Atin Härpäke Opservatorio 10 10 2010

Aloittaja tähti_ville, 10.10.2010, 15:07:46

« edellinen - seuraava »

tähti_ville

Heippa Kaikille,

Tänään se sitten iski tuo luova hulluus ja aloin tekemään jonkun sortin havaintosuojaa ja tästä se alkoi.

terveisin Antti.

DarkSide

Moi, tähänasti vaikuttaa ihan hyvältä. Teethän sitten riittävän ison härpäke-opservatoorion, että tulevatkin
tarvikkeet mahtuvat  :grin: Tilaa näyttäisi olevan ympärillä isollekin rakennukselle.

Onnea projektille.

t.Jyrki

tähti_ville

Lainaus käyttäjältä: DarkSide - 10.10.2010, 15:36:28
Tilaa näyttäisi olevan ympärillä isollekin rakennukselle.
t.Jyrki


Kiitos Jyrki,   On siinä 8 hehtaaria ympärillä tilaa jotta mahtuu kaikki tuulensuojaan ja laajennetaan sitten mettän puolelle (12 ha ),

Terveisin Antti

DarkSide

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 10.10.2010, 16:24:47
On siinä 8 hehtaaria ympärillä tilaa jotta mahtuu kaikki tuulensuojaan ja laajennetaan sitten mettän puolelle (12 ha ),
Terveisin Antti

No nyt alkaa olla miehen puhetta, niin sitä pitää   :afro:

t.Jyrki

mistral

Tosi avara tornin paikka ja ilmeisesti valosaasteettomalla paikalla, kyllä kelpaa :smiley:

Timpe

Tuosta se alkaa ja sen kookkaan SCT:n pystytys havaintokuntoon helpottuu huomattavasti. Tullaan sitten porukalla ihmettelemään helmikuussa 2011, mitä olet saanut aikaan tuon tolpan ympärille :laugh: (Onko se kaukanakin lomakodista?)
- Timo Inkinen

Murtsi

Onneksi olkoon. Jalustan suuntaukset alkavat pian olla taakse jäänyttä elämää ja kuvaamaan voi ryhtyä lyhyelläkin varoitusajalla mikä luonnollisesti lisää motivaatiota raahautua pihalle. Käsittääkseni siellä ei ollut valosaastetta juuri lainkaan mikäli muistan oikein viime talvelta. Onko tolppa kiven päällä vai peräti peruskalliossa kiinni? Kai siihen tulee jotakin tuulensuojaa tolpan ympärille?

tähti_ville

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 10.10.2010, 18:25:23
Tuosta se alkaa ja sen kookkaan SCT:n pystytys havaintokuntoon helpottuu huomattavasti. Tullaan sitten porukalla ihmettelemään helmikuussa 2011, mitä olet saanut aikaan tuon tolpan ympärille :laugh: (Onko se kaukanakin lomakodista?)

Hei Timpe,  Ei ole kuin kymmenisen kilometriä matkaa ja lähimmät valotolpat ovat kilometrin päässä, jotka eivät pahemmin häiritse elikkäs aika pimee paikka on. Sitä yritetään saada säädöt ja muut minimiin jotta sais kaikki mahdollinen keli käytettyä.

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 10.10.2010, 19:40:06
Onneksi olkoon. Jalustan suuntaukset alkavat pian olla taakse jäänyttä elämää ja kuvaamaan voi ryhtyä lyhyelläkin varoitusajalla mikä luonnollisesti lisää motivaatiota raahautua pihalle. Käsittääkseni siellä ei ollut valosaastetta juuri lainkaan mikäli muistan oikein viime talvelta. Onko tolppa kiven päällä vai peräti peruskalliossa kiinni? Kai siihen tulee jotakin tuulensuojaa tolpan ympärille?

Moikka Murtsi,   Tuossa yllä jo osa vastausta ja tolppa on suuren kiven päällä ankkuroituna kolmella 20mm kierretankolla siihen ja sitten 300mm ojarumpuputki täynnä sementtiä  Sitä en sitten tiedä kuinka iso kivi on alla mutta tuntuu aika tukevalta. Tarkoitus on rakentaa suoja putkelle ja minulla on jo komentokeskus veiressä olevassa saunarakennuksessa missä on lämpöeristetty olleskelutila noin 10-15m putkesta.  Avoin maasto on idästä miltein länteen asti ja osa pohjoistaivastakin.  Saas nähdä saanko rakennettua ennen pakkasia wedken tolpan nokkaan.

terveisin Antti

tähti_ville

No nyt se sitten sai ensi kasteen,

Asensin wedken paikoilleen ja suuntasin härpäkkeen aurinkon mukaan juuri illan koitossa. Yöllä jännäsin kuinka suunta oli kohdillaan, mutta eipä huolta sen suhteen kaikki meni nappiin. Griftasin putken ja koettelin etelä sekä itä suunnat ja tähdet pysyivät yli tunnin viivalla ja en jaksanut enempää tuijottaa niita kun kuutamossa oli niin mukavaa. Aloin otteleen sen jälkeen kuvia joista sitten myöhemmin.

Terveisin Antti


Murtsi

Hyvältä näyttää, ei puutu enää kuin seinät ja kupoli...

tomppa

#10
Minulla on sellainen tunne, että tuosta tulee erittäin hyvä opservatorio!  :wink: Näyttää muuten Celestron C9.25 aika komialta tuohon pilariin kiinnitettynä. :grin:

PS: Laita paljon kuvia, kun homma edistyy.

Markku Forsman

Moi Antti pitkästä aikaa ,

Hienolta näyttää tuo minun entinen putkeni tuon tolpan nokassa  :cheesy:

Hienoa nähdä että olet jaksanut viedä harrastustasi eteenpäin, hieno homma!

Terveisin, Markku

tähti_ville

Heippa Markku,

Lainaus käyttäjältä: Ankku - 17.11.2010, 21:05:24
Moi Antti pitkästä aikaa ,

Hienolta näyttää tuo minun entinen putkeni tuon tolpan nokassa  :cheesy:

Hienoa nähdä että olet jaksanut viedä harrastustasi eteenpäin, hieno homma!

Terveisin, Markku

Onpa mukava kuulla jotta olet elävien kirjoissa kun ei oo näkynyt eikä kuulunut pitkään aikaan.
   Joo olen tehnyt vaikka mitä kokeiluja sekä virityksiä suuntaan jos toiseenkin saadakseni harrastusta vietyä toivomalleni suunnalle. Nyt päätin sitten heittää turvasaappaat jalkaan kun potkin tuota jalustaa jotta suuntaus menee kohilleen kun sen kolmiojalan suuntaamisessa ei tarvinnut kuin lenkkarit :grin:.

      Tuo Sinun entinen putkesi on palvellut hyvin ja olen saanut aikaiseksi jos jonkin näköisiä kuviakin sillä ja olen tehnyt pikkasen parannuksia alkuperäiseen ja saanut toimimaan loistavasti. Kuvaus sujuu nykyään siten, että kannan roinat paikoilleen, herätän putken henkiin ja valitsen kohteen sekä tarkistan seurannan jotta pelaa.  Kun kaikki on kohdallaan niin sitten kuvaus käyntiin joten itse meen tirsoille ja annan automaation ( Marjatta karjuu sateen sattuessa kohalle ja siihen ääneen herää yleensä naapuritkin ) hoitaa homman, että tämmösiä tänne kuuluu.

Terveisin Antti

tähti_ville

Moikka Kaikki Kaverit ja kylän miehet,

Jos päivittelis vähän tännekin tapahtumia sekä pömpelin vaiheita,

Ekassa kuvassa osia kuljetetaan "kiitokuljetuksella" pelipaikalle ja toisessa kuvassa se onkin jo kasattuna ja on jo miltein valmis. Kolmannessa kuvassa todettiin jotta putki mahtuu sisälle. Mutta herkullisinta sen toteamuksen jälkeen oli avajaisissa makkaran syönti ja saunominen komentokeskuksen yhteydessä olevassa saunassa.

terveisin Antti

tähti_ville