Etsin kaukoputkeen

Aloittaja artoni, 05.08.2006, 22:11:13

« edellinen - seuraava »

artoni

Hei! Haluaisin ostaa laadukkaan etsimen kaukoputkeen, jossa kuva on oikeinpäin. Tollanen löytyy TS:n sivuilta, mutta haluan ostaa postiennakolla. http://www.telescope-service.com/ATM/finders.html Malli on TS SU 850W. Saakohan tota ostaa minkään Suomalaisen liikkeen kautta, koska Teledesk ei enää myy putkia.

artoni

Kiitos vastauksesta Kaizu. Pitää sitte vissiin sellanen tehdä. Vaikka kyllä GSO:n omallakin etsimellä kaikki tarvittava löytyy. Kuva oikein päin olis vaan helpompi keskittyä putken kääntelyyn. Millaiset etsimet muilla havaitsijoilla on?

kimiza

Minulla on se perus-etsin mikä sen kaukoputken mukana tuli, punapiste-mallinen. Tykkäisin enemmän suurentavasti etsimestä, koska takapihallani on valonlähteitä vaikka muille jakaa, jolloin kirkkaammat kohteet jäävät kauas pois ja etsin itsessään on turhan hutera. Joku sellainen simppeli mikä Bresserin useissa muissa aloittelijanputkissa tulee mukana (esim. Skyluxin pikkusuurentava) olisi mukava vaihtoehto tähän, mielestäni.

artoni

Kyllä mun GSO:ssa laadukas etsin on, mutta ajattelin kysyä muitten kokemuksia etsimistä. En ole päässyt kuva oikeinpäin olevaa etsintä testaamaan. Välillä vaan  tahtoo vääntää keskittyneenäkin putkea väärään suuntaan, kun muistelee mennessään missä kohdassa se DeepSky kohde oli. Taidan pysyä nykyisessä etsimessä.

Munkki

Minä suosin punapiste-etsintä. Se on vaan niin älyttömän hyvä. Sellainen mulla on linssiputkessa ja sitä minä eniten käytänkin. Myös GSO 12" dobsoniin ajattelin vaihtaa 7x50 etsimen tilalle punapisteen. GSO:n omakin etsin on ihan hyvä mutta siinä pitää pitää aina jotain tötteröä edessä jottei mokoma huurru.
Mikko Salokannel

Toni

Minun 200 x 1000 Newtonista löytyy optisesti riittävän laadukas 7x50-etsin, joka tosin kääntyy ihan liian helposti pois oikeasta suunnasta. Tilulilussa en ole etsintä koskaan tarvinnut, koska 40 mm:n okulaari ajaa saman asian 17-kertaisella suurennuksella. Kulmaprismastakin olen katseluasennon hankaluudesta huolimatta luopunut, jotta painettujen tähtikarttojen käyttö olisi mahdollista. Kiikarit on suunniteltu maakohteiden katseluun, joten en ymmärrä, miksi etsimen kuvan pitäisi olla oikeinpäin?
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

J-M

Oman "starttiputkeni" kanssa tuli sellainen 30 mm etsin - tai hukkain, kun käyttöarvo oli tasan nolla. Edullisena vaihtoehtona siihen hankin sitten punapistetähtäimen. Se osoittautuikin loistavaksi valinnaksi, koska putkea käännetään aina "oikeaan" suuntaan. Pidän siitä edelleen kovasti. Tietysti Telrad olisi vielä parempi, mutta se taitaa olla pikkuputkiin aika järeän kokoinen ja painoinen.

Uudessa Orion XT10:ssä oliki sitten ihan aito etsin. Sillä jo jotain tekeekin, mutta jotenkin on ikävä sitä punapistettä...
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Iiro Sairanen

Omasta putkesta löytyy Telrad sekä 50 mm etsin. Mikäli kaukonäössä on vikaa ja joutuu käyttämään silmälasejä näkeäkseen 5 magnitudia himmeämpiä tähtiä niin nuo punapistetähtäimet ja Telradit osoittautuvat varsin epäkäytännöllisiksi, koska kohdetta etsiessä joutuu käyttämään silmälaseja näkeäkseen taustatähdet kunnolla. Tästä syystä suosin tavallista etsinputkea, jossa kuva on tietenkin "väärinpäin". 
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

xpro

Punapistetähtäin ei sovi omaan käyttöön, tai himmeitä kohtia en pysty tähtäämään p-pisteellä! syy varmasti on silmälasit ja vähän huonontunu näkö!

Eli kertokaa kenen (merkki, malli) estintähtäimessä on kuva oikeinpäin? Villenkellossa on huonosti tietoa juuri näistä...
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

rafael

Minun dobsonissa oli tavallinen 9x50 etsin, kun katsoi esim. otavaa tai kassiopeijaa ja muita korkealla olevia kohteita, niin siinä meinasi niskat nyrjähtää eikä millään meinannut saada kohteita näkyviin. Kyllästyin ja ostin 9x50 päältäkatsottavan etsimen,eli siinä on kulmapeili, alussa se vähän sekoitti kun  toinen suunta oli väärä , mutta äkkiä siihen tottui, ja nyt en vaihtaisi enää millään  sitä mihinkään punapiste tai tavalliseen etsimeen ,sillä havainnointi on todella helppoa eikä niskat mene nurin,lykkyä tykö  ::)


Celest1al Sphere

Mulla on sellanen etsin, mikä tuli GDO-dobsonin mukana. Ihan kohtuu hyvä etsin se on, ei voi moittia. Telrad tai punapiste ovat myös yleensä toimivia. Kiikarinpuolikas on hyvä sikäli, että sellaisessa on laaja näkökenttä, ja kuva on oikeinpäin.

tahkis

Lainaus käyttäjältä: rafael - 20.10.2006, 20:29:56
Minun dobsonissa oli tavallinen 9x50 etsin, kun katsoi esim. otavaa tai kassiopeijaa ja muita korkealla olevia kohteita, niin siinä meinasi niskat nyrjähtää eikä millään meinannut saada kohteita näkyviin.
Tuo on tullut muutaman kerran koettua. Mutta 2" 35mm okulaari antaa melkein 2 asteen näkökentän niin silläkin on helpohko etsiä kohteita.
Joni Tahkoniemi

rafael

Niimpä, 2" 35mm okulaari maksaa kai jotain 70 € paikkeilla  ja mun etsin maksoi 85 € . Vähän kalliimpi  tuo etsin oli mutta  rahaa palaa tässä hommassa aina kun tekee mieli hankkia jotain lisätarviketta.  >:(

xpro

Se on vähän sama homma auton lisävaruste hankinnassa...kaikki lisävarusteet ovat yllättävän kalliita!

Esim. Seurantamoottori maksaa maksimissaan 5-10euroa valmistaa ja sitä myydään 50-85euron hintaan...joka on vähän surkeeta!
Etsinputki voi maksaa 20-95euroa...ja siinä voi mietti että ostaako jonkun pienen putken ja kikkailee sen putken etsimeksi, ja siitä
varmasti saa paremman!

Harrastus on aina ollut kallista!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Make

Lainaus käyttäjältä: artoni - 05.08.2006, 22:11:13
Hei! Haluaisin ostaa laadukkaan etsimen kaukoputkeen, jossa kuva on oikeinpäin. Tollanen löytyy TS:n sivuilta, mutta haluan ostaa postiennakolla. http://www.telescope-service.com/ATM/finders.html Malli on TS SU 850W. Saakohan tota ostaa minkään Suomalaisen liikkeen kautta, koska Teledesk ei enää myy putkia.

UPS toi minulle perjantaina juuri tuollaisen etsimen Teleskop-Serviceltä. Kuva tulee sen kautta oikeinpäin - aivan  kuten mainoksessa väitetään. Kuva on oikeinpäin sekä pystysuunnassa että vasen-oikeasuunnassa. Tarkistin katselemalla 300 m:n päästä McDonaldsin ja Prisman kylttejä  :). Toivotaan, että tulisi joskus tänne Kuopioonkin pilvettömiä säitä, että etsin pääsisi tositoimiin.


Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi