Akku laatikko rakenteilla

Aloittaja Pietari, 04.11.2010, 00:28:59

« edellinen - seuraava »

Pietari

Nyt alkaa käymään 2,6 ampeeritunnin porakoneen akku liian pieneksi. Tarkoituksena olisi rakentaa ruohonleikkurin akusta virranlähde tietokoneelle, jalustalle, kameralle ja usb hubille. Kaikkien laitteiden yhteiskulutukseksi tulee noin 7,5 ampeeria, mutta tietokone ja jalusta eivät vaadi läheskään koko aikaa samaan virran kulutusta. Akku on 12 voltti ja siinä on 10 tai 15 amppeeri tuntia, enpä ole vielä irrottanut ruohonleikkurista. Laatikkoon tulee ainakin sulakkeet, entä olisiko tarpeellinen ylijännite suoja? Ulostuloiksi tulee 3 kpl 12 voltia ja 2 kpl 5 voltia, olisiko viellä muita tarpeelisia ulostuloja?

Meade-mad

Jos päätät ostaa valmiin akkukotelon niin vaoituksena - omasta kokemuksesta viisastuneena - myynnissä on akkukoteloita, jotka eivät kestä kolhuja pakkasessa. Oma koteloni oli veneeseen tarkoitettu ja sen pohja halkesi pakkasella, vaikka sitä ei kuormitettu millään muulla tavalla kuin akun omalla painolla. Nesteakkua turvalllisempi vaihtoehto on geeliakku. Se ei sotke paikkoja vaikka kotelo ei olisi aivan tiivis.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 04.11.2010, 00:28:59
Ulostuloiksi tulee 3 kpl 12 voltia ja 2 kpl 5 voltia, olisiko viellä muita tarpeelisia ulostuloja?

Sinullahan on Canonin pokkari, joten kannattaisiko sille ottaa käyttövirta myös sieltä? Minä tein juuri LM317T regulaattorilla omalle pokkarille 3,15V jännitesyötön, tosin käytän siinä 6V syöttöjännitettä (oma pikkuakku) koska turhan paljon häviötä menee lämmityksen puolelle.

Ehkäpä kannattaisi myös harkita rakentaa talveksi koko setti styrox-laatikkoon? Kun säilyttää ja laitailee paketin sisätiloissa ennen pakkaseen menemistä, ja sisällyttää samaan tilaan myös jännitesäätimet, pysyy akun kesto optimaalisena. Pakkanen ei pääse ihan heti hyydyttämään akkua kun lämmitys on sisältä päin. Näin aion itse tulevana talvena asian hoitaa. Lisäksi, minulla on 2 x 4mm2 johtoa 50 metriä, ja jakopurkki tolpan päässä niihin tapauksiin kun en halua viedä akkuja kallion päälle, vaan jätän ne autoon lämpimään.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Pietari

Tuolle canonin pokkarille virransyöttä onkin hyvä idea. Paljonko canonin pokkari vie virtaa? Jos olisi siinä 0.5 amppeerin paikkeilla niin tää saattaisi olla sopia regulaattori: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1014_1822&products_id=3062

Laatikon teen ehkä puusta ja tuo eristäminen styroksilla voisi olla hyvä idea.

GaryP

Varmasti sopiva jännite, muistelen jonkun maininneen että se (Canon) toimii hieman korkeammallakin, mutta aliijännitteelle oma A570is on todella herkkä. Kokeilin mm. ottaa tuolle omalle LM317 reguloinnille sähköä tuollaisesta virtapakista jossa on useampi lähtö. Tuuppasin kokeeksi 4,5V, 6V, sekä 9V lähtöihin, mutta jostain syystä niissä on rajoitettu virtaa niin rajusti että Canon nyykähti jokaisessa pisteessä. Kun otin 6V tai 12V akusta suoraan, kamera toimii nätisti kun jännite pysyy tasaisena, eli ei kannata ottaa toisesta alennetusta jännistepisteesta kuin pienivirtaiseen käyttöön.

Riittääkö LM2937:n 500mA kameralle mm. käynnistyshetkellä sekä rajuimmissa prosessoinneissa? Tulee äkkiä jännitteenlasku joka ei ole kameran mieleen, 500mA on kuitenkin aika pieni virta.

LM317 on siitä mukava että se on portaattomasti säädettävä varsin laajalle alueelle, ja antaa virtaakin 1.5A, huono puoli tosiaan on sitten lämmöntuotto kun käytetään turhan korkeaa syöttöjännitettä, ja pamautetaan kuormaa perään. Tuossa piirissä on muistaakseni sisäänrakennettu suoja lämmön noustessa, mutta kokonaisuushan pitää huomioida ja optimoida käytön mukaan. Talvellahan, kuten sanoin, sen hukkalämpö kyllä menee hyötykäyttöön siellä akun kotelossa.

Joku voisi kertoa viisaimman tavan rakentaa koko setti. Onko vaihtoehtoisia, käyttökelpoisempia, vähemmän hukkalämpöä tuottavia ratkaisuja olemassa? Olenko ainoa joka laittaisi 6V erillisakun tuota varten?

Tässä linkki datalehteen LM317:n osalta.
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/L/M/3/1/LM317.shtml


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Hakkurilla hyötysuhde on huomattavasti parempi.
Pokkarikin ottaa käynnistyessään aika paljon virtaa mm. salaman lataamiseen. Hetkellisesti voi ampeerikin ylittyä ja jännitenotkahdus aiheuttaa ilmoituksen loppumaisillaan olevista pattereista. Näyttö vie myös virtaa. Vanhoissa kameroissa näyttö pitää erikseen komentaa päälle, muutoin se on virtaa säästämässä pois päältä.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 04.11.2010, 12:49:11
Hakkurilla hyötysuhde on huomattavasti parempi.
Pokkarikin ottaa käynnistyessään aika paljon virtaa mm. salaman lataamiseen. Hetkellisesti voi ampeerikin ylittyä ja jännitenotkahdus aiheuttaa ilmoituksen loppumaisillaan olevista pattereista. Näyttö vie myös virtaa. Vanhoissa kameroissa näyttö pitää erikseen komentaa päälle, muutoin se on virtaa säästämässä pois päältä.

Kaizu

Hakkurit ovat varmasti paras ratkaisu, mutta jotenkin luotaantyöntäviä monimutkaisuutensa vuoksi. Onko sinulla hyviä yksinkertaisia kytkentöjä tiedossa? Mielelläni tuonkin asian haluaisin tutummaksi.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

mickut

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 04.11.2010, 13:14:51
Hakkurit ovat varmasti paras ratkaisu, mutta jotenkin luotaantyöntäviä monimutkaisuutensa vuoksi. Onko sinulla hyviä yksinkertaisia kytkentöjä tiedossa? Mielelläni tuonkin asian haluaisin tutummaksi.

Sopivasti EEVBlogisa Dave esitteli juuri matematiikkaa siitä kuinka helppoa DC-DC hakkurin tekeminen oikeasti on.

Lyijyakkua valitessa kannattaa Suomen oloissa huomioida akusta saatavien amppeerituntien määrän raju väheneminen lämpötilan funktiona, 30 asteen pakkasella lyijyakusta saa vain murto-osan ulos sen varastoimasta energiasta, ja voi olla jopa kannattavaa käyttää osa sähköstä hyvin eristetyn akkuboksin (ja akun) lämmittämiseen termostaattiohjattuna. Lyijyakkujen energiananto tippuu karkeasti noin 10% per jokainen 10 astetta suhteessa 25C "optimilämpötilaan".

-Antti

GaryP

Voi hemmetti! Onpas jäänyt tuokin helppo reitti kokonaan käyttämättä! Kiitos linkistä!

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 04.11.2010, 13:14:51
Hakkurit ovat varmasti paras ratkaisu, mutta jotenkin luotaantyöntäviä monimutkaisuutensa vuoksi. Onko sinulla hyviä yksinkertaisia kytkentöjä tiedossa? Mielelläni tuonkin asian haluaisin tutummaksi.

Kari

Googlella löytyy pdf-datasheetit vaikkapa LM3524 tai TL497 piireistä. Datasheeteissa on myös esimerkkikytkentöjä.
Jos haluat paljon lukemista, googlaa "switching regulator" tai "switching power supply". Saat hillittömästi kaavioita ja datalehtiä sekä muutaman mainoksen jotka kertovat ettei näitä kannata tehdä itse kun voi ostaa valmiin Kiinasta.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Juttuhan on monesti niin, että kun tarvitset jotain, kello on niin paljon ettei kukaan palvele, joten komponentti on oltava hyllyssä ja nopesati käyttöön otettavissa. Tämän vuoksi "väliaikaiset" kytkennät ovat muuttuneet pysyviksi, ja samanlaisia tulee viljeltyjä tarvittaessa aina lisää. Tämä aihe kyllä muutti näkemyksen ainakin tältä osin, ja mikäs estää käyttämästä noita nokia latureita jatkossa kun tarvitsee nopeasti taas lisäsähköä pieniin tarpeisiin. Täytyy vähänä tutkiskella minkä verran niissä on joustavuutta jos pitäisi vähän vaikkapa säätää ulostulotasoa.


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

jussi_k_kojootti

#11
Minulla syntyi tänään seuraavanlainen kokoonpano vanhan mikroskoopin säilytys-/kuljetuslaatikosta ja bilteman 12Ah geeliakusta.

Ensimmäisessä kuvassa itse kotelo ulkoapäin.  Kantokahva on kätevä, ja geeliakkuahan pitäisi kärsiä kallistella.

Toisessa kurkistus sisälle, virtajohdot siististi pakattuna.  Kuvien oton jälkeen totesin kyllä että sytkäreitä ei tarvitse irrottaa, piuhat saa nätisti akun laidoille talteen muutenkin.  Akun sai oikein jämptisti paikalleen kotelossa valmiiksi olleilla siipiruuveilla ja pohjasta irroitetulla puunpalalla, joilla alunperin on lukittu mikroskooppi koteloon paikalleen.  Kiinni ruuvatut akkukengät ja heti akun vasemmalla puolella, puunpalan päällä näkyvä johto ovat laturia varten.

Viimeisessä kuvassa systeemi käyttövalmiina.  Sytkärihaaroitin on kiinni akussa hauenleuoilla.  Laturia ei ole tarkoitus käyttää havaintojen aikana (parvekeobservatorioon ei saa verkkovirtaa muuten kuin ovea raollaan pitämällä -- pakkasten saavuttua hallitus ei tästä edes neuvottele :kiss:), mutta kenttäkäytössä sekin tarpeen vaatiessa onnistuu esim. autosta invertterillä sähköä tuhlaamalla.  Edit: vai tietääkö joku että käynnistyskaapelitkin toimii?  Olen paranoidi akkujen kanssa, ja näin pieni geeliakku oli erityisen herkkä latausjännitteelle ja -virralle, kosahtaako se jos kytkee 40-60Ah lyijyakkuun?

Virrat systeemistä saa guide-kameralle, läppärille ja jalustalle, yhteensä näiden maksimikulutus on jossain 6A tienoilla, käytännössä vain guide-kamera taitaa vetää tasaista 1A:ta.  Laitejohtoihin täytynee vielä järjestää regulointi, erityisesti guide-kamera on tosi kranttu, ei suostunut ollenkaan toimimaan suoraan akusta (speksit 12V/1A reguloitu, toimii kyllä sp-elektroniikan halvalla AC/DC-muuntajalla).  Jalustaa olen tällä akulla jo parina iltana käyttänyt eikä toiminnassa ole ollut muita ongelmia kuin moottoreiden säälittävä ääni ja vähän oudot äkkijarrutukset gotossa -- goton tarkkuus ei tästä kuitenkaan ole kärsinyt.

Styroksia vielä pohjaan ja akun ympärille ja ehkä se ois siinä.  Hintaa kertyi kaikkineen ehkä pari-kolmekymppiä vähemmän kuin SkyWatcherin 17Ah powertankille saksasta tilattuna eikä laatu/luotettavuus varmastikaan ole yhtä hyvä, joten tässä mielessä hommassa ei ollut paljonkaan järkeä.  Pari viikoa sitten vaan iski äkkihulluus taivaan yhtäkkiä illansuussa selkiinnyttyä, ja luulin tarvitsevani astro-akkua heti eikä viides päivä ja tähän sitä sitten päädyttiin.  Tietenkään taivas ei tuolloin pysynyt kirkkaana edes siihen asti että akku oli parvekkeella asti  :rotfl:

jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

vesa k

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 05.11.2010, 00:36:39
Virrat systeemistä saa guide-kameralle, läppärille ja jalustalle, yhteensä näiden maksimikulutus on jossain 6A tienoilla, käytännössä vain guide-kamera taitaa vetää tasaista 1A:ta.  Laitejohtoihin täytynee vielä järjestää regulointi, erityisesti guide-kamera on tosi kranttu, ei suostunut ollenkaan toimimaan suoraan akusta (speksit 12V/1A reguloitu, toimii kyllä sp-elektroniikan halvalla AC/DC-muuntajalla).  Jalustaa olen tällä akulla jo parina iltana käyttänyt eikä toiminnassa ole ollut muita ongelmia kuin moottoreiden säälittävä ääni ja vähän oudot äkkijarrutukset gotossa -- goton tarkkuus ei tästä kuitenkaan ole kärsinyt.

Tuli mieleen, että oletko käyttänyt vain akusta vai onko myös lataus ollut päällä ?
Laturit antavat aika huonolaatuista sähköä.
Itselläni oli ongelmia laturisähkön kanssa.
Olisi mielenkiintoista tutkia hieman sähköjen laatua. Eipä vaan omista oskilloskooppia.

vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Una

Nuo Sky-watcherin ja Celestronin Powertankit taitaa sisältää jonkun verran astro-lisää. Esimerkiksi Motonet myy vastaavaa kapistusta starttibuusterina (Jumpstart apukäynnistin 12V/300A, tuotenumero 45-5536) alta 70 euron hintaan. Siitäkin löytyy tupakansytytinlähtö, valo, 17Ah akku sekä varaustilan ilmaisin. Sivujen mukaan joku kampanjahintakin sillä nyt.

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 05.11.2010, 01:25:02
Tuli mieleen, että oletko käyttänyt vain akusta vai onko myös lataus ollut päällä ?

Joo, suoraan akusta ilman laturia on virtaa otettu.

Totta puhuen olen vielä vähän ihmeissäni tuon akun, tai laturin, kanssa.  Sen ymmärrän että tyhjästä tai ainakin puolityhjästä täyteen lataaminen vie aikaa, latausvirta noin pienelle akulle on 0.8A.   Mutta vaikka akussa ei olisi täyteen lataamisen jälkeen käytetty mitään kuormaa sanokaamme esimerkiksi vuorokauteen, ja jos sen sitten kytkee laturiin niin saattaa mukisematta latailla 3-4h ennenkuin laturin valot ilmoittaa että valmista tuli.  Ehkä kuitenkin tämä "täyden" akun latausaika on parissa viikossa vähän lyhentynyt.  Siis käyttäytyy vähän niinkuin kännykkäakut.  Onkohan tämä normaalia?
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/