EQ3-2 jalusta ja sen pakkaskestävyys

Aloittaja TuRe, 04.02.2007, 11:16:04

« edellinen - seuraava »

TuRe

Tervehdys.
Mitä kokemuksia Teillä on jalustasta seurantamoottorin kanssa? Pakkaskestävyys, valotusajat ym.
Tuomo Repo

TuRe

"Kellään ei taida olla em jalustaa". Pystyykö sillä yhtään kuvaamaan seurantamoottoreilla?
Jorma Kosken artikkelissa (T&A 7/2004) kerrotaan, että ei jähmety pakkasessa.
Tuomo Repo

einari

Pakkaskestävyydestä en muista että olisi koskaan hyytynyt (tosin en muistaaksenio kokeillutkaan yli -15 asteen pakkasissa).
30 sekunnin valotuksia otin StarMax 127:lla ja digipokkarilla:
http://www.ursa.fi/capella/ilmot/120303b.htm

Muita yritelmiä (kevään 2003 kuvat on otettu EQ3-s:lla):
http://www.ursa.fi/capella/ilmot2003.htm
___
Tapio

tapioe

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 05.02.2007, 11:44:09
"Kellään ei taida olla em jalustaa". Pystyykö sillä yhtään kuvaamaan seurantamoottoreilla?
Jorma Kosken artikkelissa (T&A 7/2004) kerrotaan, että ei jähmety pakkasessa.

Olen käyttänyt  EQ3-2 jalustaa (yhdellä seurantamoottorilla varustettuna) kuvaukseen ennen kuin hankin nykyisen HEQ5 Pro jalustani. Pakkasta EQ3-2 jalusta kestää erinomaisesti, olen kuvannut sillä jopa lähes  -30 C asteen pakkasessa. Huolellisella napasuuntauksella jalustalla pääsee maksimissaan 60 valotusaikoihin pienellä linssiputkella (SW 80 ED + 0.5 reducer) ja pienikennoisella kameralla (DSI Pro) eli jalusta sopii Deep Sky kohteiden kuvaukseenkin tietyin rajoituksin. Planeetta ja kuu kuvaukseen se on ihan mukavakin peli. Digijärkkärin kanssa kuvaaminen tuskin onnistuu kovin hyvin, koska jalustan kanssa ei voi käyttää autoguiding toimintoa. Minulla on vieläkin ko. jalusta, vaikkakin sen käyttö on jäänyt uuden HEQ5 Pro jalustan myötä.

Ohessa pari kuvaa, joita olen ottanut tällä jalustalla:



M100 ja supernova SN2006X



ERATOSTHENES



tapioe
===============
SW 80 ED
Scopos 66 APO
HEQ5 Pro
DSI II Pro




tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

TuRe

Kiitoksia einari ja tapioe.
Olette saaneet jalustalla yllättävän hyviä kuvia. Minulle tuli yks`kaks merkillinen tilanne, kun myin ED80 putken ja HEQ-5 Pro jalustan ja huomasin, että jäi kuleksimaan mm. Skymax 127 +  joku lyhyempi ja kaikenlaista krääsää salkullinen. Mitä minä niillä tekisin.
Myyn nekin pois tai ostan halvemman jalustan ja pidän harrastusta joten kuten yllä. En pyri enää
"tuntien" valotuksiin, vaan tyydyn vähempään. "Meikäläisen pakkaskestävyyskin on huonontunut".
Miten se toimii, jos RA- akseliin ottaa mootorin ja toiseen akseliin viiksen, vai olisiko parempi ottaa molempiin moottorit?  Napatähtäin löytyy salkusta. 
Tuomo Repo

xpro

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 05.02.2007, 15:02:45
Minulle tuli yks`kaks merkillinen tilanne, kun myin ED80 putken ja HEQ-5 Pro jalustan ja huomasin, että jäi kuleksimaan mm. Skymax 127 +  joku lyhyempi ja kaikenlaista krääsää salkullinen.



Ööh! minä taidan olla syyllinen tuohon!  ;)
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

einari

Sama juttu että meikäläisenkin pakkaskestävyys tuntuu huonontuneen.
Mulla oli vaan RA-moottori enkä kaivannut sitä toista.
___
Tapio

TuRe

Harkitsen einari ehdotustasi yhdestä moottorista. Kiitos.

Jani, kyllä se oikein meni. Nuoruus on valttia ja uskon että pääset pitkälle uusilla laitteilla, kun jaksat
oikein yrittää.
Tuomo Repo