Club Nebula Ylivieskan seutu

Aloittaja Mediootti, 05.11.2010, 11:16:02

« edellinen - seuraava »

Mediootti

Hiljattain käydyn tähtitieteen peruskurssin jälkimainingeissa ajattelin kartoittaa, josko astronomiasta kiinnostuneita löytyisi lähiympäristöstä enemmänkin? Mitäs jos lyötäisiin päämme yhteen ja nähtäisiin tähtiä oikein porukalla? Tähtien ja planeettojen tarkkailu sekä yötaivaan kohteiden valokuvaus tuntuu ainakin omassa tuttavapiirissä kiinnostavan monia. Havainnointiin sopivia välineistöäkin tuntuu löytyvän monesta kodista, mutta luultavasti moni muukin kuin minä kaipaisi opastusta ja tukea niiden käytössä.

Älkää säikähtäkö tuota "Ylivieskan ympäristöstä" -määritelmää. Itse asun Ylivieskassa ja pystyn tarvittaessa järjestämään kokoontumistilat täältä, mutta yhtä hyvin olen valmis ajamaan vaikkapa Kannukseen tai Haapavedelle. Katsotaan mistä ilmansuunnista väkeä ilmaantuu ja mietitään sitten, missä olisi järkevintä kokoontua. Ja kun saadaan asiasta kiinnostunutta porukkaa kasaan, mietitään sitten miten edetä. Yksi vaihtoehto on perustaa yhdistys, mutkattomampi tapa on toimia kerhona. Itsestäni ei ole vetämään yhdistystä, mutta mielelläni olen sellaisessa mukana.

Mikäli astronomian harrastaminen porukalla kiinnostaa, pistäkää viestiä tähän ketjuun tai suoraan sähköpostilla minulle. Tai käykää liittymässä Facebookissa saman asian ympärille perustettuun sivuun, jossa on tällä hetkellä (5.11.2010) mukavat 33 jäsentä. Löytyy FB:n searchilla nimellä "Löytyykö Ylivieskan ympäristöstä astronomiasta kiinnostuneita?"

Terveisin,

Mika Pajala
Ylivieska

mika@kultakorva.net
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

Aaku

#1
Hei Mika

Ilmoittaudun porukkaan.
Monesti kaipaan samanhenkistä seuraa, kun yksinään puurran pimeässä tähtitaivaan alla ja tuskailen erilaisten ongelmien kanssa.
Olisi todella mukavaa lyöttäytyä yhteen tämän hienon harrastuksen parissa, toivottavasti porukkaa löytyy enemmänkin.
Niin, ja asuinpaikka myös minulla Ylivieska (ollaan kyllä jo aiemmin tuttuja).

Terveisin
Aaku

Brucelee

Mukana ollaan ja yksi työkaveri myös melko varmasti!

Tervein,

Mikko A Niemi
Kannus

Mediootti

Hienoa, Aatos ja Mikko! Yllättävän monella wanhalla tutulla tuntuu olevan kaukoputken näköinen luuranko kaapissa... ;)

t. Mika
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

Brucelee

Tarkemmin sanottuna takaterassilla...

Puoliso pakotti viemään putken pois olohuoneesta. Minun mielestäni Skywatcherin metallinhohtoinen Black Diamond sekä rosterijalusta sopivat hyvin Artekin seebrakuvioidun nojatuolin viereen. Ihmetyttää tuo naisnäkökulma ja minä olen sentään perheessä se, joka on saanut arkkitehtonisen koulutuksen :realmad:

Mediootti

Käsittämätöntä! Naiset eivät aina oikein ymmärrä näitä sisustusasioita....  :rolleyes:
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

Mediootti

Perustava kokous la 22.1.2011

Ylivieskan ammattiopistolla (Kuusitie 6) pidetään lauantaina 22.1. klo 14.00 alkaen kaikille asiasta kiinnostuneille avoin kokous, jonka tavoitteena on alueen oman astronomiakerhon tai –yhdistyksen perustaminen ja tähtiharrastustoiminnan aktivoiminen jokilaaksojen alueella.

Tilausuudessa esitellään pienenä alustuksena monipuolisen harrastuksen eri puolia; havainnointia, tietokonesovelluksia astronomian apuna sekä tähtitaivaan valokuvausta.

Tervetuloa kaikki tähtitaivaan toljottamisesta kiinnostuneet!



Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

Jarska

Hei.

Hieno nähdä että asiat ovat edenneet jo näinkin pitkälle. Jos viikonlopun aikataulu antaa periksi niin tulen käymään paikan päällä.

Terv.
Jari Ylioja
Haapavesi

Mediootti

Morjens Jari,

Hienoa jos pääsisit tulemaan! Suurin osa porukasta - minä mukaan lukien - on aika lailla alkutaipaalella tähtiharrastuksessa ja erityisesti tähtivalokuvauksessa, joten olisi tosi hienoa että saataisiin kokeneempaakin väkeä mukaan. Aika moni varsinkin Facebookin kautta mukaan ilmoittautuneesta - ja taas minä mukaan lukien - on lähestynyt astronomiaa valokuvauksen kautta.


t. Mika
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

Mediootti

Muurasimme lauantaina 22.1. peruskiven omalle kerholle - siinä muodossa siis ainakin aloitetaan toiminta. Mikäli toiminta vakiintuu ja innokkaita yhdistystoimijoita jostain ilmaantuu, niin katsotaan myöhemmin uudelleen.

Kerhomme kokoontuu seuraavan kerran Ylivieskan ammattiopistolla (Kuusitie 6 Ylivieska) tiistaina 1.2. klo 18 alkaen. Tervetuloa mukaan!

Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

Mediootti

Kuukausikokous Ylivieskan ammattiopistolla (Kuusitie 6) tiistaina 1.3. klo 18. Kaikki kynnelle kykenevät mukaan! 
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

Mediootti

Seuraava kuukausikokous pidetään Ylivieskan ammattiopistolla (Kuusitie 6 Ylivieska) MAANANTAINA 4.4. klo 18. Jatkossa kuukausikokoukset pidetään aina kuukauden ensimmäisenä maanantai-iltana, joka tuntui jäsenistölle sopivan tiistaita paremmin. Lämpimästi tervetuloa!

t. Mika
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Mediootti - 20.01.2011, 11:44:27
Ylivieskan ammattiopistolla (Kuusitie 6) pidetään lauantaina 22.1. klo 14.00 alkaen kaikille asiasta kiinnostuneille avoin kokous, jonka tavoitteena on alueen oman astronomiakerhon tai –yhdistyksen perustaminen ja tähtiharrastustoiminnan aktivoiminen jokilaaksojen alueella.
Tilausuudessa esitellään pienenä alustuksena monipuolisen harrastuksen eri puolia; havainnointia, tietokonesovelluksia astronomian apuna sekä tähtitaivaan valokuvausta. Tervetuloa kaikki tähtitaivaan toljottamisesta kiinnostuneet!

Tiedättekö, että Ylivieskan seudulla on takavuosina vaikuttanut Pohjanmaan tähtitieteellinen
yhdistys.  Sen toiminnasta ei ole kuulunut tietoja vuosikausiin, mutta jotain yhdistyksen
jäämistöä saattaisi löytyä, jos vähän kaiveltaisiin vanhoja yhteystietoja.

Kertokaapa toiminnasta Ursankin suuntaan.  Ursa tarjoaa erinäisiä palveluja, tietoa ja yhteistyötä
paikallisten toimijoiden suuntaan.  Ei tarvitse olla rekisteröity yhdistys.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Mediootti

Hei,

Pohjanmaan tähtitieteellisen yhdistyksen puuhamiehet ovat muuttaneet ilmeisesti jo kauan sitten pois Ylivieskasta. Kokouksissamme on käynyt parisenkymmentä eri ihmistä, mutta ilmeisesti kukaan heistä ei ole ollut tuon vanhan yhdistyksen toiminnassa mukana, joten jäljet taitavat olla jo vähän kylmät.

Uusi kerhomme on vielä nimetön, mutta tosiaan varsin mukaavasti on porukkaa saatu liikkeelle. Ensi maanantaina on kerhon neljäs kokous, eli alkumetreillä vasta ollaan. Toistaiseksi kysymys on ollut lähinnä yhteisestä harrastuksesta keskustelemisesta ja toiminnan muotojen etsiskelystä. Valokuvaus yhdistää suurta osaa jäsenistöstä ja yhteiset kuvaus- ja havainnointiretket ovat varmasti merkittävä osa toimintaamme tulevaisuudessa. Porukassa on sopiva kombinaatio kokeneita astrokuvaajia, kuvankäsittelyn ammattilaisia sekä itseni kaltaisia innokkaita aloittelijoita, joten tietoa ja kokemuksia päästään jakamaan suuntaan ja toiseen.

Mika Pajala
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita

Mediootti

Kevään viimeinen kuukausikokous pidetään Ylivieskan ammattiopistolla (Kuusitie 6 Ylivieska) MAANANTAINA 2.5. klo 18. Kevään aikana kokouksissa on käynyt yhteensä yli 20 henkeä, mikä on kova lukema uudelle klubille! Maanantaina kaikki mukaan, uudet ja wanhat!
Mika Pajala, Ylivieska - Nikon D610 + erinäisiä kakkuloita