Clas Ohlsonin Mikkelin-avajaisista lähti samanlainen kotiin kesällä. Kokemuksia:
Yhteyskatkoja satunnaisesti, mutta yhteys syntyy itsestään uudelleen, eli ei juurikaan haittaa. Myös virheellistä dataa joskus, vaikka yhteys ok. EasyWeather-ohjelman tallentama tekstitiedosto sisältää sarakkeen, joka ilmaisee onko data luotettava vai ei. Omissa tutkimuksissa noin 28000 mittauksen satsissa epäluotettavia tai puuttuvia lukemia 7/1000, siis keskimäärin seitsemän huonoa mittausta tuhatta mittausta kohti. Ei huonosti! Asema on pihan perällä ja sisäyksikkö talon eteisen seinällä, eli radiosignaali tulee talon läpi ihan ok. Virheellisten mittausten esiintymistiheyden vaihtelulle en ole keksinyt mitään selitystä.
Muistaakseni vain pari kertaa on pitänyt tehdä "resetti", eli patterit pois sisäyksiköstä, että hakee yhteyden uudelleen (tutkittava saako siihen jonkinlaisen reconnect-kytkimen lisättyä, ettei tarviis muistia ja kelloa nollata).
Muut ongelmat liittyvätkin sitten EasyWeather-ohjelmaan. Joskus se ei saa ladattua uutta dataa sääasemalta vanhan tiedoston perään. Ongelma on korjautunut, kun olen poistanut dat-tiedostosta tyhjän rivin datan lopusta. Tähän sopii esim. PSPad, mutta kaipa Notepad käy myös. Mikä tahansa tekstieditori, joka ei muunna tekstiä mitenkään.
Joskus dataa tulee tiedostoon tuplana - tai ainakin melkein. Huomasin sen sattumalta, kun katselin ekoja kunnon pakkasia. Mikkelissä kävi lämpötila kerran -14 asteen paikkeilla. Kuvaajassa kuitenkin näkyi kaksi samanlaista piikkiä. Dataa PSPad-editorissa selaamalla varmistui, että sama ajanjakso on jostain syystä tullut kahdesti. Mutta ei siinä vielä kaikki: mittausten ajankohta ei ole täsmälleen sama, eikä ole arvotkaan! Niissä on pientä heittoa. Tästä voi johtua se, että joskus EasyWeather näyttää kuvaajissaan "paksua" viivaa, eli kaksi melkein saman ajankohdan mittausta poikkeavilla arvoilla. Lähemmäs zoomattuna kuvaaja näyttää tekevän pientä sahausta.
Nyt olen miettimässä keinoa saada säädataa omille nettisivuille. Minulla ei ole mahdollisuutta laittaa asemaan serveriä kiinni, joten latailen silloin tällöin ja siirrän FTP:llä nettiin. Viimeisimmän kokeilun tein Google Docs -taulukkolaskennan avulla. Sillä saa tehtyä kuvaajat, joiden koodin voi laittaa omalle nettisivulle. Kuvaajakoodi hakee datan laskentataulukosta, vaikkei itse taulukkoa tarvitsekaan asettaa julkiseksi.
Lopullinen suunnitelma on sellainen, että teen oman esikäsittelysoftan (Windows), joka poimii datasta vain tarvittavat tiedot ja siirtää ne nettisivulle, jossa JavaScript-pätkä (esim. HighCharts) lukee tiedoston. Tämä siis tuoreimman, sanotaanko viikon osalta. Historialle voi tehdä muita temppuja, esim. karsia datan tunnin tarkkuuteen. Vielä on vähän auki tämä. Jos olisi palvelin käytettävissä, vaihtoehtoja olisi valmiina paremmin.
Oma sääsivu:
http://samijum.pp.fi/weather