Hei vaan kaikki.
Yritin tossa perjantaina otta vähän kuvia kyseisestä tähtijoukosta kun olin Loviisassa ja oli suht hyvä keli.
Käytän Sky Watcherin 12" synscan dobsonia missä seuranta riittää nippa-nappa tämmösen kohteen kuvaamiseen, ja kuvankäsittelyyn pelkästään Photoshoppia.
Samalla kun nappasin kuvia peräkanaa (n. 17-18 kpl, 30 sek valotus, RAW) huomasin kameran näytöstä jonkun himmeän viivan joka ruudussa. Luulin sitä ensin pieneksi galaksiksi tai kaasupilveksi ja odotin innolla että pääsen kattomaan tietokoneen ruudulta lopullista kuvaa. Huomasin sitten että kun selasin kuvia, viiva kuitenkin liikkui hieman: tässä tapauksessa alkaen tähtijoukon keskustan suunnasta, kuvan vasempaan alakulmaan päin. Kaikki kuvat on otettu 10min sisällä.
Tässä mun kuvassa on viisi kuvaa päällekkäin (ihan vain layereitä päällekkäin missä läpinäkyvyys 50% joka layerissä) mutta levelsit on väännetty tappiin jotta viiva erottuisi paremmin. Käytin myös barlowx2 linssiä kameran ja putken välissä ja mietin että olisikohan se joku heijastus siinä? Kuvasin muutakin mutta ei toistunut muissa kuvissa tai kohteissa.
Onko kellään ideoita mistä tämmönen viiva on tullut?
En usko ufoihin, eikä gammapurkaukset tartu mun ymmärtääkseni kameran kennoon

T: Anders