Hiljattain käydyn tähtitieteen peruskurssin jälkimainingeissa ajattelin kartoittaa, josko astronomiasta kiinnostuneita löytyisi lähiympäristöstä enemmänkin? Mitäs jos lyötäisiin päämme yhteen ja nähtäisiin tähtiä oikein porukalla? Tähtien ja planeettojen tarkkailu sekä yötaivaan kohteiden valokuvaus tuntuu ainakin omassa tuttavapiirissä kiinnostavan monia. Havainnointiin sopivia välineistöäkin tuntuu löytyvän monesta kodista, mutta luultavasti moni muukin kuin minä kaipaisi opastusta ja tukea niiden käytössä.
Älkää säikähtäkö tuota "Ylivieskan ympäristöstä" -määritelmää. Itse asun Ylivieskassa ja pystyn tarvittaessa järjestämään kokoontumistilat täältä, mutta yhtä hyvin olen valmis ajamaan vaikkapa Kannukseen tai Haapavedelle. Katsotaan mistä ilmansuunnista väkeä ilmaantuu ja mietitään sitten, missä olisi järkevintä kokoontua. Ja kun saadaan asiasta kiinnostunutta porukkaa kasaan, mietitään sitten miten edetä. Yksi vaihtoehto on perustaa yhdistys, mutkattomampi tapa on toimia kerhona. Itsestäni ei ole vetämään yhdistystä, mutta mielelläni olen sellaisessa mukana.
Mikäli astronomian harrastaminen porukalla kiinnostaa, pistäkää viestiä tähän ketjuun tai suoraan sähköpostilla minulle. Tai käykää liittymässä Facebookissa saman asian ympärille perustettuun sivuun, jossa on tällä hetkellä (5.11.2010) mukavat 33 jäsentä. Löytyy FB:n searchilla nimellä "Löytyykö Ylivieskan ympäristöstä astronomiasta kiinnostuneita?"
Terveisin,
Mika Pajala
Ylivieska
mika@kultakorva.net