielä tullut kuvia näytille ;-)
Osalista:- Arduino (mikä tahansa malli käy)
- 2 x 1 megaohmin vastus
- 1 x 10 kilo-ohmin vastus
- 2 x 150 ohmin vastus
- 1 x 10 nF - 22 nF kondensaattori (itselläni 22 nF, ei ole niin tarkkaa)
- 2 x ledi, kannattaa ottaa esim. punainen ja vihreä
- 1 x NPN-transistori (esim. 2N3904)
- 1 x fototransistori (esim. 700-900 nm aallonpituus, ei ole niin tarkkaa)
- 1 x 9 V paristopidike tai kotelo
- 1 x virtakytkin
- 1 x kotelo
- pala kytkentälevyä
- piikkirimaa (jos haluaa laittaa piirikortin Arduinoon "shieldiksi", eli tytärkortiksi. Tämä kannattaa Uno/Duemilenove/yms. isokokoisempien Arduinojen kanssa!)
- lankalaukaisimen piuha käyttämällesi kameramallille
Lisäksi tarvitaan kolvi, tinaa, ohutta piuhaa (esim. lattakaapelista), satunnaisia työkaluja (koteloinnista riippuen), liimaa, USB-piuha Arduinon ohjelmoimiseen. Ja yleismittari on aina hyvä olla käytettävissä. Jos sinulla on koekytkentälevy ja hyppylankoja, kannattaa kytkentä kasata ensin sellaiselle, testata toimivaksi, ja vasta sitten alkaa kolvailupuuhiin. Testaillessa on kätevintä antaa Arduinolle sähköä USB-piuhalla ja jättää paristo kytkemättä.
Liitteenä piirikaavio (ja toistaiseksi myös
täällä jos ei ole kirjautuneena eikä kuva näy), sekä koodi Arduinolle. Jos joku haluaa attiny-koodin, niin senkin saa.
Koodin lataaminen Arduinoon:
- Hae Arduinon kehitysympäristö täältä
- Kytke Arduino kiinni tietokoneeseesi USB-piuhalla
- (Tappele Windowsin kanssa)
- Kopioi liitteen koodi Arduinon ikkunaan
- Valitse valikosta "Tools -> Board" käyttämäsi Arduino-malli
- Paina yläpalkista oikealle osoittavaa nuolta (Upload)
- Jos alareunan mustapohjaiselle alueelle ei tule punaisia varoitustekstejä, kaiken pitäisi softan puolesta olla valmista
- Jos tulee jotain virhetekstejä, vilkaise ensinnä Arduinon kotisivuilta asennusohje, googlaa virhetekstiä tai jos ei muuten löydy ratkaisua niin kysy täällä
Hyvin reilusti karsittu rakennusohje:Kytkentäkaaviossa kaikki
+5 V -merkityt kohdat kytketään Arduinon vastaavaan pinniin, samoin maadoitusmerkilliset (kolme vaakasuoraa viivaa) tulee saattaa yhteyteen Arduinon GND-pinnin kanssa (ei ole väliä mihinkä niistä).
- Tökkää piikkirimaa molemmin puolin Arduinon riviliittimiin (huomaa että kytkentä tarvitsee liitynnät ainakin Vin, 5 V, GND sekä pinneihin 3, 4, 5, 6 ja 7) laita kytkentälevyn pala piikkirimojen kantoihin ja katso minkä kokoinen pala levyä on sopiva. Leikkaa/sahaa levystä ylimääräiset pois.
- Sijoittele suoraan kortille tulevat komponentit piirikortille, ja suunnittele miten ne ovat kytkentäkuvaa vastaavasti kaikkein järkevimmillä paikoilla. Toivottavasti edellisessä kohdassa leikattu piirikortti on riittävän iso.
- Fotodiodi/fototransistori, ledit, kamerapiuha (ylläri...) sekä paristo+virtakytkin (puuttuu kuvasta, sijoitetaan paristoliittimen punaisen piuhan ja Vin -pinnin väliin lisäpiuhan avulla) kannattaa laittaa sopivien piuhojen päähän. Fotodiodi/fototransistori sekä ledit tulevat kotelon ulkopuolelle, esim. kurkistamaan koteloon poratusta reiästä ulkomaailmaan.
- Kun suunnitelma paikoista on valmis, kolvaa komponentit sekä mahdolliset hyppylangat kytkentöjen tekemiseen paikalleen
- Jos käytit liuskarasterilevyä, katso mitkä yhteydet pitää katkoa että yhteydet ovat vain kytkentäkaavion mukaisiin paikkoihin (esim. mikään liuska ei saa olla Arduinon puolelta toiselle yhtenäinen)
- Testaa alkaako diagnostiikka-LED vilkkua (kerran sekunnissa) kun laittaa virrat päälle. Jos ei, etsi missä kohtaa kytkentöjä voisi olla vikaa. Jos ledi vilkkuu, kokeile räpsäyttää kameran salamaa (puhelimien led-salamat tuskin toimivat) ja seuraa välähtääkö myös toinen ledi. Jos kyllä, kiinnitä kamerapiuha järkkäriisi (laita objektiivi manuaalitarkennukselle) ja toista salamaväläytyskoe (jollakin muulla laitteella kuin ko. järkkärillä). Jos kamera laukesi, siirry seuraavaan kohtaan.
- Tee jostakin sähköäjohtamattomasta materiaalista salamakenkäkiinnike kotelolle. Itse käytin edellisessä versiossa kahta pleksinpalasta ja pikaliimaa. Vaihtoehtoisesti kiinnikkeen voi tehdä pelkälle tunnistinelementille (fototransistori), jolloin kotelon voi sijoittaa johonkin muualle kuin kameran päälle.
- Sijoita hässäkkä valitsemaasi koteloon, poraa läpiviennit ledeille, fototransistorille, virtakytkimelle sekä kamerapiuhalle, kiinnitä tarvittavat asiat paikalleen. Arduino kannattaa laittaa kiinni siten, että siihen saa tarvittaessa USB-piuhan kiinni, tai sen saa helposti irti, mahdollisia softa-päivityksiä varten.
- Laita kuva vimpaimesta näytille
- Odota ukkosia, mene kytikseen, kuvaa.
- Laita kuvahavainnot vahtiin, ja maininta tännekin onko tullut onnistumisia. Jos on tullut epäonnistumisia tämän virityksen kanssa, niin mainitse toki niistäkin!
Täydennellään ja selkeytetään tätä ohjeistusta tarvittaessa. Olen melkolailla toivoton ohjeistamaan, joten varmasti moni asia on hölmösti sanottu. Saatan kirjoitella yksityiskohtaisemman artikkelin johonkin tuosta attiny-rakennelmastani, mutta se menee väkisinkin syksyyn. Kuvan laitan näytille kunhan saan salamakenkäkiinnikkeen ja piuhan vielä tehtyä.
Niin joo, disclaimeriksi vielä, että värkkäily sitten omalla vastuulla :-)