Kirpputorilöytö: Tähtimaailma

Aloittaja Nurinniska Observatory, 09.01.2011, 23:26:21

« edellinen - seuraava »

Nurinniska Observatory

Löysin kirpputorilta vitosella tuollaisen kirjan. Kyseessä on V.A. Heiskasen toimittama vuodelta 1929 peräisin oleva 1000-sivuinen tiiliskivi joka perustuu Newcombin ja Engelmanin "Populäre Astronomie" -kirjaan.
Minulle on siis luvassa jännä sukellus maailmaan, jossa puhutaan kirjoputkista ja jossa Plutoa ei ole vielä löydetty :)
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Kaizu

Tähtitiede I osan alkulauseessa vuonna 1948 Heiskanen kirjoittaa Tähtimaailman olleen niin suosittu että ensimmäinen painos meni loppuun alle kymmenessä vuodessa. Uutta painosta ei voinut ottaa koska Tähtimaailman tiedot olivat pahasti vanhentuneet mm. interstellarisen tomun, linnunratajärjestelmän rakenteen ja ulkogalaktisten sumujen osalta. Myöskään valkoisia kääpiötähtiä ei vielä 1929 oltu kovin paljoa tutkittu.
Siispä Heiskanen päätyi kirjoittamaan kaksi tiiliskiveä edellisen tilalle.
Mielenkiintoisia lukuhetkiä ja kun olet Tähtimaailmasta selvinnyt niin sitten on luonnollinen jatko Tähtitiede I ja II.

Kaizu 
Kai Forssen

Jorma Koski

Mulla on 1948 painettu I osa ja II vuodelta 1950 :)
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Meade-mad

Samat on painovuodet minunkin kirjoissani.

Noiden kahden lisäksi löytyy myös Nevcomb-Engelmann vuodelta 1929 suomeksi nimeltä"Tähtimaailma". Näkyy par aikaa joku kauppaavan tuollaista myös huutonetissä aika rasvaiseen hintaan.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Toni

Mä jäin joitakin vuosia sitten oikeasti koukkuun noihin vanhoihin tähtitiedekirjoihin. Tähtimaailma ja Tähtitiede I & II luonnollisestikin löytyvät. Muuta alan kirjallisuutta löytyy ruotsin, saksan, englannin ja venäjän kielillä. Todellinen helmi on Die Spectralanalyse in ihrer Anwendung auf die Stoffe der Erde und die Natur der Himmelskörper. Kirjassa 2 osaa, 518 + 456 sivua ja joukossa muutama värikuvakin. Tämä on siis vuodelta 1883, eli hieman vanhempi kuin Müller-Pouillet'in Lehrbuch der Physik und Meteorologie. Ja ostin kerran huutonetistä E. von Sydow's Schul-Atlas -kartaston suunnilleen kympin hintaan. Kirjassa on myös jonkun verran tähtitiedeaiheista materiaalia. Myyjä ei ilmeisesti tiennyt mitä on myymässä.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: Toni - 16.01.2011, 23:31:16
Mä jäin joitakin vuosia sitten oikeasti koukkuun noihin vanhoihin tähtitiedekirjoihin. Tähtimaailma ja Tähtitiede I & II luonnollisestikin löytyvät. Muuta alan kirjallisuutta löytyy ruotsin, saksan, englannin ja venäjän kielillä. Todellinen helmi on Die Spectralanalyse in ihrer Anwendung auf die Stoffe der Erde und die Natur der Himmelskörper. Kirjassa 2 osaa, 518 + 456 sivua ja joukossa muutama värikuvakin. Tämä on siis vuodelta 1883, eli hieman vanhempi kuin Müller-Pouillet'in Lehrbuch der Physik und Meteorologie. Ja ostin kerran huutonetistä E. von Sydow's Schul-Atlas -kartaston suunnilleen kympin hintaan. Kirjassa on myös jonkun verran tähtitiedeaiheista materiaalia. Myyjä ei ilmeisesti tiennyt mitä on myymässä.



Sama täällä. Olen kerännyt yli kymmenen vuotta vanhoja tähtitieteen kirjoja.

Kaksi vanhinta kirjaani ovat:

- Stjernor och menniskor, Blickar i verldsrymden. Rudolf Falb, 1887 (Ruotsalainen)

ja

- Astronomi, H. Mohn, H. Geelmyden, 1876 (Tanskalainen)

Tässä joitakin kuvia näistä vanhoista hienoista kirjoista .. joiden kieltä en tosin ymmärrä :D











Hieman tuoreemmassa kirjassa on liuta käsin tehtyjä piirustuksia. Yleensä aurinkokunnan kappaleista.


Tässä vanhemmassa kirjassa ei ole valokuvia ollenkaan. Pelkästään yksinkertaisia viivapiirroksia sen aikaisista instrumenteista. Muuten kirja on täynnä pallotähtitieteen trigonometrisiä yhtälöitä.


-Mika Luostarinen

Jorma Koski

Lainaus käyttäjältä: Mika Luostarinen - 04.02.2011, 01:16:24
Sama täällä. Olen kerännyt yli kymmenen vuotta vanhoja tähtitieteen kirjoja.

Hienoja löytöjä!

Ja varmasti yli kymmenen vuotta vanhoja  :grin:
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook