vdB 15 Kirahvissa

Aloittaja Nurinniska Observatory, 02.12.2010, 22:47:25

« edellinen - seuraava »

Murtsi

Samulilla oikein makoisa kuva kohteesta  :cool:

Itsekin kuvasin kohdetta samoihin aikoihin. Kuvassa on noin 15 tunnin verran valotuksia LRGB suotimilla kuvattuna. Tämän kaltaisten kohteiden käsittely on todellakin hankalaa, koska kuvassa on suuret kirkkauserot ja niiden yhteensovittaminen tuottaa hankaluuksia, ettei kuvasta tule kovin luonnottoman näköistä. Olen eri mieltä Samulin kanssa kohteen näyttävyydestä, mielestäni tällaiset hankalasti käsiteltävät kohteet ovat nimenomaan kiinnostavimpia, koska näihin joutuu todella panostamaan, että saa kohteen erottumaan taustastaan.

Tarkemmat tekniset tiedot löytyvät astrobinistä. Laitoin jotain juttua myös taivaanvahtiinkin https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/79709


Timpe

Toinen vdB Murtsilta samaan aikaan eli tässä oli selitys miksi miehestä ei ole kuulunut syksyn mittaan mitään tähtikuvausrintamalta!
Olen miettinyt eilisestä mitä sanoisin tästä, kun tämä ei suinkaan ole huono kuva ja tämä oli kenties ajateltu kuvaajan ykkösjulkaisuksi tuon vdB 152:n sijasta naapuriketjussa (ja nyt se vdB 152 naapuriaihe saa kaikki kommentit, höh?).
Mutta jokin tuossa tökki minulla vastaan ts. tekisin pientä säätöä mustapisteen kanssa ja jos/kun kuva-alalla himmeät sumut täyttävät kuva-alan, niin ei kai niiden tulisi samentaa myös sumun edessä näkyviä tähtiä? Nyt kuvassa on kokonaisuudessaan päällä ikään kuin kuvaa samentava low contrast / blur-suodin, mikä vie tuosta 15 tunnin datasta saatavan kuvallisen loistokkuuden pois. Olikohan kohinanpoisto tjsp. tehnyt tuolle aiheelle nyt hallaa ts. palaisin itse takaisin käsittelyssä jonnekin puoliväliin ja tsekkaisin mitä olisi tuolle tehtävissä? Tai jos se kuva-alan kokonais-sumuisuus oli sitten Murtsin "taiteellinen näkemys"TM tästä aiheesta, niin sitten se ei tällä kertaa uponnut tälle suunnalle, vaikkei tuo olekaan mitenkään huono kuva ja ne ainekset parempaan ovat olemassa :huh:
- Timo Inkinen

Murtsi

Kiitokset rakentavasta kommentista.

Voi olla, että kuva ehkä jäi hieman vaisuksi, tällä kertaa se vain tuntui hyvältä näin, saatan joskus vielä palata aiheeseen, kunhan sattuu sopiva muutaman viikon pilvinen jakso, eikä ole mitään käsiteltävää, jäämme odottelemaan, koska tämä mahdollisesti tapahtuu...

Viime aikoina on ollut muita kiireitä, joiden takia ei ole jaksanut oikein kirjoitella tänne joka välissä, muutoinkin olen huono kynäilemään ainakaan kovin pitkiä raapustuksia. Koko ajan olen kuitenkin kuvaillut aina sään niin salliessa ja teen myös jatkossa samoin, julkaisen kuvia aina silloin tällöi, joskus käy niin, että tulee julkaistua samaan aikaan useampiakin otoksia. Tässä tapauksessa tuo vdB 152 tuli laitettua astrobiniin jo aiemmin, mutta nyt vasta laitoin tänne, oli vähän unohtunut tuon julkaiseminen foorumilla  :oops: