Etsin aloittelijalle

Aloittaja Taake, 22.01.2007, 15:13:17

« edellinen - seuraava »

Taake

Hei

Olen uusi täällä foorumilla ja harrastukseni aivan alussa, tähtitaivaan ja putken käytön opettelussa jne. Joulun paikkeilla sain Konusmotor 114/900 peiliputken lahjaksi, jossa on punapistetähtäin. Niin kysymys kuuluu millainen etsin olisi hyvä, hintaluokalla alle 100e, kun ei oikein tuo punapiste miellytä...  :-\  Villenkellosta on tullut tiirailtua esim tuollaista Sky-Watcher 9x50 etsintä, mahtaisiko olla millainen? http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/index.php?nayta=tuote&kategoria=31

Ehdotuksia otetaan vastaan..  ;)

Tomi

Itse löydän kohteet nimenomaan punapisteellä. Miksi et pidä sen käytöstä? Etsimeen kannattaa katsoa molemmat silmät auki, ja pisteen mahdollisesti ollessa liian kirkas kannattaa käyttää miltei tyhjiä pattereita.

Mikäli välttämättä haluat optisen etsimen, niin minulla olisi uudenkarhea (jouluksi -06 ostettu) 9x50 RACI -etsin jouten: http://www.telescope-service.com/ATM/finders.html#tssu850w. Tämä siis kääntää kuvan oikeinpäin ja näyttää sen sivulle päin, mikä on mukavaa Newtonia käytettäessä. Samainen etsin on muuten VK:n sivulla ehdottamasi etsimen alla. Suoraa mallia en suosittele epämukavan katseluasennon vuoksi (Kokeile halata putkea, kun se on kohti zeniittiä).
Tomi

Taake

Juuri tuo pisteen kirkkaus häiritsee tuossa punapisteessä, tuntuu peittävän kaiken.. :D ja ja optista haluaisin sen takia että sillä saisi hieman suurennusta ja näkisi enempi. Mutta mitenkä sitten tuossa mainitsemassasi mallissa kun kuva on eripäin kuin putkesta katsottuna, menee nuppi näin aloittelijalta sekaisin mutta taas toisaalta tuo 90 asteen kulma helpottaisi katsomista kovin. Minkäslaiseen hintaan tuo sinun etsimesi lähtisi..?

PekkaK

Minulla on tuo sama putki, ostettu joulun jälkeen. Tuossa punapistetähtäimessähän on säädettävä tuo kirkkaus. Sama nuppi, josta valon saa päälle, toimii myös kirkkaussäätimenä. Tämä tietysti olettaen, että tuo tähtäin on samanlainen kuin omani. Kokeilepa ensin. :)

Tomi

Lainaus käyttäjältä: Taake - 22.01.2007, 17:24:49
Juuri tuo pisteen kirkkaus häiritsee tuossa punapisteessä, tuntuu peittävän kaiken.. :D j
Ensimmäisessä punapisteessäni valo oli liian kirkas myös silloin, kun se oli säädetty himmeimmilleen. Jos kolvi pysyy kädessä, niin vastuksen laitto sarjaan auttaa. Itse ratkaisin asian käyttämällä miltei tyhjiä pattereita.

Lainaus käyttäjältä: Taake - 22.01.2007, 17:24:49
mainitsemassasi mallissa kun kuva on eripäin kuin putkesta katsottuna, menee nuppi näin aloittelijalta sekaisin mutta taas toisaalta tuo 90 asteen kulma helpottaisi katsomista kovin.
Kulma kääntää kuvasta vasemman ja oikean joka tapauksessa oikeinpäin. Kulmalla varustettua etsintä, jossa suunnat olisivat samat kuin Newtonissa, ei tietääkseni ole. Voin siis myydä etsimeni, mutta kokeilisit nyt vielä punapisteen himmentämistä.
Tomi

spot80

Terve ! Itselläni on 200 sky liner dobson hankittu vähän aikaa sitten.Siinä on 9*50 etsin ( eli juuri tuo Villen Kellon etsin ).Olen kyllä ollut siihen tyytyväinen.Katson siihen myös molemmat silmät auki ja hyvin löytyy kohtee.Tuo suurennus ja iso näkökenttä auttaa kyllä.Kyllähän siinä joutuu välillä hankaliin asentoihin,mutta ei siinä nyt kauan joudu olee.Punapisteestä ei tosin olen kokemusta muuta kuin olen semmoista hiplannut en havannoinut.Maku asioitahan nää myös on.Mut jos toi punapiste ei sua miellytä niin kokeile ihmeessä tuota 9*50.Vielä sen verran että itestäni on ainakin mukavampi että etsimeen katsotaan putken suuntasesti onpahan suunta jo heti oikea.

Taake

Hmm täytyy kokeilla tuota vastusta että saa himmeämmällä asetuksella vielä vaan himmeämmäksi.

Ja ehkä sitten hieman myöhemmin hommata tuollainen optinen etsin jotta saisi tuota suurennusta ja näkökenttää.

J-M

Itsekin käytän punapistetähtäintä, vaikka putekn mukana tulikin ihan hyvälaatuinen 9x50 etsin. Punapisteellä etsiminen on mielestäni nopeampaa, ja kohteen löytää helpommin. Lisäksi sen kanssa voi käyttää kakkuloita, kun taas etsinputken kanssa se on vähän vaikeampaa.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Villem

Moikka!


Niin että tarvitsisin paremman etsimen Skymax 102:seen, kun mukana tullut punapistetähtäin on vähän huono. Mieluiten suht. halpa, kun rahaa ei ole pahemmin  :sad:
Kiitoksia jo näin etukäteen, jos jaksatte vastata  :grin:
Tähtiharrastusta jo vuodesta 2009

Meade-mad

#9
Oletko haaveilemassa toista punapistettä vai tekeekö mieli optista etsintä?

Yksi mahdollisuus on säilyttää nykyinen etsin ja hommata pienen suurennuksen ja laajimman kuvakentän antava okulaari. Jos optista etsintä himoat halvalla, sen saa viriteltyä esimerkiksi kiikarin puolikkaasta. Rakenneosia voi kysellä esimerkiksi Teknofokuksesta tai etsiä sopiva aihio kirppikseltä. Ldlin mainoksessakin oli halpa purettavaksi sopiva kiikari alta kahden kympin.

Etsimen objektiivin tulisi olla luokkaa d=50mm jotta siitä olisi merkittävää iloa punapisteeseen verrattuna.

Aika kiva punapiste löytyy Tarjoustalon (tai Honkkarin tai vastaavan...) ilmakivääriosastolta. Sen LED on himmennettävää tyyppiä.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Villem

Kyllä mieluiten kunnon optinen etsin olisi hakusessa. Tuota okulaaria en kyllä tullut ajattelleeksi, paljonkos sellainen maksaisi suunilleen?

Tähtiharrastusta jo vuodesta 2009

Meade-mad

Okulaarien hintoja Sinun täytyy kyllä kaivella itse, koska hinta/laatuvalikoima on tuhottoman laaja ja vain itse voit määritellä mikä on kunnollinen. Tuolta "kauppapolitiikkaa"-ketjusta löydät vinkkejä tavaroiden toimittajista.

Yksi vaihtoehto voisi olla myös laillinen matalatehoinen vihreä LASER.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas