Off Axis Guider

Aloittaja VeijoT, 30.09.2010, 18:21:37

« edellinen - seuraava »

VeijoT

Off Axis Guider ( OAG ) ottaa valoa prisman kautta putken sivusta erilliselle seurantakameralle, josta USB liitännän kautta menee kuva PHD guider ohjelmalle, tämä ohjaa taas kaukoputken seurantaa, siten että tähti pysyy pitkän valotuksen ajan varsinaisen kuvauskameran kennolla samassa kohtaa.

Tuossa 9mm leveässä versiossa joka on minimaallisen lyhyt, on eninten varaa vielä erilliselle suodin kiekolle mikäli sellaista tarvitsee, tuon OAG.n mukana tulee T42 kierre ( erillinen palikka ), sekä 48mm suodinkierre  toisella puolella kiinteästi.

Käänsin OAG.n ympäri, ja otin T42 kierrepalikan irti, ja korvasin sen 51mm leveällä putkenpätkällä joka menne juuri sopivasti tuon OAG.n sisään, ( tähän sahattu lovi prismaa varten ) 48mm tyhjä suodinkehys mahtuu taas kameran ja OAG.n väliin, ( tähän sopii tietysti myös suodin ), mutta minulla suotimet on kameran peilikotelon edessä. sekä IRcut objektiivissa.

Tuo 9 X 11mm leveä prisma ei varjosta "croppi" kuvauskameroissa kuvauskennoa. Säädin autoguiderkameran ja varsinaisen kuvauskameran samaan fokukseen, guiderkameran fokussäätö on vanhasta objektiivista, josta otettu linssit pois.

En ole vielä testannut tähtiä, mutta tuo 500mm putki antaa melko leveän kuvakentän taivaalta, joten kai tuohon 5 X 11 prismaan joku tähti sattuu. laitan myöhemmin kuvan PHD ohjelmasta tähtien kera.

Veijo T



Eca

Mielenkiintoinen rakennelma. Ihmetystä aiheuttaa fokuksen riittävyys, kun tuo objektiivin ja kameran väli on kasvanut reilusti. Itse kokeilin 200/1.8 kanssa loittorenkaita ja kapeimmallakin renkaalla tarkennusetäisyys oli max. 20m luokkaa. Tossa objektiivissa taitaa olla drop in-tyyppinen suodin, aivan kuin tossa 200/1.8:ssa?

Olen yrittänyt selvittää 2" suotimen kierrekokoa, mutta en ole löytänyt varmaa vastausta mistään. Onko niissä 48mm kierre? Sopisi omaan objektiiviin. Ajatuksena on käyttää suodinta nykyisessä kameraobjektiivissa ja myöhemmin kaukoputken kanssa, näin ei tarvitsisi ostaa montaa erilaista suodinta (esim. Clip filtteriä).

Ensimmäisenä suotimena houkuttaa valosaasteen keskiöön sopiva suodin ettei tarvitsisi aina raahata kalustoa autoon ja ajella jonnekin metsätielle kuvaamaan. Kameroina on itsemodattu 50D ja modaamaton 7D. Mikähän olisi se suodin, mitä ei tarvitse sitten 1-2 vuoden päästä alkaa päivittämään?

t.Esko

maukkaK

Tuosta objektiivista on otettu pala pois perästä.  Niinkuin kuvassakin sanotaan modifioitu takaosa.  Nuo uudet väliosat sitten säädetty samaan mittaan, kuin obiskasta poistettu osa.

http://sinclair-illinois.olx.com/canon-500mm-ef-f-4-5-l-lens-with-hood-and-case-iid-98096847

Tuolla esim. kuvia modifioimattomasta samanlaisesta objetiivista.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Eca - 03.03.2014, 20:25:03
Olen yrittänyt selvittää 2" suotimen kierrekokoa, mutta en ole löytänyt varmaa vastausta mistään. Onko niissä 48mm kierre?

2" tähtivermesuotimien kierre on M48x0.75.