Saturnus 28.1.2007

Aloittaja YoKahainen, 29.01.2007, 21:34:44

« edellinen - seuraava »

YoKahainen

Tässä 28.1.2007 ohuen pilviharson läpi kuvattu Saturnus. Pakkasta oli 20 astetta ja seeing oli kohtalainen eli 3.



LKE

jarikankaanpää

Hienolta näyttää..Cassinin jako on pysynyt hyvin kurissa.  ;)
jk
Jari Kankaanpää

Make

Lainaus käyttäjältä: jarikankaanpää - 29.01.2007, 22:29:14
Hienolta näyttää..Cassinin jako on pysynyt hyvin kurissa.  ;)
jk

Joo, jälleen mahtavaa tuotantoa YoKahaiselta! Näitä kelpaa katsella!

Olisi kiva nähdä joskus pieni avi-pätkä raakadataasi. Onko siellä päin ollenkaan seeing-ongelmia  ??? Uskon, että on, mutta miten onnistut noukkimaan "samanmuotoiset" kuvat pinoamiseen? Minulla seeing-ongelmat ovat yleensä niin pahoja, että sen lisäksi, että Saturnus hyppii sinne tänne, se myös muotoutuu jatkuvasti (renkaan kulmakin vaihtelee monta astetta). Lopputuloksista tuleekin sitten aika pehmeitä. Ehkä syynä voi olla osittain myös avoimessa newton-putkessa esiintyvät virtaukset?

Tällaista minä sain viime yönä aikaiseksi:


Laitteisto: Skywatcher Skyliner 200/1200 dobson+ JS-seurantajalusta + Baader Hyperion 13mm + Sony DCR-PC1 DV-kamera.
Kuvia pinottu 500 kpl. Käsittely Registax 4.0.1.1 ja Corel PhotoPaint 11.

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

YoKahainen

Täällä on ollut pelkästään seeing-ongelmia viimeiset kuukaudet verrattuna edelliskauteen ;). Raaka-avista voin kertoa sen verran, että parhaissa saturnuskuvissani näkyy Cassini kokonaisuudessaan joka framessa. Saturnus on ehdottomasti seeing-herkin planeetta juuri tuon Cassinin vuoksi.

LKE

Timo Kantola

#4
Saturnus 28.1 klo 22:40 Newton 25cmF7 Punaisessa valossa, tällä kaudella keskimääräinen keli , aikaisempiin vuosiin verrattuna keli oli keskimääräistä surkeampi.  1300 kuvasta löyty 171 pinottavaksi kelpaavaa  >:(

Kuinkahan päin kannattais Saturnus esittää, mulla kuvat yleensä niin että pohjoinen on ylhäällä..


Edit: käänsin kuvan, niin on samoinpäin kuin muillakin...
Timo Kantola

YoKahainen

En viitsi Saturnusta käännellä, se on ihan kiva noin. Tässä vielä toinen samasta sessiosta.



LKE.

jarikankaanpää

Hieno kuva Timppa.
Tänä talvena on tosiaan olleet surkeat kelit.
Kirkasta, mutta levotonta ilmamassojen vääntyilyä jolloin on vaikeaa saada
symmetrisiä ruutuja.Minä suosin pohjoista ylös, mutta jos vertailua suorittaa
muihin kuviin, niin onhan se luontevaa kääntää ne samoin päin. ALPO ja
muut Wiralliset auktoriteetit suosivat perinteistä etelä ylhäällä linjaa.

jari 
Jari Kankaanpää