Kokemuksia Clip-filter CLS:stä

Aloittaja TuRe, 07.10.2010, 18:04:48

« edellinen - seuraava »

TuRe

Olin etsinyt sopivaa suodinta vuoden verran kaupungin katuvalojen alueella kuvaamiseen. UHC -S oli mielestäni liikaa leikkaava. Muistaakseni Lauri esitti erääksi vaihtoehdoksi clip-filter CLS:ää Canoniin. Kun sitten myös Michael /TS sanoi sen olevan hyvä, niin pitihän sitä kokeilla. Nyt, kun seurannan avulla pääsee pidempiin valotusaikoihin käsiksi, niin suodin ja sen käyttäytyminen tulee esille. Pelkäsin etukäteen, että taivas jää tuolla suotimella ja pitkällä valotuksella liian vaaleaksi. Näin ei käynytkään, vaan suodin toimii tosiaan hyvin. Olen siihen tyytyväinen. Lisäksi, kun kumipuhaltimella olin saanut kennolta pölyhiukkaset pois ja clip-filter paikoilleen, niin ehkä kennokin pysyy jatkossa puhtaampana. Ostamani filtterikenno jää toistaiseksi tyhjäksi.   
Tuomo Repo

naavis

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 07.10.2010, 18:04:48
Olin etsinyt sopivaa suodinta vuoden verran kaupungin katuvalojen alueella kuvaamiseen. UHC -S oli mielestäni liikaa leikkaava. Muistaakseni Lauri esitti erääksi vaihtoehdoksi clip-filter CLS:ää Canoniin. Kun sitten myös Michael /TS sanoi sen olevan hyvä, niin pitihän sitä kokeilla. Nyt, kun seurannan avulla pääsee pidempiin valotusaikoihin käsiksi, niin suodin ja sen käyttäytyminen tulee esille. Pelkäsin etukäteen, että taivas jää tuolla suotimella ja pitkällä valotuksella liian vaaleaksi. Näin ei käynytkään, vaan suodin toimii tosiaan hyvin. Olen siihen tyytyväinen. Lisäksi, kun kumipuhaltimella olin saanut kennolta pölyhiukkaset pois ja clip-filter paikoilleen, niin ehkä kennokin pysyy jatkossa puhtaampana. Ostamani filtterikenno jää toistaiseksi tyhjäksi.   

Olen itse ollut myös tyytyväinen CLS-filtteriin. Ainoa ongelma johon olen törmännyt (enkä ole vielä täysin varma johtuuko se filtteristä) on tähtien venyminen aina kuvan jossain reunassa tai nurkassa, riippuen kuvauskerrasta. Esimerkiksi tässä tähdet ovat venyneet radiaalisesti vasemmassa ylänurkassa. Parissa myöhemmässä kuvassa, joita ei nyt sopivasti ole käsillä, tähdet ovat yhdessä reunassa venyneet lyhyiksi kaariksi, vaikka kuvakenttä ei ole kiertynyt kuvaamisen aikana.

Timpe

Sivuhuomautuksena vielä, että CLS:n läpäisykäyrä on täällä ja Baader Moon&SkyGlow/Neodymium filtterin tässä. Tämän tyyppinen valosaastesuodin sopii kaupunkitaivaan kuvaamiseen varsin hyvin viemättä liikaa itse kohteen valoa.
- Timo Inkinen