HEQ-5 Sky Scan ja Celestron C-8" yhdessä

Aloittaja TuRe, 23.01.2007, 14:09:25

« edellinen - seuraava »

TuRe

Terve.
Foorumin palstoilla on arvosteltu melkoisesti Celestronin ja Meaden jalustoja kuvauksessa, mutta optiikkaa on pidetty hyvänä.
Ajattelin `isoa putkea` otsikon jalustaani, mutta isot Newtonit ovat hankalahkoja käyttää EQ-jalustassa?Celestronin putki on hiilikuitua. Se ei paljon lämpötilaeroista perusta. Lisäksi se on kevyt vain 5,5 kg. Onko putken perässä T-2 kierre, johon saa Canonin kiinni ja focus reducerit. Sopiiko siihen esim. Meaden 6,3 reduceri, jolloin 200F10:stä  tulisi sopiva järkkärille (200F6,3)?
TS mainostaa Alan Gee- kompressoria, jolla saisi putken sopivaksi ccd-kameralle (200F3,5)?
Olisin kiitollinen mielipiteistänne ja ajatukseni mielekkyydestä.
Tuomo Repo

einari

Mulla on tuollainen kokoonpano.
Kai siihen Celikaan yhtä hyvin Meaden kuin Celestronin reduceri menee (itsellä Celikan)
Alan Gee-kompressori mulle outo nimi. Täytyy tutustua. Yleensä kyllä nuo tehokkaammat kompressorit sopii vain pienmmille kennoille (=kuvankentän reunat alkaa olemaan käyttökelvottomia).
___
Tapio

PetriKe

Mulla on Meaden 8" LX200GPS-putki AP:n jalustan päällä ja hyvin käy kaikki kombinaatiot tuohon SCT-kierteeseen kiinni. Itse olen käyttänyt Meaden 3.3 ja 6.3 focal reducereita niin CCD:n kun Nikon D100 digijärkkärin kanssa. Muutamia soviterenkaitahan se vaatii ja näitä olen hankkinut Teknofokuksesta sekä Gerd Neumannilta Saksasta.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

TuRe

Kiitoksia einari ja petrike.
Petrike, olet ostanut melkoisen jalustan. Varmaan maksoi lähes auton hinnan. Onhan se äärimmäisen tarkka ja siksi miellyttävä käyttää. HEQ-5:ssa täytyy tehdä PEC-korjaukset ja katsoa, mitä valotusaikoja sillä saa aikaan. Ehkä autoguideri tarvitaan kuitenkin jatkossa pidempiin valotuksiin.  Ilman korjauksia valotusajat ovat jääneet nyt maksimissaan 30-40 s.

Tuomo Repo