Syksyllä havaittua vs. Syksyn havaintolista

Aloittaja Munkki, 30.01.2007, 18:02:51

« edellinen - seuraava »

Munkki

Mitenkäs syksyn 2006 havainto-ohjelmanne pitivät?

Itse kirjoitin joskus:
Lainaus käyttäjältä: Munkki - 18.08.2006, 19:19:33
Piti jo viimekaudella paneutua tuohon M33:een oikein kunnolla - kerrankin kun oli iso tuubi pihalla ollu jäähtymässä, niin pilvet saapuivat samaan aikaan kun piti aloittaa havaitseminen. Ehkäpä tällä kaudella sitten.

Yleisesti on ollut tarkoitus jatkaa havaitsemista 10cm linssiputkella. Ja tietysti piirustusten tekeminen kuuluu asiaan. Minullakin on muutaman kohteen kanssa sama juttu, että on jäänyt painamaan mieltä edellisen kauden havainnot joten ihan pari revanssiakin olisi tarkoitus ottaa. Tämä siitäkin huolimatta, että yleisesti kulutan nykyään melkein kohteen kuin kohteen kanssa tunnin tai enemmän.

Uusintoja ovat ainakin:
ngc891 - Tätä havaitsin reilusti yli tunnin mutta piirustuksen mittakaavasta tuli huono. Aloin piirtämään viimeeksi liian isoa alaa
M31 + kumppanit - Tämän parissa tuhrasin varmaan 3h mutta en ole tyytyväinen piirustukseen
G1 - havaitsin kyllä 10cm putkella mutten jaksanut piirtää. Muistiinpanot oli muuten ihan hyvät
ngc7000 - monesti on havaittu mutta piirustus puuttuu

Uusia 10cm putkelle:
Joutsenen harsosumu - tähän menee varmaan koko ilta
ngc6888 - en ole ihan varma näkyykö 10cm:llä muta koitan kuitenkin

Ja sitten piirustelen vielä pikkuputkella mm. Messiereitä joista piirustusta ei minulla vielä ole, sekä yleisimpiä ngc- ym. kohteita mitä nyt 10cm:llä voi kuvitella näkevänsä.

Vuositakaperin tein intensiivihavainnon Stephansin kvintetistä 12" putkella ja jäi harmittamaan kun ei tullut piirrettyä. Pitää katsoa jos kerkisi korjaamaan tämänkin mokan. Toisaalta tekisi taas mieli pistää tämä 12" tykki myyntiin, kun on elämän ruuhkavuodet menossa... katotaan jos se vaikka ilmestyy tuonne tähtibasaariin...

...Ja ohjelmani piti hyvin, joskin tuli havaittua aika laiskasti. Iso tykki tuli myytyä joten kaikki havainnot tuli tehtyä 10cm putkella.

Uusinnat ja uudet piirustukset tuli tehtyä kohteista Ngc891, M31+seuralaiset, G1, M1, M34, M57

Uusina havaintoina tuli nykyisellä putkella, piirustuksineen: Harsosumu, Sirppisumu, Ngc281, Ngc40, Ngc6826, IC5146, Ngc7009, Ngc7331, M103, Ngc752, Ngc2403, Ngc457

Joten siinä on siis käytännössä kaikki kohteet joita havaitsin syksyn 2006 aikana. Määrällisesti siis melko vähän mutta itse olen melko tyytyväinen kuitenkin. Keväällä jos olen yhtä tuottelias, niin koko kausi on ollut suorastaan erinomainen.
Mikko Salokannel

Iiro Sairanen

Se mitä joskus täällä lupasin ei tainnut toteutua...en edes muista mitä täällä esitetyllä listalla oli. Sen sijaan tuli havaittua vähän kaikkea sieltä täältä, tarkemmat havaintosuunnitelmat löin lukkoon vasta hiukan ennen havaintopaikalle suunnistamista. Kohteina pääasiassa galaksit, toki mukana kaikkea muutakin.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

MakeT

Mulla meni koko syksy kahta päätyötä tehdessä yhtäaikaa, joten havainnot jäi tekemättä. Nyt tilanne sentään normalisoituu, joten odotan kevään havaintoja innolla. Olinkin jo viikon 4 Kanarialla uutta putkea testaamassa. Säät kuitenkin olivat huonot kaikkina neljänä yönä, kun pääsin ylös. Yläpilveä ja kovaa tulta.

Celest1al Sphere

Tällaisia piti havaita, tähdellä merkittyjä havaitsin:

IC 5146
NGC 1275
Sh2-155
NGC 7479*
NGC 7814*
NGC 7331*
Hickson 92(Stephan's quintet)*
IC 342* (ei piirrosta, kunhan katselin)
IC 1613

Seuraavat enemmän tai vähemmän kiikarikohteita:

NGC 1499(Kalifornia nebula)
NGC 7000(N-America nebula)*