Laitepäivät 2011

Aloittaja Una, 09.02.2011, 17:25:11

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Eikös tilaisuus silloin voisi olla kaikille avoin?
Sukulaisuussuhteeseen perustuva sisäänpääsy on epämääräinen. Pitäisi määritellä kuinka läheinen sukulainen pääsee mukana. Jäsenen lapset? Jäsenen vanhemmat? Puoliso? Ex-puoliso? Tulevapuoliso? Serkut? Kummit ? Kaimat?
Kuka päättää kuka pääsee ja kuka ei? Jäsenyys on aika selkeä peruste sitä joko ollaan jäseniä tai ei olla.

Kaizu

Ai niin... eihän tuo aiemmin mainittu alkoholijuttu tarkoita että siellä on pakko käyttää alkoholia, eihän :rolleyes:.
Kai Forssen

Jutte

Esitin vain asialle mahdollisia vaihtoehtoja ja koska en ole millään tavoin tapahtuman järjestäjä vetäydyn takavasemmalle varsinkin kun keskustelu osaltasi tuntuu taas kääntyvän kettuilun puolelle.
J-P
J-P Teitto

Kaizu

Sorry, kettuilu ei ollut tarkoitukseni. Toivomukseni on että näiden Ursan tilaisuuksien kohdalla olisi selkeät ja tasapuoliset pelisäännöt ja jotka olisivat tiedossa jo silloin kun osallistumisesta päätetään, eli jäsenet pääsevät tai kaikki pääsevät. Samoin maksupolitiikka pitäisi olla etukäteen päätetty.
Ei laitepäivät ole ainoa tällainen tilaisuus jonka osanottooikeudesta ja osallistumismaksusta on vallinnut epäselvyyttä. DS-tapahtumassa on aiemmin ollut vastaavaa epämääräisyyttä. En tiedä onko muissa tapahtumissa vastaava tilanne, näihin edellä mainittuihin olen itse osallistunut ja niissä sen havainnut.
Säännöissä kerrotaan että Ursa tarjoaa jäsenilleen ja yleisölle selkeän käsityksen maailmankaikkeudesta jne. Sitä tarkoitusta varten Ursa järjestää esitelmä ym. tilaisuuksia. Tästä voisi päätellä että tilaisuudet olisivat kaikille avoimia. En haluaisi että tilanne menisi sellaiseksi että muut maksavat mutta pieni porukka voisi päättää että heidän kaverinsa pääsevät ilmaiseksi tai että ylipäätään pääsevät.

Kaizu
Kai Forssen

Jutte

Ok. Nyt puhut ihan asiaa ja olen itse näistä samoista asioista huomauttanut jokunen vuosi sitten. Joidenkin tapahtumien järjestäjät eivät vaivaudu kyselemään Tähtikallion yksityiskohdista kun vasta viime hetkillä ja silloin joudun yleensä itse kiirehtimään järjestelyiden eteen.
Täytynee alkaa itse laatimaan tästäkin selkeä ohjeet ja toimittaa hyväksyttäväksi.

Oman soppansa tässä keskustelussa aiheuttaa se, että tapahtuman järjestäjän yhteystiedot on keskustelun alussa jo mainittu, mutta silti porukka kyselee täällä ohjeita muilta kun järjestäjältä. Sitten kun yrität auttaa aiheuttaa se ristiriitoja. Järjestäjä ei ole itse ilmoittanut tapahtumasta täällä mitään! ja siksi kysymykset tulisi suunnata oikeaan osoitteeseen.
J-P
J-P Teitto

VeikkoM

Ainakaan tähän mennessä Ursan jaostojen tapahtumiin ei ole ollut mitään rajoitusta,
onko jäsen vai ei.  Minusta ei pitäisi olla nytkään.  Tähtikallion käyttöön liittyvissä ehdoissa
ei ole mitään tällaisia rajoituksia asetettu, kun järjestävä taho on Ursa tai sen organisaation osa.
Yleinen linja mielestäni on, ettei ei-jäsenten osallistumista rajoiteta, eikä heiltä
myöskään peritä maksua.  Pääosahan osanottajista kuitenkin on ursalaisia.

Minusta em. käytännölle on selkeät perusteet:

- Jaostotapaamiset ovat mainio paikka uusille ihmisille tulla tutustumaan Ursan eri
 ryhmien toimintaan ja niissä toimiviin ihmisiin -- ja mahdollisesti kiinnostuksen
 herätessä liittymään jopa jäseneksi

- Tapahtumiin liittyvät kustannukset ovat kuitenkin budjetoitu erikseen ja ovat
  suuruusluokaltaan samanlaisia riippumatta onko paikalla 10 vai 40 henkeä,  joten suurta
 tarvetta erillisten pääsymaksujen keräämiseen ei ole.  Maksujen kerääminen ja
 tilittämisessä on oma vaivansa, ei talaoudellisesti kovin kannattavaa (vai kuvitteliko
  joku jaosto keräävänsä rahat omaan pussiin?)  

Minusta Ursan tapahtumilla pitää olla yhteinen politiikka, eikä sen ole syytä olla yksittäisen
ryhmän päätettävissä.   Nykyinen politiikka on muotoutunut käytännön sanelemana.
Jos siihen halutaan muutoksia, niin Ursan jaostotoimikunta voinee ottaa asian
valmisteltavaksi ja ehdottaa uutta käytäntöä.   Ursan hallituksen jäsenenä katson
ylläolevan käytännön olevan riittävästi perusteltu.

* * *

Muistettakoon, että jaoston vastuulliset järjestelevät tapahtumaa vapaaehtoistyönä,
joten oma aikansa varmaan tiedottamiseen ym. menee.   Toki meillä olisi Ursan toimistolla
tarjolla ainakin jotain apua näihin.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

EsaM

Mihiin aikaan tuo Laitepäivät alkaa perjantaina? Pitää kysyä tuotakin kun kuvio on minulle ennalta tuntematon. Tuo perjantain aloitukseen tuleminen on varmaankin viisasta esim. petipaikan varmistamiseksi jos ryysistä ilmenee.

T, EsaM

hm

Olisi suotavaa, että järjestäjä pitäisi ilmoittautumisen yhteydessä huolta petipaikkojen jakamisesta. Se, että petipaikan saaminen on kiinni aikaisesta paikalle saapumisesta, ei mielestäni ole hyväksyttävää. Epätietoisuus varmasta petipaikasta saattaa hyvinkin estää pitkämatkalaisen lähdön tapahtumaan.

Turvallisuuteen liittyvät määräykset rajoittavat tiloissa olevien henkilöiden lukua. Toivottavasti tässäkin suhteessa toimitaan vastuullisesti.

Hannu Määttänen

Jutte

Käsittääkseni järjestäjät eivät tällä foorumilla juuri ole olleet mukana ja siksi ihmettelen, että edelleen heittelette tänne kysymyksiä, vaikka järjestäjän yhteystiedot on erikseen jo ilmoitettu. Vaikka puollan ja pidän tätä erinomaisena tiedottamiskanavana niin tämä ei ole "virallinen" Ursan tiedotuskanava. Se löytyy Ursan sivuilta toimintakalenterin alta.

Järjestäjä varmasti kerää ilmoittautumisia ja huolehtii vuodenpaikkojen jaosta. Niiden pohtiminen täällä herättää vain lisäkysymyksiä, jotka eivät varmasti selkeytä asiaa.
J-P
J-P Teitto

Una

Tässäpä nimenomaan olisi minun mielestä sitä kehittämisen varaa Ursan puolelta. Tätä foorumia kuitenkin käyttää iso osa tähtiharrastajista ja toimisi siten ehdottoman hyvänä (rinnakkaisena) tiedotuskanavana. Ainakin itse olen saanut verrattain tuoreena harrastajana nähdä jonkin verran ylimääräistä vaivaa kaivaakseni tietoa tapahtumasta ja ilmoittautumisesta.

GaryP

Toinen ääni edelliselle.

Jos jokainen soittelisi yksi kerrallaan järjestäjille, kysyäkseen samat kysymykset...? Kenelläkään ei olisi kivaa.

Nyt saa koko joukko harrastajia muutaman kysyjän kautta vastauksia. Miksei sitten järjestäjät voisi täällä aktiivisesti tehdä murto-osalla vaivasta hyvää työtään. Samalla selviää monelle kiinnostuneelle, ei-jäsenellä, mikä osuus tapahtumasta on myös tutustumistarkoitukseen luvallista osallistumista.

Maksaneille jäsenille tyypillisesti kuuluu lupa osallistua kokouksiin sekä luentoihin, lopuilla on loistava tilaisuus liittyä jäseneksi ja ottaa heti kunnon kontakti koko toimintaan.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

kasetti

Moikka

Toimiiko jollakin osoite: havaintovalineet@ursa.fi ?
Minulla erroria pukkaa monella eri mailiohjelmalla.
Ei pääse ilmoittautumaan ja itkettää.

Kimmo

Una

Ite lähettelin ilmoittautumiseni sinne eilen ja yhdestä edelleenlähetysosoitteesta tosiaan puskee erroria paluuviestinä mutta edellisenä kerralla sain silti vastauksen kahdeltakin eri henkilöltä joille viesti tuosta osoitteesta ohjautui.

EsaM

Laitetapahtuma on vain Ursan jäsenille, tämän tiedon sain Ursasta.

T, EsaM

GaryP

Lainaus käyttäjältä: EsaM - 08.03.2011, 11:25:11
Laitetapahtuma on vain Ursan jäsenille, tämän tiedon sain Ursasta.

T, EsaM

Voisitko vielä mainita kuka tiedon antoi? Tässä menee nyt auktoriteettien puheet ristiin pahasti.

Karii
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

saturnboy

Lainaus käyttäjältä: Una - 07.03.2011, 09:14:18
Tässäpä nimenomaan olisi minun mielestä sitä kehittämisen varaa Ursan puolelta.

Ursalla on käytössään kehityskelpoinen wiki-sivusto, esim. osoitteessa http://www.ursa.fi/wiki/Havaintov%e4lineet/Tapahtumat on kolmen aikaisemman vuoden Laitepäivien alustava ohjelma. Päivien jälkeen alustava ohjelma on voitu muokata näppärästi toteutuneeksi ohjelmaksi lisäten linkkeinä luentomateriaali powerpointteina/pdf:nä. Ennen sitä on ohjemarunkoja ollut tavallisina nettisivuina, joista esimerkkejä löytyy http://www.ursa.fi/ursa/tapahtumat/laitepaivat.html . Sama pätee muidenkin jaostojen suhteen. Eli kyllä Ursalla on kehitytty vuosien varrella. Kysymys onkin, ollaanko välineitä hyödynnetty riittävästi eli onko ohjelmarunko ja muut asiat tapahtumasta julkaistu netissä nähtäviksi. Tämän vuoden Laitepäivien osalta todella harmittavasti näyttää, ettei näin ole tapahtunut.

Lainaus käyttäjältä: Una - 07.03.2011, 09:14:18
Tätä foorumia kuitenkin käyttää iso osa tähtiharrastajista ja toimisi siten ehdottoman hyvänä (rinnakkaisena) tiedotuskanavana.

Itse näen, että internet-sivut ovat virallisia tiedotuskanavia ja foorumit niiden markkinointikanavia, jotta viralliset tapahtumatiedotteet tavoittaisivat laajemman joukon.

Lainaus käyttäjältä: VeikkoM - 06.03.2011, 15:30:23
Ainakaan tähän mennessä Ursan jaostojen tapahtumiin ei ole ollut mitään rajoitusta,
onko jäsen vai ei.  Minusta ei pitäisi olla nytkään.  Tähtikallion käyttöön liittyvissä ehdoissa
ei ole mitään tällaisia rajoituksia asetettu, kun järjestävä taho on Ursa tai sen organisaation osa.
Yleinen linja mielestäni on, ettei ei-jäsenten osallistumista rajoiteta, eikä heiltä
myöskään peritä maksua.  Pääosahan osanottajista kuitenkin on ursalaisia.

Olen täsmälleen samaa mieltä Veikon kanssa.

Lainaus käyttäjältä: VeikkoM - 06.03.2011, 15:30:23
Minusta Ursan tapahtumilla pitää olla yhteinen politiikka, eikä sen ole syytä olla yksittäisen
ryhmän päätettävissä.   Nykyinen politiikka on muotoutunut käytännön sanelemana.
Jos siihen halutaan muutoksia, niin Ursan jaostotoimikunta voinee ottaa asian
valmisteltavaksi ja ehdottaa uutta käytäntöä.   Ursan hallituksen jäsenenä katson
ylläolevan käytännön olevan riittävästi perusteltu.

Osallistumispolitiikka kannattaa pitää samanlaisena kuin nyt. Siihen ei ole mielestäni mitään tarvetta tehdä muutosta. 
J. Helander