Laskukaavat

Aloittaja rintape, 29.10.2010, 09:42:25

« edellinen - seuraava »

rintape

Saisiko foorumille erilaisia laskukaavoja jotenkin kootusti yhteen nippuun? Esim. osio, johon vain ylläpitäjät voivat lisätä kaavoja ja jossa ei niistä voi edes keskustella, että pysyvät nätisti nipussa ja hallinnassa. Jos sellainen on mahdollista. Itse olen silloin tällöin törmännyt täällä hyödyllisiin kaavoihin, mutta niiden uudelleen etsiminen on aika epätoivoista.

Ihan alkaen perusjutuista, esim. suurennussuhteen laskeminen. Itse kaipailisin kaavoja nimenomaan harrastusvälineisiin liittyen (kaukoputket, okulaarit, kuvausvälineet jne.), ei ehkä niinkään fysiikan kaavoja tyyliin E=mc toiseen. Mutta jos niille on kysyntää niin miksi ei. Minulle tuosta ainakin olisi joskus iso apu, ehkä joillekin muillekin.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Jutte

Harmi kun Ursan matematiikka ja tietotekniikkajaoston toiminta on hiipunut. Nämä peruskaavat kuuluisivat ihan luonnostaan sinne.
Netistä löytyy kyllä paljon tietoa ja esim:
http://www.dmoz.org/Science/Astronomy/Amateur/
sisältää valtavan määrän ohjelmia erilaisiin tarpeisiin ja kenties myös valmiita laskukoneita.
J-P
J-P Teitto

Toni

Kannattaa varmaan kirjoittaa kaavat ensin jossain muussa ohjelmassa ja esittää ne foorumilla kuvamuodossa. Jos ala- ja yläindeksit ovat miten sattuu, näyttää rumalta eikä anna kauhean uskottavaa vaikutelmaa. Jos etsitään parasta tapaa kirjoittaa matemaattista tekstiä, niin TeX/LaTeX on tietty ihan lyömätön.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

Aridif

Lainaus käyttäjältä: Jutte - 29.10.2010, 10:41:16
Harmi kun Ursan matematiikka ja tietotekniikkajaoston toiminta on hiipunut. Nämä peruskaavat kuuluisivat ihan luonnostaan sinne.

Matemaatiikka- ja tietotekniikkajaosto on keskittynyt viime vuosina pitkälti ilmaistietokoneohjelmien esittelyyn ja niiden käytön laajentamiseen Ursan kokoontumisissa, kuten Cygnuksilla ja Laitepäivillä. Nettisivujen päivittäminen on jäänyt, sen myönnän.

Jaosto on myöskin etsinyt erityisesti matematiikan osiosta kiinnostunutta henkilöä apuvetäjäksi, mutta sellaista henkilöä ei ole löytynyt.

Laiterakennuksen kaavoista saisi kyllä varmasti hyvän projektin ja mielelläni kokoan niitä esimerkiksi jaoston nettisivuille, jos keräät niitä. Myös Ursa Minoriin otetaan mielellään vastaan jaoston aihealueiden juttuja. Se on myös erinomainen kanava etsiä projekteihin osallistujia.

Mikko Suominen
MTJ
Mikko Suominen

Kaikkihan me kuljemme loassa, mutta toiset meistä katsovat tähtiin! - Oscar Wilde