Kuvassa Jupiter?

Aloittaja jansku136, 01.02.2011, 17:30:16

« edellinen - seuraava »

jansku136

Hei!,

Olin eilen 31.1 ihan huvikseni ulkona katselemassa taivaalle netistä tulostetun vaatimattoman tähtikartan kera tietenkin. ;) Näin tähtikartasta, että jupiterin pitäisi olla silmin havaittavissa, ja rupesin etsimään kyseistä planeettaa taivaalta. Sitten löysin etelästä, tai oikeastaan lounaan ja etelän välistä erityisen kirkkaan tähden. Ajattelin sitä vain tähdeksi, mutta päätin kumminkin hakea kameran ja jalustan ja näpsäyttää pari kuvaa. Nyt rupesi kiinostamaan enemmän että oliko kyseessä todella Jupiter, joten päätin kirjoittaa tänne ja kysyä teiltä viisaimmilta asiaa.
Tässä kuva kohteesta jota luulen Jupiteriksi: http://s667.photobucket.com/albums/vv31/Jansku136/?action=view&current=Jupiter.jpg
Kyllähän tuon heti huomaa kuvastakin että on aikas paljon kirkkaampi kuin muut tähdet, mutta mikä tuo sitten on? Olen siis täysin kokematon ja tietämätön avaruus-jutuista, mutta nyt on ruvennut kiinostamaan tämmöiset jutut. Onko kyseessä todellakin Jupiter?


-Kiitos! :)

naavis

Kyllähän siinä Jupiter taitaa olla. Astrometry-palvelun avulla sain tuohon jopa ympättyä tähtikuviot päälle (reunoilla tosin heittävät vähän kameran aiheuttaman kuvakentän vääristymän takia).

Anssi Mäntykivi

Anssi Mäntykivi

jansku136

Oho, oho, kiitoksia paljon Naavis tuosta tähtikuvioidusta kuvasta! Aika jännä juttu ettei ennen ole mieleen tullut että miten voi olla noin paljon muita kirkkaampi tähti. Nyt vaan sitten Saturnusta metsästämään. Eikös Saturnuksenkin voi bongata esim. Ursan tähtikarttojen avulla ihan paljain silmin?


-Kiitos! =)

tomppa

Saturnus on tällä hetkellä helppo bongata aamutaivalla Neitsyen tähdistöstä.  :smiley:

juha_k

Ursan tähtikartasto on ehdoton hankinta.

Planeettoja kirjasta ei kuitenkaan löydy, koska niiden paikka muuttuu tähtiin nähden.

Ursan jäsenlehti Tähdet ja Avaruus on kyllä Ursan jäsenmaksun arvoinen tietopaketti, lehden lopussa on ajankohtainen tähtikartta johon
on merkitty myös planeetat.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: juha_k - 06.02.2011, 10:38:32
Ursan tähtikartasto on ehdoton hankinta. Planeettoja kirjasta ei kuitenkaan löydy, koska niiden paikka muuttuu tähtiin nähden.
Ursan jäsenlehti Tähdet ja Avaruus on kyllä Ursan jäsenmaksun arvoinen tietopaketti, lehden lopussa on ajankohtainen tähtikartta johon
on merkitty myös planeetat.

Tähtikartaston kumppaniksi sopiva teos on tietenkin Tähdet-vuosikirja, jossa on kirkkaiden
planeettojen sijainnit kuukausittain.  Lisäksi vielä koordinaatteina ja ratakarttana.

Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

jansku136

Ok, täytyy katsella että mitä teen noiden kanssa. Heräsin aamulta jo viideltä, koska on hieman unirytmit sekaisin. Töihin olin menossa vasta kahdeksaan, joten päätin lähteä taas tutkailemaan taivasta kun minulle selvisi että Saturnuksen pitäisi olla havaittavissa. Löysin taivaalta jonkin kappaleen, mutta en ole vieläkään varma että onko kyseessä Saturnus. Otinpa siis taas kameran ja rupesin kuvaamaan.
Tässä kuva: http://s667.photobucket.com/albums/vv31/Jansku136/?action=view&current=Nettiin.jpg
Onkos tämä sitten Saturnus?

Lauri Kangas

On juuri Saturnus. Saturnuksen ympärillä kello kymmenestä kello kolmeen on kolme tähteä Neitsyen kuvion nelikulmiosta. Neljäs tähti, kirkas Spica, löytyisi kello kahdeksan kohdalta puiden takaa. Oikealla ylhäällä oleva kolmen tähden muodostama kolmio on Leijonan tähtikuvion takamus (tai kuten ainoa oikea tulkinta olisi, silitysraudan kärki).

jansku136

Selvä homma, hienoa että täältä löytää aina vastauksia askarruttaviin kysymyksiin :)

Antti

Jos jansku omistat pienetkin kiikarit, niin kokeile katsoa niillä Jupiteria. Pitäisi löytyä helposti ajankohdasta riippuen neljäkin kuuta (Galilein kuut).
Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

jansku136

Lainaus käyttäjältä: Antti - 07.02.2011, 22:59:50
Jos jansku omistat pienetkin kiikarit, niin kokeile katsoa niillä Jupiteria. Pitäisi löytyä helposti ajankohdasta riippuen neljäkin kuuta (Galilein kuut).

On minulla jotkut lahjaksi saadut pikkukiikarit, kyljessä lukee "12 x 25 80m/1000m", pitäisikö noilla nähdä?. Pitää kyllä lähteä kokeilemaan!  :cool: