NGC 2264 Kartiosumu ja Joulukuusi-joukko

Aloittaja Timo-Pekka Metsälä, 19.01.2007, 12:27:44

« edellinen - seuraava »

Timpe

Väljästi tukiten ao. kuva kuuluu tähän ketjuun. Kuvassa siis Joulukuusi-tähtijoukko lähimpäristöineen, josta punaiset kaasusumut jäivät naapurin pihavalaistuksen aiheuttaman valosaasteen alle piiloon (=kuvan punainen huntu alareunasta alkaen, ei auta kaivaa hentoja kaasusumuja tuon loisteen alta). Kuvattu 3 x 1min Canon 20D + EF200/2.8 (@3.2) yhdistelmällä. Lopputulos menee harjoituskuvien piikkiin ja odottamaan parempia olosuhteita... (pihavalaistukseen kehoittavat okt-lehdet kiroan samalla alimpaan h*:ttiin yo. syistä  :evil:).
- Timo Inkinen

Cith

#31
Sieltä se taas nousee. Onhan tässä vielä tekemistä kun vertaa edellisiin mut tässä toistaseks paras oma tekele.

20D mod, Tokina 50-135mm f/2.8 @ 100mm/f4, iso800 6min pätkiä n.80min.
Onneton reunapiirto näkyy mut halusin tuon Sh2-280n? mukaan :)
AkiH

DarkSide

Lainaus käyttäjältä: Cith - 29.09.2009, 14:15:39
Onhan tässä vielä tekemistä kun vertaa edellisiin mut tässä toistaseks paras oma tekele.
Äläs ny, tuohan on HYVÄ kuva  :shocked:  Tämänkin ketjun kuvat jo ällistyttävällä tasolla..
HYVÄ Suomi :grin:   
Kyllähän se joulukuusikin sieltä eroittuu!! Rosetestakin näkyvillä paljon yksityiskohtia "vain" 80 min valoituksella..

t.Jyrki  :wink:

Cith

Kiitos. Sais vaan niitä värejäkin (suotimia) joskus...
AkiH

J-P

Hienoa jälkeä!

Mikset kuvaa kamerallasi"paljaaltaan" n. 30 min valotusta ja tee H-aR(H-a)GB kuvaa?
Sillä saa värit myös tähtiin.
Netistä löytyy ohjeita ja menetelmiä H-a RGB yhdistämiseen.
Itse RGB-kuva voi näyttää ihan kauhealta kuvana, siitä otetaan käytännössä vain värit,
H-a tekee sitten sävyt.

J-P

Cith

J-P: Valosaaste kiusaa. Siinä ehkä suurin syy. Kokeilin joskus Rosettea väritellä noin mutta en vissiin vaan osannut :)
Pitää koettaa uusiks kun nuo nousee hitusen korkeammalle (pois katulampun kohilta)

Oon tainut joskus mainita että jälkikäsitelly mulla on pikkasen hakusessaan... Tossa RGB kuvassa ei vissiin pienet tai vähän isommatkaan seurantavirheet haittaa?
AkiH

J-P

Hei,

Ei aivan kauheasti, nutta helpompihan se on toimia, jos melkko tarkkana pysyy, varsinkin tähtien muoto on tärkeä.
Valosaasteesta nautin itsekkin, RGB väreihinkin se vaikuttaa, mutta kuvan voi tasapainoittaa aika helposti.
Pahakaan gradientti ei haitta kovin, koska vain väri-informaatiota käytetään.


Lauri Kangas

Mikäli H-alphasta käyttää vain todelliset pikselit eli joka neljännen, niin sehän antaa tuplasti enemmän pelivaraa RGB-kuvan seurantavaatimuksille. Tosin jos sulla H-alpha guidaa tuollaisella tuloksella, niin mahtaako RGB-kuvissakaan (paljon lyhemmät valotukset) tulla ongelmia?

Cith

Seurannan puolesta tuskin ongelmia. 8min max tällä virityksellä. Sit alkaa jalusta/guidaus pettämään.
Pitää harjotella Veilillä (kun siitä on jo tunteja RGB dataa) ja konsultoida tarvittaessa jos ei mene lrgb käpistely jakeluun :)

Kiitokset. Kiusaan tarvittaessa yv:llä/irkissä lisää...
AkiH

VeijoT

Tämä sumukokonaisuus on ollut aikaisempina vuosina minulle melkein saavuttamattomissa, vaikka olen pitemmälläkin putkella kokeillut niin esim. tuo kartio ei ole juuri uhc.lla tarttunut, nyt sitten Ha suodin toi jo melko lyhyelläkin valotusajalla jonkunverran esille, kuvan keskivaiheilla olis varsin kirkas sininen loiste jonka varmaan OIII suodin toisi näkyville.

Veijo T


DarkSide

Moi..
Vaihteeksi pääsi kuvaamaan. Kokeilin tätäkin kohdetta. Pitkä polttoväli ja f=10 aukkosuhde eivät
ole hyvä yhdistelmä ja valoitusaikaa saisi triplata.. Nyt 8X10min.

http://darkside.selfip.com/index.php?osoite=galleria&page=&sort=&perPage=&album=Nebulaes

t.Jyrki

Nurinniska Observatory

Nurinniskassakin kokeiltiin viime viikolla kuvata näitä seutuja. 4*20 minuuttia, iso400, EOS 1000D, ei flatteja, kollimointi pielessä, liikaa venytetty... mutta mukava pikku koe joka rohkaisee valottamaan reilusti lisää ruutuja.

Tuo heijastussumualue on aika vänkä, kuin Juokseva mies Orionista kottikärryjen kanssa  :smiley:   
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Lauri Kangas

Paljon parempi kuin mun kuva modatulla kameralla ja H-alpha suotimella! Voi perhana, pitäiskö vaihtaa alaa.  :grin:

Nurinniska Observatory

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 16.02.2010, 00:11:44
Paljon parempi kuin mun kuva modatulla kameralla ja H-alpha suotimella! Voi perhana, pitäiskö vaihtaa alaa.  :grin:

Muuta metsään asumaan kuten minä  :wink:

Eilen illalla sain valotettua kahdeksan 20 minuutin ruutua, kunnes puut tuli vastaan.

...Viittiny ruveta moottosahailemaan tuolla lumihangessa  :smiley:

Jotain säätöä taitaa tarvita vielä, pitää työstää tuota ajan kanssa.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Murtsi

Aivan mahtavia kuvia. :shocked: Oletko yhdistellyt eri öinä otettuja otoksia yhteen, meinaan että voisi tulla todella loistavia kuvia. Jatka samaan malliin.