Lopullinen päämäärä - T&A:n pakina

Aloittaja einari, 22.01.2007, 14:42:11

« edellinen - seuraava »

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: juippi84 - 30.01.2007, 11:22:19
Kysymys deepsky - havaitsijoille: meneekö miten pitkään löytää jokin hyvin vaikea kohde? .... Mutta onko tullut vastaan DeepSky kohteita, jotka etsinnöistä huolimatta ei ole löytynyt?

Riippuu lähinnä kohteen paikasta ja sen kirkkaudesta kuinka nopeasti se on löydettävissä. Etsimessä näkyvät kohteet löytyvät 3-60 sekunnissa. Himmeät kohteet vaativat joskus jopa parikin minuuttia etsintäaikaa (tosin tulee tapauksia, että aikaa mene varttituntikin  >:(). Ja kun on päästy kartalle ja yksi kohde on löytynyt niin viereiset kohteet löytyvät muutamissa sekunneissa. Manuaalisessa etsimisessä joutuu vain vaihtelemaan okulaareja aika taajaan ja kohde saattaa hävitä kentästä erinäisten syiden vuoksi. Jos jokin kohde jää näkymättä, niin omalla kohdallani syynä on joko a) liian himmeä kohde, joka ei näy ko. olosuhteissa putkellani tai b) tähtikartassa on virhe. Tähtikartan osoittama kohta kyllä löytyy (joskus se voi ottaa aikaa, mutta löytyy silti). Valokuvat katson netistä :)
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Tomi

Lainaus käyttäjältä: juippi84 - 30.01.2007, 11:22:19
Kysymys deepsky - havaitsijoille: meneekö miten pitkään löytää jokin hyvin vaikea kohde?

Menee. Ja usein jää löytymättä kokonaan. Näihin palaan sitten seuraavana kertana (ja sitä seuraavana). Harrastan siis helppojen kohteiden visuaalista ihastelua, ja vaikeiden bongaamista. Näihin vaikeisiin kuuluvat mm. kaikki galaksit Andromedaa lukuunottmatta, rajamagnitudi kun on Oulun Herukassa viiden pinnassa.
Tomi

Reijo Teränen

  Kyllä se kestää kun jonkun vaikean kohteen löytää ,esimerkiksi M101 ,minä hain sitä monta päivää ,sitten kerran se löytyi ja seuraavalla kerralla vähän nopeammin jne. Tietenkin se on hienoa kun napista painaa ja putki kääntyy heti haluttuun kohteeseen . minä nautin kuitenkin enemmän havaitsemisesta visuaalisesti ja etsimisestä. kiirettä ei ole,olen kohta parikymmentä vuotta tuijotellut taivaita ja ehkä puolet Messierin kohteista ontullut havaittua .katselen usein samoja kohteita , aina niistä löytyy uusia  puolia . ;)
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .