Jalustan suuntaus Polaris +Kochab

Aloittaja J.Tuukkanen, 07.08.2006, 23:11:25

« edellinen - seuraava »

J.Tuukkanen

Minulle ainakin uusi menetelmä,mutta tuntuu toimivan erittäin tarkasti.http://www.weasner.com/lxd/techtips/polar_alignment.html
Jari Tuukkanen

risto1

Minulla on käytössä tämmönen vanhempi menetelmä
minulla parvekkeen katto estää suuntaamisen pohjantähden avulla , joten kohta 1 vain suunnilleen.
R

Juha-Matti Penttilä

Täytyisi tehdä viimeisen päälle tarkka suuntaus drift aling tekniikalla, mutta tarvitsen vähän tarkennusta kuinka toteutan sen.

Voisitteko suositella joitakin suuntaustähtiä itäiseltä ja läntiseltä taivaalta, joita olisi tarkoitus käyttää jalustan suuntaukseen? Onko tähden korkeudella horisontista mitään merkitystä? Käyvätkö esimerkiksi Orionin Rigel tai Ison koiran Sirius tähti itä - länsi suuntaukseen? Minä ymmärsin vasta tuosta ylläolevasta kuvasta tämän drift aling tekniikan.

Kuinka voin arvioida miten iso korjaus täytyy tehdä tuntiakselille
i t ä  -  l ä n s i  sekä  e t e l ä  -  p o h j o i s suunnassa? Entä miten kauan tähteä on seurattava, jos vaikka tähti alkaisi vaeltamaan johonkin suuntaan? Tässä varmaan tarvitaan valaistua ristikko-okulaaria.

Minä en tosiaankaan tiedä onko tässä jalustassa atsimutaalin (eli itä - länsi) suuntauksen hienosäätö ruuvia? Käy vielä niin, että korjausta tulee liikaa.

Mikä merkitys noilla kuvaan nuolilla merkityillä ruuveilla on suuntauksen kannalta? Muissakin jalustamalleissa on vastaavanlaisia ruuvia.


EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

einari

Tähdellä ei sinänsä ole väliä kunhan se on idässä/lännessä ja deklinaatio on lähellä nollaa (ja ehkä jotain 20 astetta horisontista) ja kunhan sen kunnolla näkee (ristikko-okulaari on hyvä idea - itse olen käyttänyt webkameraa ja K3CCDToolsin ristikkoa).
Toinen suuntaus siten että tähti on etelässä lähellä meridiaania ja deklinaatio lähellä nollaa.

Aika pieniä korjauksia olen itse tehnyt - korkeintaan yksi kierros säätöruuveilla kerrallaan.
Nuo kuvaan merkityt ruuvit on juurikin niitä atsimuuttisäätöruuveja.
Jos 5-10 minuttia saa tähden pysymään paikoillaan niin alkaa säädöt olemaan kohdallaan.
___
Tapio

Juha-Matti Penttilä

Valitettavasti minun tähtitornin katto peittää näkyvyyden itään noin 25 asteen korkeudelle ja vastaavasti länteen noin 20 asteeseen. En tiedä saanko jalustan pohjois - etelä suuntauksen tehtyä. Deklinaatioltaan nollaa oleva tähti jäisi tähtitornin taakse, sehän on lähellä horisonttia. Sen sijaan etelään ja pohjoiseen on hyvä näkyvyys.

Tulisipa jo kirkkaita tähtikelejä.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Juha-Matti Penttilä

Sain viime yönä säädettyä jalustan napasuuntauksen paljon paremmaksi! Suuret kiitokset hyvistä ohjeista!

Jopa 5 minuutin valotuksella ilman autoguideria tähdet ovat lähes pistemäisiä 10" Newtonilla. Kova tuuli vaikeutti paljon kuvaamista, mutta sain silti ihan hyviä kuvia mm. M 42:sta. Laitan huomenna kuvia nähtäville.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Make

Minua on vaivannut pohjoisen taivaannavan tarkka paikka. Miten voisin todeta okulaarin läpi katsomalla osoittaako putki sinne?

Koska en löytänyt netistä sopivia kuvia, päätin tehdä itse hieman pohjoisen taivaannavan kuvauksia (Skywatcher Skyliner 203/1200 dobson + Canon 350D). Sain tuloksena oheisen kartan taivaannavan löytämiseksi okulaarin läpi katsomalla (HUOM! Tämä kartta on "oikein päin" (ei peilauksia)). Kuvien mittakaava: pidempi sivu = 1 aste, lyhyempi sivu 2/3 astetta.

Taivaannapa on merkitty ympyrällä. Kuten kuvasta huomataan, muodostavat Pohjantähti, BD+88 142 ja taivaannapa lähes suorakulmaisen kolmion. Etäisyydet on merkitty kaariminuutteina (sain ne selville Cartes du Ciel-karttaohjelmalla).

Tähtien magnitudit:

  • Pohjantähti: 2.0
  • BD+88 1: 10.4
  • BD+88 2: 8.1
  • BD+88 141: 10.4
  • BD+88 142: 9.5

Kuvapari, jossa ensimmäisen valotusaika on 30 sekuntia ja toisen 480 sekuntia, osoittaa selvästi navan paikan ohessa GIF-animaatio kuvaparista. Animaatiossa ensin 5 sekuntia karttaa ja sen jälkeen kuvaparia vaihdellaan sekunnin välein.


Kuvapari JPEG-muodossa (kätevä katsoa esim. Irfanview:lla edestakaisin näitä kahta kuvaa, kun olet tallentanut ne levyllesi):
30s:

480s:

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Pappis

#7
Hiiop!

Törmäsin tähän Kochab Clock-menetelmään. Käyttääkö kukaan tätä?

http://arksky.org/Kochab.htm

http://www.weasner.com/lxd/techtips/polar_alignment.html

Ja tämä taitaa olla se alkuperäinen artikkeli:

http://www.weasner.com/lxd/techtips/polar_alignment.html

RL


Pappis

Tuossa artikkelissa on hienoinen virhe. Se puhuu tekstissä siitä, kuinka taivaannapa on Polariksen ja Kochabin välisellä linjalla, mutta piirroksessa Polaris on taivaannavan ja Kochabin välisellä linjalla.

Murtsi

Mielestäni artikkelissa ei ole virhettä, missään ei mainittu että taivaannapa olisi Polariksen ja Kochabin välissä, vaan vain samalla linjalla  :azn:     

"Kochab Clock menetelmä perustuu siihen yksinkertaiseen seikkaan, että Pohjoinen taivaannapa sijaitsee lähes tarkalleen linjalla, joka kulkee Kochabista Pohjantähteen"

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 07.06.2016, 19:06:28
Mielestäni artikkelissa ei ole virhettä, missään ei mainittu että taivaannapa olisi Polariksen ja Kochabin välissä, vaan vain samalla linjalla  :azn:     

"Kochab Clock menetelmä perustuu siihen yksinkertaiseen seikkaan, että Pohjoinen taivaannapa sijaitsee lähes tarkalleen linjalla, joka kulkee Kochabista Pohjantähteen"
Tuossahan se lukee lainauksessasi selvästi: "... linjalla, joka kulkee Kochabista Pohjantähteen.", eli matkalla Kochabista Pohjantähteen, eli em. tähtien välissä taivaannapa on "välipysäkki".

Murtsi

Myönnän virheeni, tarkistin stellariumista ja siellä väliossähän tuo napa sijaitsee  :oops: liitteenä kuvakaappaus stellariumista. Itse en ole menetelmää koskaan käyttänyt ja menin lankaan ajatellessani että linja voi jatkua päätepisteiden läpi äärettömyyteen, samaan tapaan kuin autocadissa voi tehdä äärettömän mittaisia apuviivoja, sattuuhan näitä.

Voisiko piirros olla realistinen ja on ikäänkuin ylösalaisin oikeasta näkymästä, onhan tuo napatähtäinkin joinkunlainen kaukoputki ja voisi kuvitella sen kääntävän kuvan nurinperin...

Pappis

Tämän takia napatähtäimen lasille riittää, että taivaannavan ja Polariksen paikat on merkitty, muilla ei ole väliä. Vastapainovarrella hoidetaan linjaus oikein, ja tulos on aika tarkka. Täytyy opetella tämä suuntauskeino huolella!

Javs86

#14
Ajankulukseni väkästelin... jos siitä on jollekkin apua, niin hienoa! :cool:

Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC