Yleistä kalustohankintapohdiskelua

Aloittaja LoneWolf, 09.02.2011, 17:46:18

« edellinen - seuraava »

LoneWolf

Kun ei tuo aika oikeasti riitä alkuunkaan siihen että itse alkaisi rakentelemaan dobsonia vaelluskäyttöön tai mihinkään muuhunkaan rakenteluun niin pistän ne suunnitelmat pysyvästi jäihin kunnes on aikaa, vaikka sitten eläkeiässä.

Kuitenkin kalustoa olen ajatellut hankkia. Ja haluankin kerralla sitten sopivat, ettei itku tule ekana yönä.

Kuukausia olen pähkäillyt ja olen päätynyt ratkaisuun joka on kaksi putkea. Toinen isompi, jota en rahtaile minnekkään, toinen pienempi jonka voi rahdata rinkassa/ahkiossa vuodenajasta riippuen mukana.

Itseasiassa melkeinpä naulan arkkuun tälle pähkäilylle osittain löi Markus Hotakaisen erittäin hyvä artikkeli Draco apokromaatista. Hintaa tuntuu olevan kokoon nähden, mutta sitten kokonaisuutta ajatellen on erittäin hyvä ratkaisu liikkuvalle. Lauri Kankaan artikkeli tähtikuvauksesta myös puoltaa Dracon tai vastaavan hankkimista, sillä periaatteessa voi aloitella ihan halvalla digipokkarilla jonka laittaa jalustaan tai tuon apokromaattiputken päälle. Eli ekvatoriaalinen seurantajalusta sitten mukaan, EQ3 kaikinpuolin varmasti välttävä (painokin ok) ja se mahdollistaa myös sen että jos innostuu ihan oikean kameran ostamaan. No mutta eli liikkuva kalusto on sitten pähkäilty ja niitä varten oikeastaan budjettikin on kasassa.

Mutta se isompi, pihaputki tai autolla mökille tms roudattava putki. Syvätaivas kiinnostaa, ja kun kokemusta kaukoputken käytöstä on niin haluaisi toki mahdollisimman ison, mutta taasen kelejä ajatellen ei kiinnostaisi tuhlata tuhansia ja tuhansia euroja hirveään valosaaviin jota voi käyttää optimaalisesti 3-5 kertaa vuodessa. Halvinratkaisu tuntuisi olevan parikymmentäsenttinen dobson, mutta se taasen sitten aikalailla tekee mahdottomaksi tuon pienen polttelevan kuvaushavaintojen ja tieteellisten havaintojen tekemisen tulevaisuudessa, vaikkapa juuri valokäyrien mittaamista ja sen sellaista. Oikeaa tähtitieteen tekemistä ja ihan omaksi huviksi. Olisiko tuollainen noin 15 cm cassegrain-maksutov tyypin tai schmidt-cassegrain putki viisas vaihtoehto ajatellen visuaalihavaintoja ja sitten myös mahdollista kuvauskäyttöä? Jalustana toki sitten ekvatoriaalinen budjetin mukaan. Eikös nimenomaan kannattaisi panostaa juuri tässä tapauksessa sitten mahdollisimman hyvään jalustaan budjettia ajatellen? Eikä toisinpäin? Ainakin näin olen artikkeleista lukenut. Kameraa en aio hankkia tässä vaiheessa.

Kiitokset jo etukäteen vastauksista ja kevään aikana tilausta tekemään!

Kaizu

Tuosta isommasta kuvausputkesta - pitkällä polttovälillä otettavat DS-kuvat vaativat että alla on hyvä jalusta. Kompromissit ei oikein toimi.
Oleellista on seurannan tarkkuus. Yleensä hinta nousee tarkkuuden parantuessa. Edullisen HEQ-5 jalustan saa kolminumeroisella summalla, tarkkuus parempi kuin 1/2'. Keskihintaisen Losmandyn saa nelinumeroisella summalla, tarkkuus parempi kuin 10". Viisinumeroisella summalla saa taas vähn paremman jalustan, Astrophysicsin tai Paramountin ja tarkkuus paranee kaarisekunnin kieppeille.
Karkeasti näyttää että kun PE paranee kertoimella kolme, hinta kymmenkertaistuu. Guiderilla saa tilannetta jonkin verran paikattua.

Poikkeuksen tekee JS-jalusta. Se näyttäisi olevan tarkkuudeltaan Losmandyn luokkaa ja ainakaan aiemmin hinta ei ollut ihan hirveä. Ongelmana on että niitä ei enää valmisteta, pitää löytää joku joka suostuu luopumaan omastaan. Päälle käy se edullinen Dobson. Gotoa tuossa ei tietenkään ole.

Kaizu
Kai Forssen

Tane

 Kun on tullut tuo kolmisen vuotta tutkailtua näitä kaukoputki ja jalusta-asioita,ei siis mikään kunnioitettava karriääri vielä mutta sitäkin aktiivisempi niin tekee mieli laittaa mielipide.Se gassegrain kuulostaa hyvältä.Jos havaintopaikka ei ole pysyvä niin kuljetettavuudesta ei nouse kynnystä.Celestronin kahdeksan tuumainen on alle kuusikiloa.9,25 on painavampi mutta eipä löydy alan foorumia missä ei sen kontrastia kehuttaisi.Itselläni oli 7" Maksutov,hyvä kuva mutta valovoimassa tahtoi hävitä.Kuvauskin näillä F 10 putkilla onnistuu 6,3 lyhentäjällä.Jalusta saisi olla EQ-6 luokkaa.Siihen minä olen lopulta tullut.Miksen jo heti alkujaan..?Tietysti sen kuljetettavuuden takia.No Celestron 8":lle riittää vielä HEQ-5...
Celestron C14,