Kaukoputken rakennus

Aloittaja Page96, 06.11.2010, 17:00:08

« edellinen - seuraava »

Page96

Hei!
rakennan 15cm peilikaukoputkea, mutta peilin kiilloitusvaiheessa en laittanut pien päälle tarpeeksi ceriumoksidia, ja peiliin jäi piestä jälkiä, jotka eivät suostu lähtemään millään :(. Olisiko jollain vinkkiä, miten kyseiset jäljet saisi irtoamaan.
kovalla esineellä raaputtamalla varmaan lähtisi, mutta en halua peiliin naarmuja...
Pikaisia vastauksia, kitos!

Timo Kantola

Miustan että olisi joskus käynyt itsellenikin vastaavaa. Tuikassa on ! Tästä on jo yli parikymmentä vuotta, mutta sellainen muistikuva on jotta ruokaöljynkanssa turasin pien pois..
Oliskohan apuja autokemikaaleista ? Autoille löytyy aineita joilla saa pien pois maalipinnoilta ??

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=pien+poisto+maalipinnalta&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Timo Kantola

Page96

Täytyypä koittaa, jos lähtisi ruokaöljyllä. Olen koittanut myös todella kuumaa vettä, mutta eipä lähde, kuin ihan vähän :tongue:

Kaizu

Jos peiliaihio on ikkunalasia, kannattaa kuuman veden kanssa olla varovainen. Paksu kiekko voi hajota lämpöshokkiin. Pikeen todennäköisesti tehoaa pudistettu bensiini (sytytinbensiini) ja sen rasvat voi sitten puhdistaa spriillä ja vedellä.
Joskus olen vastaavia jäämiä pessyt työkaluista CRC:llä (joka on suurelta osin petrolia).

Kaizu
Kai Forssen

Page96

Juu... koitin tuota ruokaöljyä, mutta piki vain pysyy  :sad:
tätyy kokeilla seuraavaksi sytytysbensiiniä tai crc:tä
toivottavasti piki lähtee...

Nurinniska Observatory

Kokeile asetonia tai ksyleeniä.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Page96

#6
Kokeilin juuri autonhoidossa käytettävää erittäin vahvaa puhdistausainetta, mutta ei lähtenyt :huh: , sama tulos crc:tä vastaavalla aineella.
pikeä on siis peilissä niin ohut kerros, että sen huomaa helposti vain, jos valo heijastuu peiliin. Pikeä on kuitenkin sen verran paljon, että, kun yrittää kiillottaa, niin piki tökkii vastaan, ja kerää ceriumoksidia kerrokseksi pien päälle.
Täytynee koittaa tuota asetonia...
Muita vinkkejä???
voiko saada pikeä pois vähän tavallisemmilla aineilla? Meinaan, kun huomenna on kaikki rautakaupat ym. kiinni, ja ei satu olemaan talossa asetonia tai ksyleeniä

Meade-mad

Kynsilakanpoistoaine on asetonia ja öljyä. Tuota luulisi saavan vaikka pyhäpäivänä hyvin varustellulta bensiiniasemalta, josta autotarvikkeita on turha etsiä.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Page96

No, parempi niin  :grin: pääsee ehkäpä piankin jatkamaan projektia. Kiitoksia neuvosta

Wezen

Hei,

Paras ja muuten melko harmiton ja tavallinen liuotin pien poistoon on mineraalitärpätti. Älä hankaa, liotat tärpätillä ja pyyhit pois.

Ekassa prässissä ja etenkin nk. kuumaprässissä muutenkin olen sivellyt peilin pinnan glyserolilla ja pien ceriumoksidilla, ei tartu.

Pikeä nyt näissä hommissa joutuu joskus muutenkin vika paikkaan ja tärpättiä tarvitaan useinkin. Jos tarttee poistaa isompi määrä pikeä ja kappaleen, jossa se on kiinni, voi laittaa pakastimeen, lähtee kylmässä haurastunut piki koputtelemalla ja lohkomalla helposti irti.

Terveisin Antti
An tti Veit ola

Timpe

Myös huoltikselta autovahojen vierestä löytyvä liuotinpesu saattaisi olla hyvä pienpoistoaine. Olen kerran jynssännyt tuolla tuoreesta asfaltista noussutta pikeä auton maalipinnasta hyvällä menestyksellä.
- Timo Inkinen

tidzu

When in doubt, aqua regia.  :evil:
Tino L.

Page96

Juu, isompia pikikappaleita olen saanut irti pakastamalla. Nyt pikeä tuli peiliin kuitenkin itse kiilloitusvaiheessa, kun ei ollut tarpeeksi ceriumoksidia, jäi pikeen ruskeita jälkiä. koitin jo, kun nurkista löytyi asetonia, mutta eipä irronnut. Jostain löytyi myös ksyleeniä, mutta eipä auttanut tämäkään :huh:.
Jos tärpätillä saa tällaisia erittäin tiukkoja pikiongelmia, niin täytyy kyllä pistää mieleen.

allar

Minä olen ainakin selvinnyt toistaiseksi vain mineraalitärpätillä ja pakastimella.
Allar Saviauk

pepa

Auton jarruneste on kans oivaa myrkkyä maalin poistoon. Lokasuojasta lähti maali muutamassa sekunnissa ku loiskahti.  :undecided:
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.