Ekat kuu kuvat

Aloittaja jone, 14.12.2010, 20:42:13

« edellinen - seuraava »

jone

Kuvat otettu Kiikarin läpi  12.12.-10 Helios Quantum 25x100 ja kamerana Panasonic DMC-TZ4 pokkari + Vixenin kamerajalusta. Tässä ehkä parhaita otoksia mitä osasin ottaa.
Ekassa kuvassa f4.5 1/30 iso 100, ja tokassa f4.0 1/200 iso 100. Notta tämmöstä :azn:
Helios Quantum  4 25x100
Scopos 66 ED/Apo
Nikon D3100
Celestron CG-5 Advanced GT goto

Jarkko.A

Näitähän näköisiä ja tarkkoja kuvia. Siitä se kuvaaminen lähtee käyntiin. Harmi että täällä Kuopiossa säät eivät ole olleet suotuisia valokuvaamiselle.

Timi

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 14.12.2010, 21:04:14
Näitähän näköisiä ja tarkkoja kuvia. Siitä se kuvaaminen lähtee käyntiin. Harmi että täällä Kuopiossa säät eivät ole olleet suotuisia valokuvaamiselle.

Eipä tosiaan kuvauskelejä ole itä-suomessa pidellyt.
Taivas kuin sumussa ja kuun ympärillä oli parin tunnin verran komeat halo? renkaat eilen illalla kuvaillessani, ei tosin tietysti kuvassa näy.
Jupiteria myös tuli katseltua, näkyi jopa joitakin vöitä, tähtiä ei juurikaan kummoisesti paljain silmin.

Digipokkari Canon Ixus IS 950 + 200 Newton f4,5/900 kuvakaappaus okulaarivideokuva:


jone

No onpahan hyvännäköinen foto. Itellä tekis mieli investoida seurantajalustaan ja kunnon kameraan/putkeen. Yritin ottaa Jupiterista tuolla ed. systeemillä kuvia mutta niistä tuli aivan surkeita, ja kun laittoi valotuksen 15sekkaan niin jo rupes viivaa vetämään. Täällä Kuhmossakin ihan älyttömästi nyt ilmassa "pakkaskiteitä" ja usvaa..Nyt on pakkastakin niin ettei huvita oikein pihalla töllistellä:(
Helios Quantum  4 25x100
Scopos 66 ED/Apo
Nikon D3100
Celestron CG-5 Advanced GT goto

Jarkko.A

Toivottavasti pääsisin vihdoin käyttämään uutta jalustaani (cg5-gt) jotta saisin tänne ihka ensimmäiset kuvat. Tarkoitus olisi alkuun napsia kameran omalla optiikalla ja sitten putkella (150/750). Meneekö koko kuu Canon 350D kuvakennolle tuolla putkella kerralla.

Arzka

Hienoja fotoja, Joo niinpä ei täällä itä-Suomessa ole ollut hyviä kuvaus/katselu hetkiä, mutta joskus saattaa olla ---->Sään seurantaa.

vilukki

Tässäpä omani ensimmäinen onnistunut otos. Käsivaralta okulaarin läpi viiden kympin pokkarilla.
Hyvin kyllä osunut tuo kuun vaihe/varjot/montut tuossa, kun näyttää että olisi ihmisen kasvot tuossa :)

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: vilukki - 25.02.2011, 14:05:57
Tässäpä omani ensimmäinen onnistunut otos. Käsivaralta okulaarin läpi viiden kympin pokkarilla.
Hyvin kyllä osunut tuo kuun vaihe/varjot/montut tuossa, kun näyttää että olisi ihmisen kasvot tuossa :)

On muuten todella tarkka ja hyvä otos, ja vielä käsivaralta! :shocked:

Lithos

Tässä oma ensimmäinen kuu räpellys, käsivaralta pikkunewtonin okulaarista joten tietäähän se että laatu on mitä on. Tosi hienoja kuvia on täällä, kyllä kamera adapterin hommaus alkaa houkutella.

Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 16.08.2011, 12:05:40
Tässä oma ensimmäinen kuu räpellys, käsivaralta pikkunewtonin okulaarista joten tietäähän se että laatu on mitä on.

Ihan priima afokaalikuva, todella terävä terminaattorilta ja resoluutiokin on hyvä.  Parempi kuin mitä itse sain 13cm peilillä aikaiseksi kuvatasolta-kaan.  Putkesi lienee tosi hyvin kollimoitu.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Lithos

Tuo ainainen hyvän kollimaation etsiminen itseäni on alkanot omassa 130mm newtonissa ketuttamaan. Olen hankkimassa 90mm linssiputkea kun tällainen helppojen kohteiden katselu on se mikä itseä eniten kiinnostaa ja putken jatkuva virittäminen ei niinkään. Monet messierit tuo pikkunewton on minulle näyttänyt, ja siinä mielessä olen siihen tosi tyytyväinen, itse ainakin olen sitä mieltä että DS hommissa alkuun pääsy ei välttämättä 150 - 200mm peiliä kaipaa mutta nämähän ovat makuasioita.

Ihan tavallinen 130 / 650 skywatcher tuo minun putkeni on. Mutta kun pääsin kokeilemaan tutun 90mm/F11 linssiputkea niin omat silmät kyllä aukesivat. On kuu ja planeetta hommissa ihan eri luokkaa kuin tuo oma lyhytpolttovälinen S/W vaikka aukko on pienempi. Näin siis aloittelijan mielestä joka ei laitehifistelystä paljoa tiedä. 
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Ransu

Ensimmäiseksi kuvaksi tuo on hyvin onnistunut! Hiukan on ollut kamera vinossa, mutta vaikea noista käsivalta on ihan täydellisiä saada. Valotuskin on osunut hyvin, ei ole palanut puhki
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Lithos

Pistetään tähän vielä toka, tässä taisi löytyä 130mm peiliputkella kuun kuvaamisen salaisuus: Maski kiinni ja vain 5 sentin reikä auki apupeilin pitimien välistä ja kuvauksesta (ja katselusta) tuli paljon inhimillisempää.
Mitäpä sillä apertuurilla tekee  :evil:



Oikeasti vaikutti paljon katselu ja kuvausmukavuuteen tuo muutos jostakin syystä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 17.08.2011, 02:59:26
Pistetään tähän vielä toka, tässä taisi löytyä 130mm peiliputkella kuun kuvaamisen salaisuus: Maski kiinni ja vain 5 sentin reikä auki apupeilin pitimien välistä ja kuvauksesta (ja katselusta) tuli paljon inhimillisempää. (...clip...) Oikeasti vaikutti paljon katselu ja kuvausmukavuuteen tuo muutos jostakin syystä.

Olisikohan ollut hiukan liian lämmin pääpeili vielä, jolloin aukon pienentäminen auttaa paikallis-seeingiin parantavasti. Tuollaista 130mm pääpeiliäkin pitää jäähdyttää ulkoilmassa (eli temperoida) noin tunti ennen kuin se antaa parhaan kuvan ulos. Hyvä Kuu-kuva! :smiley:
- Timo Inkinen

Jarkko.A

Minä temperoin vain sampanjaa ja cavaa :)