Okulaarin rakentelu

Aloittaja ppk, 01.02.2007, 22:59:48

« edellinen - seuraava »

ppk

 Minulla on ollut tänä vuonna harrastuksena okulaarien rakentelu,kun kelit on olleet niin huonoja ja havainnot on jääneet vähäiseksi. paikallisesta ekosenteristä olen hakenut kaiken laista linssi tavaraa niistä olen rakennelut erilaisia okuja. osa toimii hyvin pääasiassa 2" okuja jokunen pienempikin  kuvassa näkyy aihiot. Testaaminen on mukavaa ajan kulua ,myös päivällä voi tehdä kokeiluja onkos muilla saman laista puuhastelua
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Ganymedes

Mitä kaikkea osia tarvitaan okulaarin rakentamiseen? Myydäänkö niitä osia jossain rautakaupoissa/Siwassa? Onko oman okulaarin teko vaikeaa? Olen vielä amatööri tämmöisissä asioissa  ;D

ppk

#2
Minä olen saanut ilmaiseksi erilaisten kojeiden linssi paketteja, kuten kopio koneen, diaprojektorin ja videokameroiden linssejä ja linssi-pakettia, en edes tiedä kaikkien linssien alkuperää , Minä olen testannut näitä paketteja pienellä kaukoputkella, osaan joutuu lisäämän linssejä ja osasta joutuu poistamaan linssejä . Kokemukseta voin sanoa että ihan mielenkiintoista puuhaa ja oheistoimintaa tähti harrastuksessa, onhan se aina mukava kokeilla oikeissa olosuhteissa isommalla putkella (10")  omia okulaareja  ja tehdä niillä havaintoja , sekä kokea pettymyksiä ja onnistumisia. Valovoimainen ja laakulma  ouklaari jossa on pieni suurennus on  tähti taivaan pintakatselussa todella hyödyllinen i etsiessä haastavampia kohteita, sekä muutenkin  ihastella tähti taivasta kun näkee paljon erilaisia yksityiskohtia ja on helppo katsella.
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

ppk

#3
Jäi sanomatta että noihin linssipakettien runkoihin olen rakennellut kaikki okulaarit ja hyödyntänyt paketissa olevia väli/sovite renkaita ei muuta kuin kokeilemaan kyllä se rakentelu itse opettaa rakentajaa
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Oscuro

#4
Voisitko kertoa vähän tarkemmin okulaarien valmistuksesta. Pitäisikö minun vain pistää muutamia linssejä peräkkäin, ja kokeilla että toimiiko? Minkälaisia linssejä siihen tarvitsee? kuperia, koveria? millätavalla asteltuina?
Fakta on vain jähmeä mielipide.

ppk

Linssit joita käytän ovat kuperia ja koveria. Itse en osa laskea noita poltovälejä vaan ihan kokeilemalla rakennan minulla on kaukoputki parvekkeella ja käyn kokeilemassa siinä eri linssipaketeja .Videobjetiviivista on helpointa aloittaa, kun aikansa testaile oppii äkkiä katson mitkä linssit on yhteen sopivia ja vertailee esm. okulaarin linseistä tehtyjä läpileikkaus piirroksia niin saa kuvaa miten linssit pitää olla ja missä järjestyksessä esm. alla olevasta linkistä

http://www.astro.utu.fi/zubi/obs/ocular.htm
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

ppk

#6
Helios-44-2 (Zenit) objektiivista rakennettu okulaari joka on helppo toteuttaa ei kyllä mikään kovin laajakulma okulaari  , kun on itsellä kuvatasosovite T/2 baader( Baader http://www.teknofokus.fi/Astro/Tkuvaus.htm)    Yhden negatiivisen(koveran) linssin jouduin poistetaan kamerapäästä olevasta linssi paketista ja lisään yhden korjaus linssin.  Alla kuvat okulaarista

edit: muokkasin linkin toimivaksi.






Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

ppk

Edellisessä viestissä rakennettu okulaari kaukoputkessa kiinni ja  testattu  toimii myös tietenkin barlowin kanssa
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi