Aurinkosuodattimet huomautus

Aloittaja Horus, 22.01.2007, 23:48:49

« edellinen - seuraava »

UglyPsycho

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 24.04.2012, 18:00:06
Se voi tuntua heppoisalta mutta otappa kouraan jokin pieni hukkapala ja venyttele vähän, se on yllättävän tukevaa tavaraa, mikään tuulenvire ei sitä kyllä tule rikkomaan jos et hurrikaanissa katsele.
Lähinnä pelkään sitä rähmäkäpäläistä kaukoputken käyttäjää.
Celestron C8 + CG-5GT + Canon 1100D.
http://highwaystargazer.wordpress.com/

Timo Kuhmonen

tässä ketjussa on lähinnä käyty filtterin rakenteeseen liittyviä seikkoja.

Käytännön tilanteissa kannattaa myös huomata muista kuin kaukoputken omistajasta johtuvat "odottamattomat tekijät". Esimerkkinä mainittakoon tilanne - jos joku harrastaja näyttää isommalle porukalle auringonpilkkuja, aurinkosuodattamella varustetulla putkella. Silloin kannattaa kiinnittää huomio siihen, ettei esim kukaan pääse tökkimään sormella (tai muulla tavalla) putken nokalla olevaa aurinkofiltteriä yllättäen pois paikaltaan.

tämä kannattaa varmistaa kunnollisella filtterinkiinnityksellä. Jos vastaava filtteri on putken päässä tarpeeksi korkealla maan / tasanteen pinnasta, sekin jo osaltaan estää ko tilanteen syntymistä...

KEW

Lisäksi kannattaa muistaa, ettei kalvoon saa koskea paljain käsin.
Kalvon alumiini? pinnoite syöpyy ajan mittaan sormenjälkien kohdalta.

Terv. Kaj Wikstedt

Juova

Täs vähä suotimia kattellu tohon celestronin 127 slt:hen. Mikä siihen ny oikee sit sopii ja saako näitä filttereitä suomesta?

Mitäs huomionarvoisia asioita suotimen hankinnassa kannattaa huomioida?

Pitäskö vaan tilata Ursalta astrosolar kalvoa ja askarrella itte? Se vois olla ihan hyvä vaihtoehto.

jperala

Lainaus käyttäjältä: Juova - 21.04.2019, 14:06:43
Täs vähä suotimia kattellu tohon celestronin 127 slt:hen. Mikä siihen ny oikee sit sopii ja saako näitä filttereitä suomesta?

Mitäs huomionarvoisia asioita suotimen hankinnassa kannattaa huomioida?

Pitäskö vaan tilata Ursalta astrosolar kalvoa ja askarrella itte? Se vois olla ihan hyvä vaihtoehto.

Itse ajattelin tilaille ursalta sen valmiin, olikohan 60€.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Juova

Ei vissiin tarvi olla aivan koko putken halkaisijan kokoinen suodin tossa mun celestronissa?

jperala

Lainaus käyttäjältä: Juova - 21.04.2019, 15:47:50
Ei vissiin tarvi olla aivan koko putken halkaisijan kokoinen suodin tossa mun celestronissa?

Ei tarvitse olla.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Terminaattori

Katadioptrisessa putkessa on ihan hyvä olla koko korjauslasin kokoinen suodin. Jos apupeili peittää suuren osan suodattimen läpi tulevasta valosta, kuvanlaatu jää heikoksi.

Astrosolar-kalvolla, pahvilla ja liimalla saa tehtyä hyvän ja halvan aurinkosuodattimen. Ainoana huonona puolena on se, että jos aikoo näyttää Aurinkoa ohikulkijoille, tämmöinen ei välttämättä oikein herätä luottamusta.


Toni

LainaaAstrosolar-kalvolla, pahvilla ja liimalla saa tehtyä hyvän ja halvan aurinkosuodattimen. Ainoana huonona puolena on se, että jos aikoo näyttää Aurinkoa ohikulkijoille, tämmöinen ei välttämättä oikein herätä luottamusta.

Joo tosiaan. Muistan reaktiot, kun itse olin joskus kiinnittänyt aurinkokalvon muoviämpäriin, josta oli pohja poistettu. Pahviin, teippeihin ja niitteihin perustuvia ratkaisuja on käytössä nykyisinkin.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)