FocusMax, versio ja asetukset

Aloittaja PetriKe, 19.12.2010, 13:09:37

« edellinen - seuraava »

PetriKe

Hei kaikki FocusMax-käyttäjät.

Jotta meillä kaikilla olisi optimaaliset asetukset softassa, pitäisi varmaan jakaa vähän asetuskokemuksia. Niinkuin J-P toi jo aiemmin esille, on kriittinen focus ja sen onnistuminen erittäin tärkeää, jotta saadaan tarkempaa lopputulosta aikaiseksi. Pohjolan sää vie jo omat veronsa tarkkuudesta, joten ei anneta ainakaan tarkennuksen osalta periksi.

Liitteenä omat asetukset. Kuinka montaa V-curve -ajoa olette käyttäneet profiilissanne? Itselläni on vain kaksi.
Käytössä versio: 3.4.30

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

J-P

Hyvä aihe!

Near focus arvoa vaihtelen seeingin mukaan, jos seeing on hyvä, esim. 2-3", HFD arvo on pienempi. Yleensä 6-7.
Jos seeing on huono, 3-6", HDF on isompi, esim tuo kymmenen. Em. pätee siis 12" Meadelleni, polttoväli n. 1600mmm.
Tämä arvo riippuu myös polttovälistä, kameraoptiikalla se on minulla kelistä riippumatta 4-5. Pääasia, että se sijoittuu V-käyrän "suoralle osalle, mahdollisimman lähelle alakaarta. Valotuksia minulla on 7.

"Move" olisi hyvä olla "IN", silloin fokuseri siirtää kameraa garavitaatiota vastaan, tämä parantaa tarkkuutta, koska "löysät" kiristyvät pois mekaniikasta.

Olen aktivoinut " Focus Converegence" toiminnon, se parantaa tarkkuutta heikossa seeingissä.

V-käyrää varten olen kuvannut vähintään 12 settiä.






vesa k

Hei
Minulla on focusmax vers. 3.4.40
Samoin win7 32bit (päivitetty XP)
Kun käynnistän focusmaxin, niin mitään ei tapahdu. Ohjelma pyytää lupaa tehdä muutoksia koneeseen ja siinä kaikki.

Etsin mm. FmaxUG@yahoousergroup.com:sta ratkaisua. Huomasin myös muilla olevan samantapaisia ongelmia.

Foorumilla puhuttiin myös versiosta 3.6.0.60
Onko jollakin tietoa tästä versiosta ?

t Vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

vesa k

Hei
Löysin vastauksen ongelmaani, eli liittymällä yahoon keskusteluryhmään, voi ladata uuden version ja se toimii. Versio on: 3.6.0.71

Mutta eräs ongelma löytyi:
Käytän MV kameraa ja sen edessä suodatinpyörää.
Kuvaussoftana on MaximDl ja siinä voi määrätä värifilttereiden focus eron Luminance filtteriin nähden.
Kun käytän fousmaxia Maximdl:n focua ei ole käytössä.
Miten määritän focusmaxin tarkennuksen eri filttereille vai tarviiko sitä määrittää ollenkaan erikseen ts. focusmax tarkentaa aina oli edessä mikä tahansa filtteri ?
Onko tällöin määriteltävä jokin aika filtterin vaihdon yhteyteen, jotta Focusmax ehtii tarkentaa kohteen ?

t Vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

mickut

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 15.12.2011, 19:28:56
Miten määritän focusmaxin tarkennuksen eri filttereille vai tarviiko sitä määrittää ollenkaan erikseen ts. focusmax tarkentaa aina oli edessä mikä tahansa filtteri ?
Onko tällöin määriteltävä jokin aika filtterin vaihdon yhteyteen, jotta Focusmax ehtii tarkentaa kohteen ?

En ole keksinyt miten FocusMaxissa voisi (tai edes miksi pitäisi) vaihtaa suodinta, eli se fokusoi sillä suotimella joka kulloinkin on edessä.
Jos suodinpyöräsi toimii oikein, Maxim ei aloita valotusta suodinta vaihtaessaan. Maximin fokus-offsetit ovat kyllä kätevä ominaisuus, varsinkin kun olet saanut backlashin ja lämpötilakompensoivan fokuserin kalibroitua oikein. Oli mukavaa katsella LRGB-sekvenssin kuvautumista pelkäämättä epätarkkoja ruutuja muun kuin seurantahärön muodossa.

-Antti

vesa k

Hei
Näin ajattelinkin. Kiitos
Olisiko kellään antaa oletusarvoja esim näihin focus-offset arvoihin. Kauanko focusmaxilta menee tarkennukseen esim Lu filtterin vaihduttua Red filtteriin ? Vai onko niin, että Maxim ei myöskään aloita kuvausta focusorin ( Robofocus) liikkuessa ?
Samoin blacklash, miten se olisi parhaiten mitattavissa ?
Laitteistoni on CPC 9,25 + Atik 314E FL n. 1530

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

vesa k

Hei

Auttakaahan vähän epätietoista.

Minulla on softina: MaximDl, TheSkyX ja Focusmax.
MaximDl ottaa kuvat ja ohjaa autoguideria.
TheSky on tähtikartta sekä siinä pyörii TPoint ohjelma myös.
Focusmax ohjaa robofocus focuseria.

Miten nämä kaikki sohtat tulisi yhdistää ?

TheSky tietys teleskooppiin (CPC 925), MaximDl kamerat (kuvaus + autoguider) sekä telescope. Maxim tallentaa mm. sijaintitietoja kuviin jatkokäsittelyä varten, jos se on kytketty teleskooppiin.
FocusMax focuseri, MaximDl ja ????? telescooppi.

TheSkyX:ssä on uusi ascom plug-in X2. Pystyn sen kautta kytkemään myös MaximDL:n. Onko se hyvä hubi. En kuitenkaan pysty yhdistämään FocusMaxia tämän kautta.
Onko edes tärkeää Focusmaxin toiminnan kannalta liittää sitä teleskooppiin ??

Jos kytken TheSkyX:n suoraan teleskooppiin ja käytän ko. ohjelmaa hubina muille ohjelmille, niin autoguiderin käynnistyksen yhteydessä teleskooppi menettää seurannan.

Olen humannut, että on merkitystä, missä järjestyksessa em. ohjelmat käynnistetään. Foxusmax ensin ja muut käynnistyvät sen kautta ??

Neuvoista kiitollinen

Vesa_k

"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

JuhaK

Oletko kokeillut käyttää kaukoputkea valitsemalla MaximDL:n ajuriksi "thesky-controlled telescope"? Ja properties välilehdeltä TheSkyX Pro sekä muut tarvittavat tiedot (mm. mount type). Tällä pitäisi tuo autoguideri pysyä mukana. Sama ajuri varmaan myös focusmaxille.

Tällä kombinaatiolla voisit saada kaikki toimimaan...?? En ole koskaan itse käyttänyt mutta pikainen ASCOM-simukokeilu tuntui toimivan.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Lauri Kangas

TheSky näkyy muille ohjelmille ASCOM-jalustana joten voit valita sen Maximissa Telescopeksi. En ole itse koskaan TheSkytä käyttänyt niin en tiedä sen tarkemmin.

Focusmax käyttää automaattisesti MaximDL:n etärajapintaa kunhan sanot sille asetuksista että käytä Maximia äläkä CCDSoftia. Eli ensin Maxim käyntiin, sitten FM käyntiin ja sitten FM:stä vaan painelemaan nappeja.

vesa k

Lainaus Juhak: Oletko kokeillut käyttää kaukoputkea valitsemalla MaximDL:n ajuriksi "thesky-controlled telescope"? Ja properties välilehdeltä TheSkyX Pro sekä muut tarvittavat tiedot (mm. mount type). Tällä pitäisi tuo autoguideri pysyä mukana. Sama ajuri varmaan myös focusmaxille.

Olen kokeillut ja tällöin just tämä teleskoopin tracking = off, kun teen ensimmäisen komennon teleskoopille.
Juttelin Bob jotakin, joka tekee näitä ascom plug-inejä, ja hän kehotti käyttämään muita plug-inejä. Jos TheSky:tä käytetään hubina täytyy ascomista ladata thesky api.

Lauri: Focusmax käyttää automaattisesti MaximDL:n etärajapintaa kunhan sanot sille asetuksista että käytä Maximia äläkä CCDSoftia. Eli ensin Maxim käyntiin, sitten FM käyntiin ja sitten FM:stä vaan painelemaan nappeja.

Jos käynnistän ensin FM:n niin se automaattisesti käynnistää Maximin ja connect kamerat.
Jos käynnistän ensin Maximin ja sitten FM:n, niin FM:n käynnistys ei connect kamerooita. Onko tässä eroa ?
Sorry sana connect suomenkielen sana kytkeä ei kuullosta kivalta

vesa_k

"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 16.12.2011, 22:34:54
Jos käynnistän ensin FM:n niin se automaattisesti käynnistää Maximin ja connect kamerat.
Jos käynnistän ensin Maximin ja sitten FM:n, niin FM:n käynnistys ei connect kamerooita. Onko tässä eroa ?

Luulen että sama tulos tulee molemmilla. Itse alan murehtia focusmaxista aina vasta kun maxim on ojossa.

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 16.12.2011, 22:34:54
Olen kokeillut ja tällöin just tämä teleskoopin tracking = off, kun teen ensimmäisen komennon teleskoopille.
Juttelin Bob jotakin, joka tekee näitä ascom plug-inejä, ja hän kehotti käyttämään muita plug-inejä. Jos TheSky:tä käytetään hubina täytyy ascomista ladata thesky api.

En ole varma ymmärsinkö oikein miten olet kokeillut, mutta varmistuksena:
ASCOMin X2 mount converter pitää olla asennettuna. TheSkyX:n ajuriksi jalustasi oikea ajuri, MaximDL:ään "thesky-controlled..." ja rastittaisin alkuun SETUP-lehdeltä (ohjeita lukematta) "enable tracking offsets" ja "enable pulseguide". TheSKYsta pois "always confirm slews".

Mitä guideria käytät ja onko sen asetukset (lähinnä guider output control via..) varmasti oikein? Ja toimiiko hommat ilman TheSkyta oikein (pelkkä maximdl)?

Tuota TeleAPIa et tarvitse, se on theskyn versioille 5/6. TheskyX:lle on tuo X2.

Kuten sanoin, minulla nämä toimivat ASCOMin simun kanssa! Oikeita laitteita en ole testannut.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

mickut

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 15.12.2011, 20:29:33
Olisiko kellään antaa oletusarvoja esim näihin focus-offset arvoihin. Kauanko focusmaxilta menee tarkennukseen esim Lu filtterin vaihduttua Red filtteriin ? Vai onko niin, että Maxim ei myöskään aloita kuvausta focusorin ( Robofocus) liikkuessa ?
Samoin blacklash, miten se olisi parhaiten mitattavissa ?

Focus-offsetit pitää itse mitata kullekin yhdistelmälle (putki-redu-suodattimet). Jos lämpötila ei ole vakio (illalla todennäköisesti jäähtyy kokoajan), kannattaa fokusoida pareittain aina luminanssi ja haluttu muu filsu. Luvut talteen ja seuraava suodatin mittaukseen. Varsinkin SCT:t vaihtavat fokusta voimakkaasti pienelläkin lämpötilavaihtelulla, joten tuo luminanssisuotimen välifokusointi kannattaa. Kun kaikille filsuille on mitattuna fokus-piste suotimelle ja luminanssille, on nuo erotukset helppo syöttää Maximiin. Sen jälkeen kuvatessa maxim tietää fokuserin liikkuvan, joten valotus ei ala ennenkuin k.o. filsun focus-offset on siirrytty.

FM:stä kannattaa kytkeä focus convergence päälle, se yrittää ottaa vähän enemmän tarkistusruutuja jos seeing aiheuttaa mittausvirheitä, hyvällä kelillä siitä ei ole mitään haittaa. Varsinkin offsetteja laskiessa mieluummin käyttää puoli tuntia enemmän koko ruljanssiin kuin kärsii epätarkoista kuvista koko kauden.

TempComp asetus on joskus hankala, teoriassa sen pitää olla päällä sekä maximissa että FMssä jos sitä käyttää, mutta joskus FM ei osaa kytkeä kompensointia pois päältä ja fokusointi epäonnistuu. Focuserin ajurin ikkuna kannattaakin pitää jossain helposti saatavilla, jotta kompensoinnin saa kytkettyä pois päältä tarvittaessa fokusoinnin ajaksi.

Backfocuksen mittaamisen tein bahtinovin maskilla, bahtinov-grabberilla mittasin fokusvirheen, siirryin 500 askelta ulos ja sisään, uusi mittaus, mittojen erotuksesta ja fokuserin askelen pituudesta (steppiä/kierros ja akselin kehämitta) pystyi laskemaan backlashin suuruuden focus-askelina.

Yhteen fokusointiin voi huonolla säällä mennä jopa kolme minuuttia konvergenssimoodissa, mutta kaiken säädön jälkeen fokusointia ei tarvitse tehdä kovinkaan usein (jos käytössä on lämpötilakompensointi offsettien ja backlashin lisäksi). Itse en ole viimeisimpinä öinä fokusoinut kuin illan alussa ja FWHM-monitorin perusteella kamera on pysynyt koko yön fokuksessa ilman yhtään välifokusointia vaikka omat lämpötilakompensointipisteet ovat vielä vähän turhan kapealta lämpötila-alueelta.

-Antti

vesa k

Apuva  :afro:

Kiitos HIENOISTA vastauksista ja neuvoista.
Joskus luulin, että DS kuvaus on helppoa. Nyt en enään kuvittele sitä.
Testaan näitä teidän ohjeta ja tulen varmasti esittämään lisää tyhmiä kysymyksiä.

Kestäkää ja hyvää viikonloppua

vesa_k

"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

vesa k

Hei
Focusmaxilla on omat sivut www.focusmax.org ja sielta voi mm. ladata uuden Beta version 3.7.0.14

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein